PurposeIn order to better understand how heuristics are used in practice, the authors explore what type of heuristics is used in the managerial domain of financial advisors to small and medium-sized enterprises (SMEs) and what influences the shaping of these heuristics. In doing so, the authors detect possible fast-and-frugal heuristics in day-to-day decision-making of independent financial advisers who help owners of SMEs to acquire capital (e.g. loans, factoring, leasing and equity).Design/methodology/approachThe authors inductively assessed the work of financial advisers of SMEs. Based on group discussions, the authors drew up a semi-structured interview-protocol with descriptive questions about how financial advisers come to a deal for their clients. The interviews of 19 professionals were analysed by relating them to the theory of fast-and-frugal heuristics.FindingsWithin their decision-making, advisers estimate the likelihood of acceptance by a few financial providers they know well in their personal network with a strong bias towards traditional banking products, although there are a large number of alternatives on the Dutch market. “Less is more” seems to be a relevant principle when defined as satisficing. Heuristics help advisers to deal with behavioural and economic limitations. Also, the authors have found that client interaction, previous working experience and the company the adviser is working for influences the shaping of the simple rules the adviser is using.Research limitations/implicationsThe study shows how difficult it is to understand the ecological rationality of a certain group of professionals and to understand the “less is more” principle. Financial advisers to SMEs use cognitive shortcuts and simple rules to advise SME-owners, based on previous experiences, but it is difficult to determine whether that leads to the same or even better solutions for them and their clients than using probability theory and financial optimisation models. Within heuristics, satisficing seems to be a dominant mechanism. Here, heuristics help advisers in recognising possibilities by searching for similarities between a current financing case and previous experiences. The data suggests that if “less is more” is defined as satisficing for one or more stakeholders involved, the principle dominates the decision making of financial advisers of SME's.Practical implicationsThe authors suggest the relevance of a behavioural approach to finance by assessing the day-to-day decisions of financial advisers of SMEs. Also, the authors suggest that financial advisers are guided by previous experiences, and they do not fully assess a wide range of options in their work but need shortcuts to fulfil the needs of their clients.Originality/valueThe study comes close to day-to-day decision-making in finance by assessing how professionals make decisions. The authors try to understand types of heuristics in relation with “ecological rationality” and the less is more principle. The authors assess financial advisers of SME-companies, a group that has gotten little research attention until now. The influence of client interaction and of the company the adviser is working for is remarkable in the shaping of the advisers' simple rules.
MULTIFILE
Wetenschappers gebruiken bioorthogonale klikreacties tussen trans-cyclooctenen (TCOs) en tetrazines (Tz) om geheel nieuwe geneesmiddelen te ontwikkelen waarmee heel gericht cruciale biologische doelmoleculen kunnen worden geraakt, zodat ziektes op een veel selectievere manier kunnen worden behandeld. Recentelijk heeft de Radboud Universiteit een nieuw TCO-derivaat ontwikkeld en geoctrooieerd dat beschikt over twee orthogonale handvatten, goede stabiliteit, een snelle klik-kinetiek en een biocompatibele “click-to-release” functionaliteit. Bovendien kan deze TCO in een efficiënte synthese met hoge zuiverheid geproduceerd worden in tegenstelling tot vergelijkbare gepubliceerde stoffen. Binnen dit KIEM project zullen ‘ready-to-use’ TCO-producten ontwikkeld worden, gebaseerd op dit nieuwe TCO-derivaat. Dit is belangrijk om de drempel te verlagen voor onderzoekers om deze nieuwe technologie te benutten in hun toepassingen en versnelt daarmee de ontwikkeling van “slimme” geneesmiddelen of materialen. De werkzaamheden in dit project zullen bestaan uit literatuuronderzoek, synthetisch ontwerp van TCO-derivaten, chemische synthese, onderzoek naar de eigenschappen van de stoffen en contact leggen met potentiele gebruikers. De beoogde projectresultaten zijn chemische methoden om geactiveerde TCOs te synthetiseren, 5–10 geactiveerde eindproducten, inzicht in de chemie van TCOs, inzicht in de kinetiek en stabiliteit van de nieuwe TCOs en nieuwe samenwerkingen. In dit project wordt samengewerkt tussen de Radboud Universiteit en het biotechnologiebedrijf Synvenio. Binnen de synthetisch organische chemie afdeling van de Radboud Universiteit is de eerdergenoemde nieuwe TCO ontwikkeld. Synvenio is een jong biotechnologiebedrijf dat bioactieve stoffen beschikbaar maakt voor biochemisch- en biomedische onderzoekers. Het team bestaat uit chemici met veel affiniteit met biochemie, waaronder een van de uitvinders van de nieuwe TCO.
