To enhance the validity of a mobility emission-effects model, a research is conducted on consumer behaviour. Consumer mobilitypreferences are the main determining factor in the proposed model that describes the kilometre and emission outcome under several scenarios. Motorized mobility of consumers buying fashion in shopping areas cause more kilometres in the network and subsequently more emission than when the fashion is bought online and the delivery is done by the parcel delivery services.The model provides an indication of best practice: if consumers change their shopping preferences they reduce emission and they also enable the PDSs to optimize their delivery operations
Tegen de achtergrond van de klimaatbescherming worden de eisen aan de stadscentra steeds hoger. Logistiek in steden heeft een grote invloed op de vermindering van emissies. Koeriers-, expres- en pakketzendingen vertegenwoordigen reeds een groot en toenemend deel van de goederenleveringen in steden. Ook de vraag van klanten naar klimaatneutrale pakketdiensten neemt toe. Om de daaruit voortvloeiende stijgende kosten, het toegenomen verkeersvolume en de lasten in termen van landgebruik en lucht- en geluidsemissies tegen te gaan, zijn nieuwe logistieke concepten nodig, met namein de context van de zogenaamde "last mile". Decentralisatie, zelfvoorziening op energiegebied en flexibiliteit in de tijd zijn beslissende sleutels tot kosten- en energieoptimalisatie.Het doel van het project is dan ook de ontwikkeling van een innovatief, intelligent en duurzaam distributiesysteem, bestaande uit een energetisch zelfvoorzienende, mobiele mini-hub en een voor dit doel ontworpen en nieuw ontwikkeld elektrisch voertuig. - LEFV (Light Electric Freight Vehicle), dat werkt op basis van de hernieuwbare energie die door de mini-hub wordt opgewekt. De mini-hub is modulair en gemaakt van duurzame bouwmaterialen en is ook geschikt voor tijdelijk gebruik.
Uit de resultaten wordt duidelijk dat - alhoewel verduurzaming een koppelkans was van restauratie en groot onderhoud - verduurzaming een positief effect heeft op duurzame instandhouding. Door de verbetering van de energieprestatie, het verhoogd thermisch comfort en verlaagde energiekosten (in bijna alle gevallen) is het voor eigenaren interessanter en/ of gemakkelijker geworden om deze gebouwen te gebruiken en zich in te zetten voor onderhoud. In bijna alle gevallen was sprake van een positieve impact op de milieubelasting voor de komende 30 jaar, met de kanttekening dat niet alle milieuimpact is meegenomen (vermoed wordt dat de impact nog positiever is). In één geval was de milieuimpact negatief, de oorzaak is dat het energieverbruik al zeer laag was dus de materiele impact in verhouding erg groot is en in dit geval tot een negatief resultaat leidt. Samengevat wordt geconcludeerd dat erfgoedwaarden deels verloren gaan, maar in het brede perspectief op instandhouding op de lange termijn acceptabel is. En dus een positief effect heeft op de energieprestatie (één keer meer dan de landelijke ambities) en de milieubelasting. Verduurzaming is dus goed voor het gebruik en mileu, maar doet soms wel een beetje pijn. Op welke manier verduurzamen particuliere eigenaren hun rijksmonumenten? En wat zijn effecten op erfgoedwaarden, energieprestatie en milieubelasting? Deze vragen zijn in samenhang onderzocht in dit project en geven inzicht in het maatwerkproces: welke opgaven speelden er, wie waren er betrokken en waarom werden deze oplossingen gekozen. Daarnaast is de impact in kaart gebracht.
Road freight transport contributes to 75% of the global logistics CO2 emissions. Various European initiatives are calling for a drastic cut-down of CO2 emissions in this sector [1]. This requires advanced and very expensive technological innovations; i.e. re-design of vehicle units, hybridization of powertrains and autonomous vehicle technology. One particular innovation that aims to solve this problem is multi-articulated vehicles (road-trains). They have a smaller footprint and better efficiency of transport than traditional transport vehicles like trucks. In line with the missions for Energy Transition and Sustainability [2], road-trains can have zero-emission powertrains leading to clean and sustainable urban mobility of people and goods. However, multiple articulations in a vehicle pose a problem of reversing the vehicle. Since it is extremely difficult to predict the sideways movement of the vehicle combination while reversing, no driver can master this process. This is also the problem faced by the drivers of TRENS Solar Train’s vehicle, which is a multi-articulated modular electric road vehicle. It can be used for transporting cargo as well as passengers in tight environments, making it suitable for operation in urban areas. This project aims to develop a reverse assist system to help drivers reverse multi-articulated vehicles like the TRENS Solar Train, enabling them to maneuver backward when the need arises in its operations, safely and predictably. This will subsequently provide multi-articulated vehicle users with a sustainable and economically viable option for the transport of cargo and passengers with unrestricted maneuverability resulting in better application and adding to the innovation in sustainable road transport.