Sinds februari 2023 is het Lectoraat Diversiteitsvraagstukken betrokken bij de ontwikkeling van de Nieuwe Leraren Academie / De Inholland Pabo met als kernopdracht: Onderzoek en adviseer op welke manier inclusiviteit in alle aspecten van De Inholland Pabo verweven kan worden en kan fungeren als een kernprincipe van de aanstaande onderwijsontwikkeling. Kort gezegd en vrij vertaald: Hoe zorgen we ervoor dat inclusief onderwijs deel uitmaakt van het DNA van De Inholland Pabo? In dit rapport kun je de resultaten en aanbevelingen lezen die uit dit onderzoek zijn voortgekomen.
We hopen dat het nieuwe jaar voor iedereen goed is gestart. Ons lectoraat Diversiteitvraagstukken heeft de laatste periode van 2023 zeker niet stilgezeten. In deze nieuwsbrief delen we al deze activiteiten graag met jullie. Ook kun je lezen waar we op dit moment mee bezig zijn. De afgelopen periode kenmerkte zich ook als een zeer intensieve tijd waarin de oorlog in Gaza en de verkiezingsuitslag in Nederland een grote impact hadden op de gevoelens van inclusie, zowel binnen de samenleving als binnen onze eigen hogeschool. Samen met de Taskforce Diversiteit en Inclusie en de leden van de Werkgroep Sociale Veiligheid binnen Hogeschool Inholland organiseren we als reactie op de verzoeken vanuit de hele organisatie periodiek gesprekken met het CvB waarin we het met elkaar hebben over de betekenis en impact van deze gebeurtenissen in de klas en in een team, maar ook voor individuele studenten en medewerkers. Hierover verschijnt binnenkort informatie op Iris. Als lectoraat Diversiteitvraagstukken staan we voor een inclusieve omgeving en beogen we met ons werk daarin, hoe klein wellicht ook, een bijdrage te leveren. En ik ben trots op wat we de afgelopen periode hebben gedaan. Vragen of verzoeken naar aanleiding van deze nieuwsbrief kunnen worden gestuurd naar: Machteld.deJong@inholland.nl Veel leesplezier! Namens het hele team van Diversiteitvraagstukken, Machteld de Jong We hope that the new year is off to a great start for each and every one of you. Our Diversity research group has certainly not been idle during the last term of 2023. We are pleased to share all those activities with you in this newsletter. You can read about what we are up to right now as well. The past term also turned out to be quite an intensive period, in which the war in Gaza and the election results in the Netherlands severely impacted people’s perceptions of inclusion, both in society and within our own university of applied sciences. In response to requests from the entire organisation, we are cooperating with the Diversity and Inclusion taskforce and the members of the ‘Social Safety at Inholland University of Applied Sciences’ working group to organise periodic meetings with the Executive Board, during which we will discuss the significance and impact of these events in the classroom and within our teams, but also how they affect individual students and employees. Information on this will be posted to Iris soon. Here in the Diversity research group, we are committed to being an inclusive environment and aim to contribute to this through our work, however small that contribution might be. And I am proud of what we have achieved during the past term. Any questions or requests in connection with this newsletter can be directed to Machteld.deJong@inholland.nl Happy reading! On behalf of the entire Diversity Studies team, Machteld de Jong
MULTIFILE
In deze rede, die een uitwerking is van mijn lectoraatopdracht, wil ik laten zien dat het diverser worden van de Nederlandse samenleving voor nieuwe uitdagingen zorgt in de samenleving, in buurten, in scholen en andere organisaties en daarmee ook vraagt om nieuwe visies op het debat over inte- gratie zoals dat op dit moment wordt gevoerd. Deze rede beoogt een onderbouwing te geven voor de noodzaak het besef te laten doordringen in de hele samenleving dat diversiteit een gegeven en dat dit van ons allemaal, als burgers en als professionals, iets vraagt en in het bijzonder van pro- fessionals, in het Nederlandse onderwijs. Veel meer dan nu het geval is, zouden onderwijsinstellingen jongeren moeten leren dat het accepteren van verschillen de grondslag is van samen leven en werken in een heel divers Nederland nu en in de toekomst. Alleen zo worden noodzakelijke verbindingen tussen mensen, en het vermogen die tot stand te brengen, al op school ontwikkeld. Het antwoord op de vraag waarom aandacht voor diversiteit zo belangrijk is, de titel van deze rede, is de basis van het bestaansrecht van het lectoraat Diversiteitsvraagstukken. Met diversiteitsvraagstukken worden vraagstukken bedoeld die voortkomen uit het leven, studeren en werken in een zeer diverse samenleving, waarbij nadrukkelijk wordt gesteld dat diversiteit an sich niet als probleem wordt beschouwd, maar de vraagstukken die voortkomen uit omgaan met diversiteit daarentegen wel.