Van nieuwe zorgprofessionals wordt verwacht dat ze multi-disciplinair en interprofessioneel samenwerken (Kaljouw enVliet, 2015). Idealiter begint dit al tijdens de opleiding. En zekerbij het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek kan dezecompetentie, op basis van een bestaand (innovatie)vraag-stuk in de beroepspraktijk, worden aangeleerd. In dit artikelbeschrijven we onze eerste leerervaringen met een interdisci-plinair praktijkgericht onderzoek binnen een ziekenhuis in deAchterhoek, uitgevoerd door studenten van zes verschillendeopleidingen van de Hogeschool Saxion.
MULTIFILE
There is an increasing awareness that the landscape around cities can contribute significantly to the well-being of urban citizens. Various studies and experiences in the Netherlands and other countries show that the combination of agriculture with care and education has great potential. The number of care farms has increased from 75 in 1999 to 500 in 2005. In urban areas, a diversity of groups can benefit from care farms or other types of social services in the rural area. It concerns among others, people with mental problems, with (chronic) psychiatric demands, with addiction problems, elderly, children with behavior and/or psychological problems and long term unemployed. The city of Amsterdam recognizes the unique and valuable qualities of the rural area and its potential for the well-being of its citizens. In and around Amsterdam various organizations have initiated innovative projects that connect urban demands with agricultural entrepreneurs. A transition to a new kind of agriculture and landscape contributing to health and well-being of urban citizens is possible.
Full tekst beschikbaar met HU-account Het verbeteren van de ervaren gezondheid van gezinnen in Kanaleneiland in Utrecht is het doel van het project ‘Gezinnen in hun kracht’. In samenwerking met lokale partners werkt Stichting Nieuw Welgelegen aan dit project om gezondheidsachterstanden terug te dringen. Aan het einde maken we de balans op. In hoeverre zijn we erin geslaagd om gezinnen te bereiken? Welke interventies passen we toe? Wat zijn de leerervaringen en opbrengsten?
LINK
De effecten en de werkzame bestandsdelen van interventies in de openbare ruimte zijn nog weinig onderzocht doordat deelnemers vaak niet geregistreerd worden en het ontbreekt aan een praktisch toegepast en uniform meetinstrument dat vergelijking mogelijk maakt. Gemeenten en sportservice organisaties geven wel aan dat ze behoefte hebben aan monitoring en evaluatie zodat ze op dit thema kunnen bijsturen en opschalen. In dit project willen HAN, Team Sportservice, Clever Sports en twee gemeenten samen met buurtsportcoaches aan de slag gaan omdat zij vanuit gemeenten de taak hebben om meer mensen te laten bewegen in de buurt. Daarbij wordt een meetinstrument ontwikkeld voor effecten in de openbare ruimte. Dit gaat buurtsportcoaches en beleidsambtenaren helpen om samen dezelfde taal over de opbrengsten te spreken en leerervaringen uit te wisselen. Er worden drie interventies op acht plekken onderzocht. De projectresultaten zijn een gevalideerd meetinstrument waarvan het gebruik opgeschaald wordt naar andere gemeenten in het netwerk. Verder worden de opbrengsten van bewegen in de openbare ruimte in een rapportage opgeleverd, waarbij ook aandacht is hoe de opgehaalde opbrengsten gezien worden door professionals in andere beleidsdomeinen. Tot slot helpt dit project de HAN om hun kennis over effecten van sport bij toekomstige evaluaties in te zetten.
Kennisinstellingen en studenten zijn belangrijk voor de ontwikkeling van Arnhem en omgeving. Naast het reeds bestaande samenwerkingsverband Arnhem Studiestad - dat gericht is op het aantrekken en binden van studenten - willen we met de City Deal Kennis Maken in Arnhem meer multidisciplinair kennis en expertise voor complexe (lokale) maatschappelijke opgaven inzetten, en dit meer zichtbaar maken. Beoogd effect: kennisinstellingen gaan meer multidisciplinair aan complexe maatschappelijke opgaven werken, studenten zijn beter toegerust voor de Arnhemse arbeidsmarkt, kennisinstellingen en gemeente maken meer gebruik van elkaars kennis en kennis wordt meer zichtbaar. De strategische agenda geeft richting aan de inhoudelijke focus van Kennis Maken in Arnhem. We kiezen in Arnhem voor twee thema's: duurzaamheid en kansengelijkheid. Meer multidisciplinair samenwerken aan opgaven proberen we uit in projecten. We richten ons in 2019 op twee pilot projecten in de studentenwijk Spijkerkwartier, en sluiten ons hiervoor aan bij het in oprichting zijnde 'Sparkcentre Kennis Kwartier'. Daarnaast gaan we de zichtbaarheid vergroten van de projecten van dit sparkcentre en andere proeftuinen en living labs (en de innovaties en impact ervan) in Arnhem. Dit doen we door bij het Innovate Festival Arnhem (oktober 2019) aan te sluiten. Tot slot maken we in 2019 een plan hoe we opgedane leerervaringen uit deze projecten gaan gebruiken voor verdere opschaling/verduurzaming en meer samenwerking onderling. De drie hogescholen, Rijn IJssel en gemeente Arnhem zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de programmatische sturing van Kennis Maken in Arnhem. Daarvoor wordt een compacte organisatie ingericht.
SportDrenthe heeft twee sportseizoenen lang een proeftuin uitgevoerd waarbij de inzet was om 150 jongeren te bereiken die nu niet of minder maatschappelijk actief en/of betrokken zijn en waarbij de sportvereniging (of andere sportaanbieder) hen de nodige leerervaringen en sociale context kan bieden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om jongeren met een tussenjaar, (meerderjarige) jongeren zonder startkwalificatie en zonder baan, jongeren met een arbeidsbeperking, jongeren in armoede, jonge statushouders, vroegtijdige schoolverlaters en andere kwetsbare en/of moeilijk toegankelijke jongeren met een afstand tot deelname in een reguliere sociale (werk)context.In dit project wordt de monitoring uitgevoerd door het lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap. In deze monitoring worden de opbrengsten van de proeftuin in beeld gebracht waarbij de volgende vraag centraal staat:Wat zijn de opbrengsten van de MDT proeftuin in Drenthe voor de jongeren en de betrokken stakeholders?