Veel zorginstellingen streven een lerende organisatie na om in te kunnen spelen op een veranderende omgeving. Deze literatuurstudie onderzoekt de haalbaarheid van dit concept binnen zorgorganisaties waar hoofdzakelijk lager opgeleide medewerkers werken, door de leerstrategie van lager opgeleiden te belichten. Daarnaast is het doel enkele begrippen te verduidelijken als voorbereiding op vervolgonderzoek. De resultaten tonen een veelheid aan definities van vaak abstracte begrippen omtrent leren binnen een organisatie. Verder kan geconcludeerd worden dat lager opgeleiden een concrete en actieve leerstrategie hanteren en dat zij bepaalde leervermogens onvoldoende ontwikkelen. Dit belemmert de ontwikkeling naar een lerende organisatie. Enkele aanbevelingen worden gedaan om het leren op de werkplek te stimuleren en voor vervolgonderzoek.
DOCUMENT
In het nieuwste nummer van de Nieuwe Meso, het vakblad voor bestuurders en schoolleiders in het basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is het Focus-deel dit keer gewijd aan het opleiden van leraren. De gastredactie bestaande uit HvA-lector Marco Snoek, Fontys-lector Quinta Kools en de DNM-redacteuren Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin belichten het thema vanuit verschillende invalshoeken: de initiële lerarenopleidingen, ervaringen van startende leraren, en de wijze waarop de initiële lerarenopleiding en professionalisering van ervaren leraren kan samenkomen in professionele leergemeenschappen en in lesson studies. Daarbij gaan de verschillende artikelen in op de rol van schoolleiders en besturen bij het opleiden van nieuwe leraren en het ondersteuning van professionaliseren van ervaren leraren.Het focusdeel bevat bijdragen van verschillende HvA medewerkers: Marco Snoek, Evelien van Geffen, Tom van Eijck en Ed van den Berg.
DOCUMENT
Het project ‘Samen werk maken van vitaliteit’ focust op de samenwerking tussen praktijk, onderwijs en onderzoek met als doel de vitaliteit van praktisch opgeleide werknemers te versterken. Vitaal aan het werk zijn is een vraagstuk dat raakt aan de gezondheid en het welzijn van medewerkers én aan de effectiviteit en omzet van bedrijven en organisaties. Er zijn steeds meer initiatieven die zich richten op vitaliteit en gezondheidsbevordering op de werkvloer. Onderzoek laat zien dat veel van deze initiatieven niet goed aansluiten bij lager/praktisch opgeleide medewerkers. Verschillende bedrijven met praktisch opgeleide medewerkers (waaronder mkb’s) hebben de wens geuit om samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) vitaliteitsvraagstukken op de werkvloer op concrete en onderbouwde wijze aan te pakken. Er is sprake van een gedeelde behoefte aan duurzame en flexibele samenwerking tussen bedrijven, opleidingen en lectoraat om op basis van interdisciplinaire kennis en kunde de vitaliteit van (praktisch opgeleide) medewerkers op participatieve en onderbouwde wijze te versterken. Deze behoefte krijgt in dit project vorm in de samenwerkingsconstructie van de Vital Learning Community (VLC). In de VLC signaleren, agenderen en onderzoeken bedrijven en hun medewerkers, docenten, studenten en onderzoekers gezamenlijk vitaliteitsvraagstukken op de werkvloer en ontwikkelen zij ‘bottom up’ initiatieven. In deze VLC komen praktijkbehoeften en een breed kennis- en opleidingsaanbod vanuit verschillende vakgebieden samen. Dit geeft een impuls aan zowel praktijkverbetering als onderwijs- en kennisontwikkeling. Het project resulteert in een beschrijving van werkzame elementen voor effectieve samenwerking in dergelijke innovatieve samenwerkingsvormen.