Dit project behelst een onderzoek naar manieren om interactieve (speelse) technologie in te zetten voor het aanleren en versterken van van financiële kerncompetenties en digitale vaardigheden. De ‘doelgroep’ bestaat uit mensen met een LVB in de leeftijd van 17 tot 35 jaar.
DOCUMENT
Resultaten van praktijkonderzoek naar wat studenten aan de lerarenopleiding leren van een bedrijfsstage, en hoe je kunt stimuleren dat de studenten daarover gaan nadenken. Hiervoor is een laagdrempelig reflectie-instrument ontwikkeld: het leerwinstdocument (zie p. 18). Dit vraagt studenten stil te staan bij hun eigen gevoelens van verbazing, trots, frustratie etc. Het doel is dat ze zichzelf gaan observeren, en dat ze zo gaan herkennen dat ze iets aan het leren zijn. Vervolgens koppelen ze de situatie die dit gevoel heeft opgeroepen aan vooraf opgestelde leerdoelen. Tot besluit verwoorden de studenten op een opbouwende manier wat ze aan deze ervaring (kunnen) hebben. Zo worden de studenten worden uitgedaagd om verschillende soorten leerwinst vast te leggen en om na te denken hoe zij door deze leerervaringen de leraar kunnen worden die zij willen zijn. Om de vertaling naar hun toekomstige werk als leraar nog verder te maken brachten studenten ook een advies uit over projectonderwijs in een verwante opleiding (leraar biologie). Zo moesten ze nog explicieter hun mening vormen over de didactiek van projectonderwijs. Het 'leerwinstdocument' is ontwikkeld voor studenten in de lerarenopleidingen Natuurkunde, Scheikunde en Techniek, maar is met beperkte aanpassingen goed bruikbaar voor projectonderwijs vanuit andere vakken.
DOCUMENT
Taalgebruik in de klas, als basis voor kennisconstructie
DOCUMENT
De huisdiersector is boeiend en vooral de laatste jaren ook bloeiend. In de afgelopen vier edities van de Pet Monitor zijn diverse onderzoeken uitgevoerd om meer inzicht in deze mooie sector te verkrijgen. Afgelopen jaren waren bijzonder: Covid had veel impact en wij zijn als maatschappij meer dieren gaan houden. Het meer thuis zijn en thuis werken heeft geresulteerd in een grote groei van het aantal gehouden huisdieren.Ondertussen wordt de band tussen mens en dier steeds hechter en gaan we steeds meer op zoek naar activiteiten die we samen met het dier kunnen doen. Dit kan in de actieve sfeer, denk hierbij aan sporten, maar ook in ontspannen sfeer. Het onderwerp van deze Pet Monitor lijkt dan ook een logisch gevolg van deze trend: Hoe ontspannen en sporten wij met onze dieren? Welke invloed heeft dat op de mens, maar zeker ook op het dier?
DOCUMENT
De huisdiersector is boeiend en vooral de laatste jaren ook bloeiend. In de afgelopen vier edities van de Pet Monitor zijn diverse onderzoeken uitgevoerd om meer inzicht in deze mooie sector te verkrijgen. Afgelopen jaren waren bijzonder: Covid had veel impact en wij zijn als maatschappij meer dieren gaan houden. Het meer thuis zijn en thuis werken heeft geresulteerd in een grote groei van het aantal gehouden huisdieren.Ondertussen wordt de band tussen mens en dier steeds hechter en gaan we steeds meer op zoek naar activiteiten die we samen met het dier kunnen doen. Dit kan in de actieve sfeer, denk hierbij aan sporten, maar ook in ontspannen sfeer. Het onderwerp van deze Pet Monitor lijkt dan ook een logisch gevolg van deze trend: Hoe ontspannen en sporten wij met onze dieren? Welke invloed heeft dat op de mens, maar zeker ook op het dier?
DOCUMENT
Evaluatierapport friend4friend. Friendf4friend is een maatjesproject in het kader van de maatschappelijke diensttijd waarbij Nederlandse jongeren samen met jonge nieuwkomers vrijwilligerswerk doen. Het project is gefinancierd via het actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd, een programma van ZonMW Kernbegrippen van de maatschappelijke diensttijd zijn talentontwikkeling, ontmoeting en maatschappelijke impact. Bij friend4friend staat de ontmoeting centraal. Alle deelnemers geven aan waarde te hechten aan de ontmoeting met jongeren die ze normaal gesproken niet tegen zouden komen. De jongeren geven aan begrip te ontwikkelen voor jongeren in een andere maatschappelijke positie en met andere gewoonten. Het vrijwilligerswerk draagt bij aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen. Statushouders toegang tot de Nederlandse samenleving en oefenen de Nederlandse taal. Er ontstaan vriendschappen en jongeren blijven ook na de looptijd van het project contact met elkaar houden. Er blijkt sprake te zijn van gelijkwaardigheid en wederkerigheid tussen de jongeren. Op basis van de positieve resultaten, is een vervolgsubsidie toegekend.
DOCUMENT