In this paper, we analyse the development of the term “legal capabilities”. More specifically, we do three things. First, we track the emergence and development of the notion of legal capabilities. The term legal capabilities was used in legal research long before the capability approach was introduced in that field. Early on, its conceptualisation mainly reflected elements of legal literacy. In more recent writings, it is claimed that the notion is based on the capability approach. Second, we critically analyse the current use of the term legal capabilities and show that there is no proper theoretical grounding of this term in the capability approach. This is problematic, because it might give rise to misunderstandings and flawed policy recommendations. Third, we suggest some first steps towards a revision of the notion of legal capabilities. Starting from the concept of “access to justice”, legal capabilities have to be understood as the real opportunities someone has to get access to justice, rather than merely as formal opportunities or internal capabilities.
MULTIFILE
De overheid trekt zich terug en legt steeds meer verantwoordelijkheid bij de burger. Dat is reden tot zorg, want door bezuinigingen op bijvoorbeeld de rechtsbijstand kan de toegankelijkheid van het recht in het gedrang komen. Maar er zijn ook kansen. Voortschrijdende digitalisering stelt mensen in staat zelf oplossingen te zoeken bij juridische problemen. Dit kan meer keuzevrijheid en meer zelfstandigheid betekenen, hoewel onzekerheid over dit palet aan mogelijkheden evenzeer op de loer ligt. Een mogelijk bijeffect is dat er nog meer juridische problemen ontstaan, omdat door onzekerheid of onwetendheid kan worden besloten geen rechtszaak te starten, geen aanvraag in te dienen of niet tot actie over te gaan wanneer rechten worden geschonden. Een ding staat vast: het beroep op de eigen kracht van de burger neemt toe. Maar in hoeverre zijn burgers zelfstandig in staat gebruik te maken van het recht en hun rechtspositie te beschermen? De vraag is niet nieuw. Sinds het einde van de negentiende eeuw is hier aandacht voor. Deze aandacht verloopt in golfbewegingen en verandert in de loop der tijd van accent en betekenis. In het huidige tijdsbestek, waarin een transitie gaande is van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving is de vraag opnieuw actueel. Als mensen meer op zichzelf zijn aangewezen en zelf oplossingen moeten zoeken voor hun juridische problemen, hoe zet je hen dan in hun kracht? De vraag wat legal empowerment kan betekenen voor de toegankelijkheid van het recht in de Nederlandse participatiesamenleving staat hier centraal. In het eerste hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen in de literatuur over de toegankelijkheid van het recht beschreven. De nadruk ligt hierbij op gebruikers van het recht en het daadwerkelijk kunnen gebruiken van het recht. Dit kader helpt om het concept legal empowerment te kunnen plaatsen. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk een analyse gemaakt van de achtergrond, de kenmerken en de toepassing van legal empowerment om het begrip beter te kunnen duiden. De lessen die we hieruit kunnen trekken, worden in het laatste hoofdstuk toegepast op de situatie in Nederland, met name op thema’s als de terugtredende overheid, decentralisatie, digitalisering en juridische dienstverlening.
DOCUMENT
This research examines the legal capabilities of social care practitioners involved in a new decision-making process, ‘the kitchen table conversation’, used since the introduction of the 2015 Social Support Act in the Netherlands. This law delegates social care allocation to the local authorities, who employ social care practitioners to assess and decide upon the needs of applicants for personalised services. Dit onderzoek focust op de juridische competenties van sociale professionals die betrokken zijn bij het ‘keukentafelgesprek’, een manier van werken die is geïntroduceerd met de transities in het sociaal domein. Sinds de implementatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) zijn Nederlandse gemeenten verplicht onderzoek te doen naar de persoonlijke situatie van mensen die zich melden met een ondersteuningsvraag. De wet delegeert de toekenning van maatschappelijke zorg aan de lokale overheden, die sociale professionals inzetten om de behoeften aan maatschappelijke ondersteuning van cliënten te onderzoeken.
