The research explores what the SDG Framework, on the basis of the two major SDG challenges -the complexity challenge and the silo challenge-, are demanding of HEIs in terms of SDG Governance, the formulation of its Third Mission, its internal alignment to integrate the SDG and equip the Research and Educational departments with the right SDG competences. The research uses the conceptual approach of Intended SDG Policies, Actual SDG Practice and SDG Perceptions. Recent and relatively young SDG literature is explored and it draws conclusions that there are assumptions on the feasibility of achieving them. Are SDGs aspirational or inspirational? And should the Framework be considered a temporarily binding guidance rather than a global enforcement mechanism to prevent depletion of our social and natural capital? Much SDG research stops at providing analytical frameworks and tools to grapple with the complexity of SDG’s synergies, tradeoffs and spill-over effects. Some literature and tools are available on SDG pathways of urgency and priority ranking but this contradicts the Transformational claims of the SDGs of being Integrative, Indivisible and Universal. A theoretical and practical gap is observed how the SDGs must be viewed in the global community of national policies. But also as a derivative : How can organisations, private and public, view and address the challenges of the SDG Framework?
MULTIFILE
Rapport van S3 studenten die aan de Lucas Nuelle panelen hebben gewerkt met de Smart Grid module
MULTIFILE
Deze handleiding hoort bij het onderdeel “Netwerkleren” van het professionaliseringsprogramma ’t PASST Samen. In ’t PASST Samen werken leerkrachten en jeugdhulpverleners (professionals) aan het versterken van hun handelen en hun interprofessionele samenwerkingsvaardigheden. Het doel daarvan is dat de betrokkenheid bij het leren van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) vergroot wordt. Leerkrachten en jeugdhulpverleners ontwikkelen nieuwe kennis en vaardigheden die ze direct kunnen toepassen in hun werk. Hierdoor wordt hun handelingskracht om een integrale aanpak vorm te geven versterkt. Dit levert uiteindelijk tijdwinst op, omdat er preventief gewerkt wordt aan problemen die samenhangen met een verlaagde betrokkenheid (bijv. interactieproblemen). Hierdoor worden de kansen voor kinderen met ASS vergroot.’t PASST Samen is bedoeld voor leerkrachten en jeugdhulpverleners die met leerlingen met ASS werken én hun integrale aanpak voor deze leerling(en) willen versterken. De professionalisering is geschikt voor zowel ervaren als minder ervaren professionals. Van belang is dat de professional open staat voor: coaching en reflectie; het werken aan eigen leerdoelen en -vragen; uitwisselen van kennis en ervaringen met collega’s binnen en buiten de eigen organisatie en het delen van kennis en ervaringen met ouders.Naast de leerkracht/jeugdhulpverlener wordt ook een coach (bijvoorbeeld de gedragsdeskundige, beeldcoach, video-interactiebegeleider, intern begeleider) van de organisatie betrokken om de leerkracht/jeugdhulpverlener te ondersteunen. De coach kan facultatief aansluiten bij de netwerkbijeenkomsten.Om veranderingen in het onderwijs en de jeugdhulpverlening te realiseren is het belangrijk om de organisatie mee te nemen in het leerproces: de collega’s en de leidinggevende. Zo kan het effect van de professionalisering vergroot worden. Voor meer informatie over ’t PASST Samen raadpleeg de Algemene Handleiding.