Onderzoeksrapport over de vormgeving van het leerecosysteem Coolhaven Collab, een culturele proeftuin in het kader van stedelijk/regionaal cultuurbeleid 2021-2024 in Rotterdam.
DOCUMENT
Essay over een visie op leerecosystemen vanuit de complexe dynamische systeemtheorie.
MULTIFILE
Iedereen die mij kent weet dat ik een kletskous ben. Echt waar, ik zit vaak op de spreekstoel en geniet van de aandacht. In mijn werk draagt het bij aan goed kunnen kletsen met cliënten en presenteren aan groepen, maar hobbymatig heb ik er nog nooit iets mee gedaan. Toen kwam mijn onderzoek van een jaar naar verhalenvertellers in een vertelgroep, een onderzoek naar minder bekende vormen van cultuurparticipatie.In Nederland zijn er meerdere organisaties die zich met deze praktijk bezig houden, meer dan 150 individuele vertellers en zeker 40 vertelgroepen door het hele land actief.Deze blog is onderdeel van de blogreeks ‘Culturele praktijken in beeld‘
LINK
Onderzoek naar de vormgeving van het leerecosysteem Coolhaven Collab, een culturele proeftuin, in het kader van Rotterdamse cultuurbeleid 2021-2024. In het kader van de regioplannen in het cultuurbeleid is er plaats voor regionale proeftuinen. In de regio Rotterdam bestaat de proeftuin uit het project Campus Coolhaven. In Campus Coolhaven werken Maastheater/Maaspodium, Grounds/WMDC, Jeugdtheater Hofplein, Codarts, het Albeda College (MBO theater/dans /muziek) en schoolbestuur LMC (theatermavo; havo/vwo voor muziek en dans) samen. Al deze instellingen werken in Coolhaven. De ambitie is, aldus de aanvraag, “het bieden van ruimte en perspectieven aan creatief MBO-talent (16 tot 25 jarigen) binnen de podiumkunsten, dat daarmee kan doorstromen naar een diverse creatieve beroepspraktijk of het HBO kunstvakonderwijs”. Op de achtergrond speelt de observatie mee dat in de superdiverse stad Rotterdam een deel van het potentiële talent ‘onder de radar’ van de formele culturele infrastructuur blijft, en dat dat ongewenst is. In het project wordt daarom gewerkt aan het ‘slechten van drempels’ en daarbij wordt de informele culturele infrastructuur (grassroot-organisaties, bijvoorbeeld van minderheden in Rotterdam) actief betrokken. In het projectplan is € 20.000 gereserveerd voor een onderzoek naar MBO talent dat zich zowel binnen het formele circuit ontwikkelt als erbuiten in communities en het betrekken van mensen uit die communities bij het traject. Dit doen de proeftuinorganisaties door het scouten en volgen van een aantal talenten in verschillende fases, het uitnodigen van mensen uit die communities bij de instellingen voor kennismaking/workshops/ontmoetingen etc. Aan prof.dr. Evert Bisschop Boele, bijzonder hoogleraar ‘betekenis van cultuurparticipatie’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lector Kunsteducatie aan de Hanzehogeschool Groningen, is gevraagd om met een plan te komen om dit onderzoek uit te voeren.
De CDKM-aanpak heeft de afgelopen jaren bijgedragen aan een betere relatie en nauwere samenwerking tussen de stad Wageningen en de Wageningen Universiteit & Research (WUR). In deze nieuwe fase willen we deze samenwerking versterken en uitbreiden, om zo op een structurele manier maatschappelijke opgaven van de stad en regio met onderwijs te verbinden. De ambitie is om alle studenten in elke fase van hun studie minimaal één keer met een maatschappelijke opgave in aanraking te laten komen. Hiervoor is het wenselijk het netwerk en gebied van betrokken partners te vergroten naar de regio, en een meer structurele aanpak te verkennen over hoe samen te werken. Om een samenwerkingsstructuur te vinden die voor zowel de WUR als lokale maatschappelijke partijen werkt, wordt binnen dit project voor beide kanten de behoeftes en mogelijkheden in kaart gebracht. Met de maatschappelijke partijen wordt hiertoe aan de hand van hun ervaringen uit het verleden in kaart gebracht hoe verdere samenwerking vorm kan krijgen. Hierbij zijn, naast de Gemeente Wageningen ook THUIS Wageningen, de BBLTHK Wageningen, en Regio Foodvalley betrokken. Tegelijkertijd wordt binnen de WUR door een breed palet stakeholders verkend en getoetst wat er nodig is lokale stedelijke uitdagingen verder in het BSc-onderwijs te integreren. Dit doen we aan de hand van vier bestaande instellingsbrede initiatieven. Hierbij wordt naast beleid en onderwijskunde, ook nagedacht over waardecreatie. De verzamelde behoeftes en mogelijkheden worden vervolgens geïntegreerd om tot een structurele samenwerking met maatschappelijke uitdagingen in het BSc-onderwijs van de WUR te komen. Door de betrokken stakeholders mee te nemen in meerdere feedbackloops, worden alle verschillende blikken vertaald naar een breed gedragen aanpak. Ten behoeve van draagvlak, en het houden van de juiste richting voor alle betrokken partijen, wordt een adviesraad aangesteld die meerdere keren gedurende het project bijeenkomt.
In veel EU-landen, waaronder Nederland en België, groeit de aandacht voor het verbeteren van de toegang tot de arbeidsmarkt voor jongeren met specifieke ondersteuningsbehoeften. Ondanks beleidsinspanningen de afgelopen vijftien jaar blijft de kloof in werkgelegenheid voor mensen met een beperking groot. Vooral de overgang van school naar werk is vaak een uitdaging.