Novice nurses currently feel unprepared for the social dynamics of the workplace, due to a lack of assertiveness. Although clinical placements in nursing curricula should prepare student nurses for the demanding work environment, they do not seem to meet these expectations. Our study looked into Dutch students’ experiences of clinical placements as a learning environment for assertiveness. Twelve semistructured interviews were conducted and thematically analyzed, revealing three themes and four subthemes. Clinical placements varied greatly in their capability to stimulate assertiveness development. The team's supportiveness toward students and the didactical skill of the coach mainly influenced this capability. In general, students lacked a clear professional role with regards to their colleagues, stifling assertive behavior with the fear of failing the clinical placement. Our findings indicate that future-proof nursing curricula should support the development of assertive interprofessional conduct in students both before and during clinical placement.
Dit artikel beschrijft de eerste fase van het onderzoeksproject dat als doel heeft ontwikkelen, uitvoeren en verbeteren van vaktherapeutische interventies in de Justiciele Jeugdinrichtingen (JJI)en de Gesloten Jeugdzorg(GJ.
Het belang van goede samenwerking in de begeleiding van cliënten in de forensische zorg is evident. Wanneer professionals binnen de forensische zorg goed met elkaar en met hun cliënt kunnen samenwerken, is de kans op succesvolle afronding van een behandeltraject aanzienlijk groter dan wanneer dit niet het geval is. Hoe komt het dan toch dat effectieve samenwerking vaak zo lastig te realiseren is in de dagelijkse praktijk? In dit artikel wordt uiteengezet door welke partners in de forensische zorg wordt samengewerkt en welke knel‐ punten en succesfactoren daarbij een rol spelen. Tot slot worden enkele aanbevelingen gedaan voor verbeteringen op gebied van samenwerking in de forensische zorg..