Nurse clinician-scientists are increasingly expected to show leadership aimed at transforming healthcare. However, research on nurse clinician-scientists' leadership (integrating researcher and practitioner roles) is scarce and hardly embedded in sociohistorical contexts. This study introduces leadership moments, that is, concrete events in practices that are perceived as acts of empowerment, in order to understand leadership in the daily work of newly appointed nurse clinician-scientists. Following the learning history method we gathered data using multiple (qualitative) methods to get close to their daily practices. A document analysis provided us with insight into the history of nursing science to illustrate how leadership moments in the everyday work of nurse clinician-scientists in the “here and now” can be related to the particular histories from which they emerged. A qualitative analysis led to three acts of empowerment: (1) becoming visible, (2) building networks, and (3) getting wired in. These acts are illustrated with three series of events in which nurse clinician-scientists' leadership becomes visible. This study contributes to a more socially embedded understanding of nursing leadership, enables us to get a grip on crucial leadership moments, and provides academic and practical starting points for strengthening nurse clinician-scientists' leadership practices. Transformations in healthcare call for transformed notions of leadership.
MULTIFILE
International Womans day in Katowice, presentation about Sustainable risk leadership
In de eerste Service Leadership Course van The Customer Connection die in 2009 voor plaatsvond, stond de vraag centraal hoe een organisatie een duurzame en betekenisvolle verbinding met haar klanten tot stand kan brengen. De deelnemers aan de leergang zijn met hun docenten op zoek gegaan naar een antwoord op deze vraag. Met iedere keer een andere docent als inleider werd de centrale vraag vanuit verschillende invalshoeken belicht. Voor de deelnemers was de opdracht om de aangereikte wetenschappelijke inzichten te vertalen naar een eigen organisatievraagstuk en een persoonlijke leerdoelstelling. De zoektocht resulteerde in een aantal verrassende nieuwe inzichten over hoe organisaties functioneren en hoe de eigen klantenkring het best bediend kan worden.Aan het eind van de leergang is de deelnemers gevraagd hun ervaringen en inzichten te verwerken in een essay over een zelfgekozen thema. Dit boek is een bundeling van deze essays en biedt een uitermate rijk en gevarieerd palet aan ervaringen en nieuwe inzichten over onderwerpen waar alle bedrijven de komende jaren mee te maken krijgen. En die een antwoord geven op de grootste uitdaging voor de komende decennia: hoe kun je de beste dienstverlener in de markt worden.
Profiel/competentie van een bruggenbouwerBruggenbouwers spelen een cruciale rol bij het bevorderen van samenwerking, innovatie en systeemverandering over organisatorische, disciplinaire en culturele grenzen heen. Dit artikel integreert toonaangevende theoretische inzichten, waaronder Systems Thinking (Jesiek et al., 2018), Social Capital Theory (Putnam, 2000) en Adaptive Leadership (Heifetz, 1994; Zhang & Guo, 2020, 2021), om een omvattend competentiegerichte kader te ontwikkelen. Gebaseerd op empirische bevindingen uit focusgroepen met praktijkprofessionals belicht deze studie essentiële competenties, gegroepeerd in strategische, relationele en adaptieve domeinen. De resultaten tonen significante overeenkomsten en discrepanties tussen theorie en praktijk en bieden concrete aanbevelingen ter versterking van de ontwikkeling en toepassing van competenties van bruggenbouwers binnen organisatorische en educatieve contexten. Door conceptuele en empirische inzichten te overbruggen, draagt dit onderzoek bij aan zowel wetenschappelijke kennis als praktische strategieën om complexe, multidimensionale uitdagingen aan te pakken via grensoverstijgende samenwerking.