INLEIDING: De Hogeschool Utrecht heeft op basis van praktijkgericht onderzoek een innovatief modulair bouwconcept (#SELFIECIENT) ontwikkeld. Met diverse gestandaardiseerde modulaire bouwdelen van #SELFIECIENT kan eenvoudig een bouwgevel worden samengesteld, en daarmee een gehele woning. Met behulp van deze SIA RAAK TAKE OFF subsidie wordt dit concept nu door enkele ondernemende studenten omgezet naar een marktwaardig product. HET PROBLEEM: #SELFIECIENT tackelt drie belangrijke uitdagingen in de huidige bouwsector / gebouwde omgeving op een nieuwe en innovatieve wijze, te weten 1) de ontwikkeling van circulaire en klimaat neutrale woningen, 2) de ontwikkeling van betaalbare woningen en 3) de ontwikkeling van flexibele / adaptieve woningen. DE OPLOSSING: De oplossing voor bovengenoemde uitdagingen ligt in het industrieel vervaardigen van modulaire bouwdelen op basis van circulaire materialen, die de realisatie van een comfortabele, betaalbare, klimaat neutrale en adaptieve woning garanderen = #SELFIECIENT. DE INNOVATIE: De modulaire bouwdelen van #SELFIECIENT hebben de volgende innovatieve eigenschappen. 1) Revolutionair is het ontwikkelen van geïntegreerde multifunctionele bouwdelen die in diverse marktsegmenten toegepast kunnen worden; 2) Schaalbaarheid door middel van (open source) standaardisatie en de mogelijkheid van hergebruik. 3) Industrialisatie van het productieproces van de modulaire bouwgevels waardoor goedkoop en milieuvriendelijke kan worden geproduceerd; 4) Vanuit externe industrieën zoals o.a. de ICT en duurzame energie sector ontstaan nieuwe producten die kunnen worden geïntegreerd in woning en die leiden tot nieuwe businesscases en exploitatie modellen. Voorbeelden zijn gedistribueerde IT-servers en lokale accu opslag systemen. MARKTANALYSE / VERDIENMODEL: De modulaire bouw elementen kennen een brede toepasbaarheid, waardoor er een groot marktpotentieel is. Voorbeelden zijn woningrenovatie, nieuwbouw, de toenemende vraag naar levensloopbestendige woningen, woningen voor vluchtelingen, en renovatie van kantoorpanden. Slechts een miniem marktaandeel in de renovatie of nieuwbouw betekent al een omzet van meer dan miljoenen euro’s. Er zijn zover bekend geen andere aanbieders van gelijksoortige producten op de markt. Het te verwachten verdienmodel is gebaseerd op de verkoop van de modulaire bouwdelen of een leen/lease exploitatie van de modulaire bouwdelen. DOEL VAN HET PROJECT / BUDGET (39900€): Het doel van het project is drieledig: 1) het uitwerken van het ontwerp van de modulaire bouwdelen op basis van eerdere ontwerpen en ideeën uit praktijkgericht onderzoek (14960€); 2) het maken van een proof-of-principle van het modulaire bouwdeel (13320€); 3) het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie (8560€); en 4) het versterken van de entrepreneurial skills (3060€.). PROJECT TEAM: Een sterk team is gevormd om dit modulaire bouwconcept door te zetten naar een bijzonder bedrijf. Het team bestaat uit 3 ondernemende studenten, onderzoekers en lectoren verbonden aan het lectoraat Nieuwe Energie in de Stad, docenten van de opleiding werktuigbouwkunde en bouwkunde, en een ervaren entrepreneur. De studenten zijn al vroeg tijden hun opleiding gespot als bijzonder initiatiefrijk, gedreven en ondernemende studenten. Het studententeam bestaat uit een goede mix van werktuigbouwkunde, bouwkunde en technische bedrijfskunde.
The textile industry faces a significant environmental challenge, annually generating 45 million tons of waste cotton textiles, of which 75% are incinerated or sent to landfills, causing environmental harm. Additionally, 67% of garments are made of plastic fibers, and when disposed of in landfills, 5% of them turn into microplastics that can end up on our plates. Chicfashic proposes an innovative biotech process to address these issues by recovering and recycling plastic fibers while transforming natural fibers into bio-based molecules. These molecules are then used as secondary raw materials to produce bio-based pigments for textiles. The project aims to optimize this process and test it on a larger scale with the assistance of HAN BioCentre. This initiative aligns with Dutch government and EU regulations mandating textile recycling by 2050. The technology used is patent pending and does not involve the use of toxic chemicals or the release of harmful wastewater or fumes, contributing to a shift towards a more circular and sustainable textile industry by reintegrating natural colorants into textile production.