De uitdagingen voor de (toekomstige) professionals zijn groot. Voor de innovatie van juridische dienstverlening en de morele dillema’s binnen de juridische beroepspraktijk, zijn hbo’ers nodig die verder kunnen kijken dan de regels en de toepassing ervan; mensen die altijd de mens blijven zien en horen en kunnen reflecteren op hun professioneel handelen. Er zijn meer toegankelijke en rechtvaardige oplossingen nodig die zorgen voor de toegang tot recht. Dat vergt behalve het kunnen inleven in mensen ook maatwerk, praktische wijsheid en creatief denken. Waarbij praktische wijsheid staat voor het zoeken naar antwoorden in concrete situaties waarvoor geen standaardantwoorden uit regelgeving, leerboeken en protocollen te vinden zijn
DOCUMENT
Technologie heeft altijd al een rol gespeeld in het onderwijs, zij het in verschillende vormen. Denk aan de introductie van de drukpers in de 15e eeuw, die voor het eerst brede toegang tot leerboeken mogelijk maakte. In de 20e eeuw veranderden apparaten zoals de overheadprojector en later de computer de manier waarop lessen werden gegeven. De introductie van internet in de jaren 90 maakte een wereld aan informatie toegankelijk en er ontstonden e-learning platforms. In de afgelopen twee decennia hebben mobiele apparaten en digiborden de klaslokalen verder getransformeerd. Het onderwijs is steeds meer gedigitaliseerd, met digitale leeromgevingen, video’s en online cursussen. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen nieuwe mogelijkheden gecreëerd, maar ook een discussie aangewakkerd over de impact ervan op de kwaliteit van het onderwijs
MULTIFILE
Onderwijsmethode Levensbeschouwing/Godsdienst voor klas 3 HAVO/VWO.
LINK
Docentenhandleiding bij Standpunt voor HAVO-VWO, deel 2, leerwerkboek (2017) met de volgende delen:: Deel 1 Burgerschapsvorming en de methode Standpunt Deel 2 Doelstellingen van het vak levensbeschouwing Deel 3 Het model voor begripsverwerving Deel 4 Hoofdstukbeschrijvingen Toetsenbank (separaat)
LINK
Docentenboek met verantwoording methode (Burgerschapsvorming en de methode Standpunt, doelstellingen van het vak levensbeschouwing, het model voor begripsverwerving). Daarnaast hoofdstukbeschrijvingen en antwoorden bij vragen en opdrachten). Separaat toetsenbank.
LINK
Deel 2 voor klas 2 van HAVO-VWO. H.1 Natuur en Milieu H.2 Levensbeschouwing en communicatie H.3 Schoonheid en uiterlijk H.4 Islam H.5 Taal en levensbeschouwing H.6. Seksualuteit
LINK
Het is logisch dat je een cijfer krijgt voor wiskunde, Engels, Nederlands, scheikunde. Maar hoe zit dat eigenlijk met het vak lichamelijke opvoeding? Leerlingen, ouders, de school, iedereen verwacht een ‘punt voor gym’ op het rapport. Maar het zal niet gauw voorkomen dat een leerling die op de cognitieve vakken goed scoort, blijft zitten op een onvoldoende voor LO. Wat betekent dit voor de waarde van beoordelingen binnen het vak? Een herkenbaar probleem voor elke gymleraar.
DOCUMENT
Studies of brain size of children classified with ADHD appear to reveal smaller brains when compared to ‘normal’ children. Yet, what does this mean? Even with the use of rigorously screened case and control groups, these studies show only small, average group differences between children with and without an ADHD classification. However, academic textbooks used in the Netherlands often portray individual children with an ADHD classification as having a different, malfunctioning brain that necessitates medical intervention. This conceptualisation of ADHD might serve professional interests, but not necessarily the interests of children.
DOCUMENT
Het is logisch dat je een cijfer krijgt voor wiskunde, Engels, Nederlands, scheikunde. Maar hoe zit het eigenlijk met het vak Lichamelijke Opvoeding? Leerlingen, ouders, de school, iedereen verwacht een 'punt voor gym' op het rapport. Maar het zal niet gauw voorkomen dat een leerling die op de cognitieve vakken goed scoort, blijft zitten op een onvoldoende voor LO. Wat betekent dit voor de waarde van beoordelingen binnen het vak?
DOCUMENT