The IMPULS-2020 project DIGIREAL (BUas, 2021) aims to significantly strengthen BUAS’ Research and Development (R&D) on Digital Realities for the benefit of innovation in our sectoral industries. The project will furthermore help BUas to position itself in the emerging innovation ecosystems on Human Interaction, AI and Interactive Technologies. The pandemic has had a tremendous negative impact on BUas industrial sectors of research: Tourism, Leisure and Events, Hospitality and Facility, Built Environment and Logistics. Our partner industries are in great need of innovative responses to the crises. Data, AI combined with Interactive and Immersive Technologies (Games, VR/AR) can provide a partial solution, in line with the key-enabling technologies of the Smart Industry agenda. DIGIREAL builds upon our well-established expertise and capacity in entertainment and serious games and digital media (VR/AR). It furthermore strengthens our initial plans to venture into Data and Applied AI. Digital Realities offer great opportunities for sectoral industry research and innovation, such as experience measurement in Leisure and Hospitality, data-driven decision-making for (sustainable) tourism, geo-data simulations for Logistics and Digital Twins for Spatial Planning. Although BUas already has successful R&D projects in these areas, the synergy can and should significantly be improved. We propose a coherent one-year Impuls funded package to develop (in 2021): 1. A multi-year R&D program on Digital Realities, that leads to, 2. Strategic R&D proposals, in particular a SPRONG/sleuteltechnologie proposal; 3. Partnerships in the regional and national innovation ecosystem, in particular Mind Labs and Data Development Lab (DDL); 4. A shared Digital Realities Lab infrastructure, in particular hardware/software/peopleware for Augmented and Mixed Reality; 5. Leadership, support and operational capacity to achieve and support the above. The proposal presents a work program and management structure, with external partners in an advisory role.
Ontwikkelingssamenwerking is een gebied dat sterk in beweging is. Veranderingen in financiering door de Nederlandse overheid van ontwikkelingssamenwerking (Schulpen et al., 2018) en de opkomst van digitale digitale technologieën en daarmee de toename van mobiele telefonie, sociale media, internetgebruik in ‘de landen van de ontwikkelingssamenwerkingsprojecten, big data, fintech, online surveillance en censuur hebben de ontwikkelingssamenwerkingsorganisaties opgeschud en zelfs in een stroomversnelling gebracht. Maatschappelijke organisaties actief in ontwikkelingssamenwerking onderkennen de mogelijkheden die digitalisering hen biedt maar ervaren de gevolgen van deze digitale transformatie tegelijkertijd als complex, onzeker en onduidelijk in impact in ontwikkelingssamenwerking (Haikin & Flatters, 2017; Partos & The Spindle, 2018; Mitchell et al., 2020). In afstemming met mantelorganisaties actief in ontwikkelingssamenwerking beoogt dit project een antwoord te geven op de vraag hoe maatschappelijke organisaties digitale transformatie kunnen managen in de context van ontwikkelingssamenwerking met als doel om diverse Sustainable Development Goals te behalen De onderzoeksopzet is ingebed in de reeds opgedane theoretische kennis en onderzoekslijnen van het lectoraat Procesinnovatie en Informatiesystemen over de relatie van e-Leadership, IT Capabilities met Digitale Transformatie (Ravesteijn & Ongena, 2019), en breidt de kennis uit op het vlak van maatschappelijke organisaties actief in ontwikkelingssamenwerking, waar de dynamiek van geografisch wijd verspreide stakeholders en verschillende niveaus van digitale ontwikkelingen van organisaties zowel vanuit de praktijk als vanuit een academisch perspectief een interessante onderzoekdimensie opleveren. Voortbordurend op inzichten vanuit het promotieonderzoek van de kandidaat over hoe de organisaties sociale media inzetten voor ontwikkelingssamenwerkingsdoelen (Sheombar, 2019b; Sheombar et al., 2021), alsmede het onderzoekslijnen van het lectoraat is op basis van de systeembenadering van een socio-technische lens op digitale transformatie de onderzoeksvraag als volgt geformuleerd. hoe managen maatschappelijke organisaties digitale transformatie door socio-technische systemen in de context van meervoudige waardecreatie in ontwikkelingssamenwerking? Het project resulteert in ontwikkelde instrumenten en trainingsmateriaal voor de ontwikkelingssamenwerkingsorganisaties voor omgaan met digital transformatie.