Hoofdstuk 3 in Wat werkt als je samenwerkt – deel 2. Dit hoofdstuk beschrijft een onderzoek naar curriculumontwikkeling voor het vak Mens en Maatschappij (M&M) op het Fioretti College in Veghel, een vmbo-school.
DOCUMENT
In Wat werkt als je samenwerkt - deel 2 staat opnieuw onderzoek naar samenwerking tussen Mens- en Maatschappijvakken centraal. In deze publicatie presenteren we actuele voorbeelden van deze samenwerking, op scholen en lerarenopleidingen. We hebben ook onderzoek gedaan naar factoren voor succesvolle samenwerking. Deze publicatie is geschreven voor docenten die (gaan) samenwerken met docenten van andere M&M-vakken, studenten aan de pabo en lerarenopleidingen, lerarenopleiders en schoolleiders. Deze publicatie is een vervolg op Wat werkt als je samenwerkt uit 2018.
DOCUMENT
1e alinea column: Life happens to you while you are busy making other plans, J. Lennon Hoe komen succesvolle innovaties in de internettijd tot stand? Toeval, geluk, reputatie en timing blijven een rol spelen, maar social media en 24*7 wereldwijd verbonden maken het spel wel anders dan vroeger.
LINK
1e alinea column: "Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten,"- Confucius. Internet dwingt organisaties tot echt luisteren, omdat samenwerken anders te duur wordt. In de 'digital age' gaat het daarom over het bouwen van ecosystemen, 'to share is to gain', en over snel herkennen van nieuwe routes, nieuwe mensen om mee samen te werken, nieuwe combinaties en nieuwe kansen die komen en gaan. "Life is happening to you while you are busy making other plans," zei John Lennon.
LINK
1e alinea column: “Revolution doesn’t happen when society adopts new technology. It happens when society adopts new behaviors”. Clay Shirky, 2008 Sociale media maken het nog gemakkelijker zo’n volle agenda te hebben. Mailtjes, tweets, status updates, direct messages, etc sturen en elkaar bezig houden is namelijk zo gemakkelijk en vraagt zo weinig tijd! Hoeveel collega’s houd jij bezig? En wat levert dat op? Heb je je dat wel eens afgevraagd? Volgens mij moeten wij ons daarom nu echt afvragen waarom wij dat doen en waarom we allemaal die volle agenda’s hebben. Waarom laten we dat gebeuren. Waarom sjouwen we maar van overleg naar overleg? Waarom blijven we al die berichtjes maar lezen en beantwoorden? Zijn volle agenda’s een teken dat we “nodig” zijn? Geven lege agenda’s ons te weinig structuur in onze werkweek? Of een ongemakkelijk gevoel en blijven we daarom gewoon in de vakantie ook onze zakelijke e-mail lezen? Wat in jouw werk geeft jou betekenis?
LINK
Hoofdstuk 10 in HRM Heden en Morgen. Dit hoofdstuk is geschreven vanuit de overtuiging dat een gemeenschappelijke taal en begrip van people analytics, evenals enkele basale wetenschappelijke principes waarop het gestoeld is, het jonge vakgebied in de praktijk naar een hoger niveau kunnen tillen. En daarmee de (toekomstige) HRM-professionals werkzaam op en rondom dit uitdagende thema in staat kunnen stellen (nog meer) impact te maken in hun organisatie. Het primaire doel van dit hoofdstuk is om de (toekomstige) professional die dit leest, aan het denken te zetten. Dit kan betekenen inspireren, verwarren, of duiden. Maar ook aanzetten tot het concreet aan de slag gaan met people analytics in de eigen organisatie, op de grens van wetenschap en praktijk, because that’s where the magic happens.
DOCUMENT
Een lezing gehouden op de opleiding Creatieve Therapie over het woord Ludiek. De vraag was indertijd (1984) of deze opleiding zich met benamingen als muzisch ludisch diende te gaan afficheren. De auteur was van mening dat dit niet zo voor de hand lag. Het is tevens een aardige studie naar de etymologie (eigenlijk meer de sociogenese) van ludiek. En passent komen we te weten wat de toenmalige opleidingsvereisen waren: "Heerkens meldt voor het ludisch (genoemde) vak muziek, dat de leerlingen 75 liedjes goed moesten kunnen zingen en deze zowel met behulp van zelf vervaardigde instrumenten kunnen begeleiden, alsook kunnen meespelen met grammofoonplaatjes die harmonisch op die liedjes aansloten (bedenk wel, dit waren eindexameneisen."
DOCUMENT
Het is geen toeval dat de Repair Cafés populair zijn en dat YouTube video’s met tips voor het repareren van spullen vaak worden bekeken. Repareren scheelt je natuurlijk in je portemonnee, het geeft voldoening en trots, zo laten bijvoorbeeld de vrolijke video’s van Rob Hoevenaars zien. Daar zit ook een interessante filosofische kant aan. Het lijkt wel of we steeds meer ‘in ons hoofd leven’, opgeslokt door het online bestaan. De nauwgezette en liefdevolle aandacht voor een tastbaar ‘ding’, bijvoorbeeld tijdens het repareren, of zelfs alleen maar het oppoetsen, kan ons daar weer uit halen. Richard Sennett beschrijft dat prachtig in zijn boek ‘The Craftsman’, hoewel hij het veel breder trekt richting de voldoening en trots die mensen uit ambachtelijk werk halen.
DOCUMENT
De aanpak van de crimefighters vanaf 2002 heeft gewerkt als een speer. De veiligheidsbeleving van de burgers is enorm toegenomen. Maar de samenleving is nu veel complexer en we kampen met andere problemen, aldus lector Veiligheidsbeleving Marnix Eysink Smeets. “Het is tijd voor een nieuw verhaal.”
LINK