In de BMS Studies 34 tot en met 37 wordt uitgebreid gerapporteerd over de resultaten van de derde wave van het Vlaamse Sportclub Panel (VSP3.0). Gezien de grote hoeveelheid aan resultaten werd besloten om de rapportering op te splitsen in vier delen en dit te bundelen onder BMS-reeks 'Barometer van de sportclubs in Vlaanderen'. Meer bepaald komen in de vier betreffende BMS Studies de volgende thema's aan bod: - Een stand van zaken en een terugblik (BMS 34) - Clubprofiel, sportaanbod en gezondheidspromotie (BMS 35) - Ledenprofiel, medewerkersprofiel en financiële situatie (BMS 36) - Diversiteit, sociale inclusie, beleid en samenwerking (BMS 37)
LINK
Presentatie Paper NVMO 2014, 6 november 2014.AchtergrondVeranderingen in de zorg, waarbij ingespeeld moet worden op een vergrijzende populatie en efficiëntie en effectiviteit steeds belangrijker worden, zorgen voor groeiende aandacht voor excellentie en het bevorderen van excellentie.1 Dit geldt zeker ook voor de paramedicus. Een manier om excellentie te bevorderen is het implementeren van honoursprogramma’s, programma’s in het Hoger Onderwijs voor talentvolle studenten die meer willen en kunnen dan hun reguliere opleiding biedt. Voor het vormgeven van honoursprogramma’s is het van belang te weten welke competenties horen bij een excellente professional, in dit geval de excellente paramedicus. In deze presentatie richten we ons op twee vragen: 1) Welke competenties beschrijven , volgens professionals, de excellente paramedicus? 2) Hoe beoordelen honours studenten het profiel van de excellente paramedicus, en hun eigen ontwikkeling in de competentiedomeinen van het profiel?
DOCUMENT
Bij het bevorderen van intrinsieke motivatie is essentieel dat studenten leerdoelen die centraal staan van belang vinden, hierdoor wordt eerder voldaan aan hun behoefte aan competentie en zullen zij beter in staat zijn hun eigen leerproces vorm te geven. Dit onderzoek richt zich op het gebruik van een competentieprofiel in honoursonderwijs. Gekeken wordt of honoursstudenten acht verschillende competentiedomeinen van het profiel als essentieel zien voor een excellente paramedicus. Daarnaast worden eerste ervaringen met dit profiel besproken. Honoursstudenten (N=14) van het honoursprogramma Healthy Ageing van de Hanzehogeschool is een vragenlijst voorgelegd. Daarnaast zijn verdiepende interviews gehouden met drie studenten die zowel met als zonder het profiel deelnamen aan het honoursprogramma. De resultaten laten zien dat de honoursstudenten de meeste domeinen als essentieel beoordelen, echter bij ‘innoveren’ en ‘initiëren’ is deze relevantie nog niet altijd duidelijk. Verder herkennen studenten de domeinen in hun programma, hebben ze de vrijheid zich in verschillende domeinen meer te ontwikkelen dan in andere en het profiel ondersteunt hen bij het sturen van hun leerproces. Door voorbeelden te gebruiken en het bespreken van het profiel in de groep zou het werken met een profiel verder kunnen verbeteren en zou de relevantie van de domeinen verder verduidelijkt kunnen worden.
DOCUMENT