In het onderwijs is sprake van een spanningsveld tussen enerzijds de snelle praktijk van het dagelijkse handelen en anderzijds de tragere praktijk van het onderzoek doen waar eigenlijk weinig tijd voor is. Dit spanningsveld maakt het daarom legitiem de volgende vraag te stellen: heeft op een basisschool het doen van onderzoek voldoende waarde om er tijd en energie voor vrij te maken? In dit artikel willen we laten zien hoe onderzoekend vermogen verweven kan worden in het dagelijks handelen van een leerkracht en wat de waarde kan zijn van leerkrachten die onderzoek een plek weten te geven binnen hun professionele handelen.
In een Kleuterlab worden niet zozeer wetenschap- & technologieactiviteiten georganiseerd. De leerkracht heeft een geringe rol en geeft geen instructie. Materialen zijn zo gekozen dat het kind er zelf mee aan de slag kan gaan. Het is aan de leerkracht om hierbij de juiste vragen te stellen, zodat een activiteit niet ‘dood loopt’. Zo kunnen de kleuters zelfstandig ontdekken.
De Hogeschool Utrecht heeft een experiment uitgevoerd om het curriculum van de Pabo te flexibiliseren, zodat het beter aansluit op de leerbehoeften van studenten. Dit project richtte zich op het verbeteren van zelfregulatie door middel van ontwikkelingsgerichte feedback. In twee nieuw ontworpen cursussen werd programmatisch toetsen toegepast, waarbij feedback centraal stond dat werd vastgelegd in het digitale portfolio Scorion. Studenten verzamelden bewijsmateriaal in dit systeem, waarop verschillende feedbackgevers feedback gaven. Daarnaast werden studenten in kleinere leerteams begeleid en getraind in feedbackgeletterdheid, wat hen hielp om feedback beter te begrijpen, te gebruiken en erop te reageren. De resultaten van het project toonden aan dat het mogelijk is om onderwijs en toetsing zodanig te ontwerpen dat studenten meer regie krijgen over hun leerproces. Het project biedt een solide basis voor verdere ontwikkeling en verbetering van het onderwijsprogramma.
MULTIFILE