Het pakket bestaat uit twee delen: Deel A: Het achtergronddocument: hierin worden u allerlei theoretische en procedurele gegevens aangereikt die van belang zijn om goed met het interventiepakket te kunnen werken. Deel B: Het werkboek: dit werkboek biedt u praktische ondersteuning om in samenwerking met de patiënt effectief met het zelfverwondende gedrag om te gaan. Het werkboek kan als WORD-document digitaal worden opgeslagen. Denkt u hierbij vanzelfsprekend aan de privacybescherming van de patiënt. Bij het werkboek behoren een aantal bijlagen.
MULTIFILE
Het lectoraat Innoverend ondernemen verbonden aan De Haagse Hogeschool heeft op 12 november 2015 een seminar georganiseerd over nieuwe businessmodellen en de nieuwe economie. Van deze dag hebben we een verslag gemaakt middels deze uitgave. Een interessant naslagwerk voor alle ruim 150 deelnemers van dit seminar, die kunnen teruglezen wat ze deze dag hebben geleerd, maar ook kunnen leren van de workshops waarin ze niet hebben geparticipeerd. Daarnaast is deze uitgave leerzaam voor iedereen die geïnteresseerd is in nieuwe businessmodellen vanuit verschillende perspectieven, waarin theorie en praktijk samen komen.
In vervolg op onze eerdere publicatie “Werk verandert” (Biemans, Sjoer, Brouwer en Potting, 2017) waarin wij een beeld gaven over het toekomstig werk als verpleegkundige geven wij in deze publicatie een impressie van de ontwikkelingen die spelen bij een viertal specialistische beroepen in zorg en welzijn. Deze vier beroepen zijn achtereenvolgens: de verpleegkundige ouderenzorg, medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundige (hierna MBB’er), psychiatrisch verpleegkundige en de maatschappelijk werker.
Doel van het project: Studenten voeren in een serie klinische lessen zelfstandig een onderzoek uit rondom ervaringen in en meerwaarde van robots. De lessen vinden plaats in de context van Het Slimste Huis, waarin verschillende thuissituaties kunnen worden nagespeeld. Tegelijkertijd wordt gekeken hoe in dit onderzoek een appèl wordt gedaan op de 21st century skills van de student verpleegkundigen. De onderzoeksvragen voor de studenten zijn primair gerelateerd aan behoefte, perceptie en ervaring: Dit onderzoeken de studenten door actief te participeren in praktijkgericht onderzoek naar de inzet van robots in de zorgpraktijk. Studenten moeten voor het behalen van hun leerdoelen zelf een plan van aanpak maken, zelf de data verzamelen, analyseren en presenteren. De HBO-studenten nemen hierbij het voortouw, de MBO studenten draaien mee in voorbereiding, uitvoering en evaluatie. Hoofdvraag: Hoe kunnen we het onderzoekend vermogen (21st century skills) van HBO en ROC verpleegkundigen trainen door het gebruik van robot in de thuiszorg vanuit verschillende stake-holder-perspectieven “aan den lijve” te laten ervaren? In het hele onderzoek werken MBO en HBO verpleegkunde studenten samen. We verwachten dat ze hierbij van elkaar leren. Maar het is ook een kennismaking met wat ze in de werkelijkheid gaan doen. En voor de MBO verpleegkundigen in opleiding een kennismaking met leren/denken/werken op HBO niveau.