LINK
Despite the promises of learning analytics and the existence of several learning analytics implementation frameworks, the large-scale adoption of learning analytics within higher educational institutions remains low. Extant frameworks either focus on a specific element of learning analytics implementation, for example, policy or privacy, or lack operationalization of the organizational capabilities necessary for successful deployment. Therefore, this literature review addresses the research question “What capabilities for the successful adoption of learning analytics can be identified in existing literature on big data analytics, business analytics, and learning analytics?” Our research is grounded in resource-based view theory and we extend the scope beyond the field of learning analytics and include capability frameworks for the more mature research fields of big data analytics and business analytics. This paper’s contribution is twofold: 1) it provides a literature review on known capabilities for big data analytics, business analytics, and learning analytics and 2) it introduces a capability model to support the implementation and uptake of learning analytics. During our study, we identified and analyzed 15 key studies. By synthesizing the results, we found 34 organizational capabilities important to the adoption of analytical activities within an institution and provide 461 ways to operationalize these capabilities. Five categories of capabilities can be distinguished – Data, Management, People, Technology, and Privacy & Ethics. Capabilities presently absent from existing learning analytics frameworks concern sourcing and integration, market, knowledge, training, automation, and connectivity. Based on the results of the review, we present the Learning Analytics Capability Model: a model that provides senior management and policymakers with concrete operationalizations to build the necessary capabilities for successful learning analytics adoption.
MULTIFILE
In our highly digitalized society, cybercrime has become a common crime. However, because research into cybercriminals is in its infancy, our knowledge about cybercriminals is still limited. One of the main considerations is whether cybercriminals have higher intellectual capabilities than traditional criminals or even the general population. Although criminological studies clearly show that traditional criminals have lower intellectual capabilities, little is known about the relationship between cybercrime and intelligence. The current study adds to the literature by exploring the relationship between CITO-test scores and cybercrime in the Netherlands. The CITO final test is a standardized test for primary school students - usually taken at the age of 11 or 12 - and highly correlated with IQ-scores. Data from Statistics Netherlands were used to compare CITO-test scores of 143 apprehended cybercriminals with those of 143 apprehended traditional criminals and 143 non-criminals, matched on age, sex, and country of birth. Ordinary Least Squares regression analyses were used to compare CITO test scores between cybercriminals, traditional criminals, and non-criminals. Additionally, a discordant sibling design was used to control for unmeasured confounding by family factors. Findings reveal that cybercriminals have significantly higher CITO test scores compared to traditional criminals and significantly lower CITO test scores compared to non-criminals.
DOCUMENT
Addition to https://www.online-journals.org/index.php/i-jai/article/view/12793
DOCUMENT
This study explores legal consciousness of social workers within the framework of the 2015 Social Support Act (SSA) in the Netherlands. The aim of this law is to provide social support and care to citizens with impairments or chronic psychological or psychosocial problems, with the goal of enabling people to live independently and actively participate in society. The SSA grants entitlement to a needs assessment to applicants, essential for accessing personalized provisions. This assessment is a pivotal legal evaluation for persons with disabilities to ultimately exercise their rights under the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD), ratified by the Netherlands in 2016. With the use of the concept of legal consciousness, this study aims to contribute to understanding social workers’ experiences, understandings, and actions in relation to law in the context of legal decision-making on behalf of the council.
MULTIFILE
Individuals in multiproblem situations frequently seek frontline legal support. The support by frontline legal professionals is limited by its focus on the legal issue instead of the underlying problems. A strong focus on client values – i.e. on the outcome that these services yield in the client’s perception – may lead to a more effective approach by targeting underlying problems. Through individual interviews with clients and professionals, the current study examines client values and services that may contribute to those client values. Besides functional client values that focus on resolving the problem situation, emotional client values, such as trust prove at least as important. Furthermore, client values are not only supported by the professional’s legal expertise, accessibility and ability to build a relationship, but also by the professional’s knowledge and skills relevant to multiproblem situations, such as his ability to empower the client, the willingness to work on concrete needs, and his ability to adopt an integrated approach. Research findings confirm the relevance of an integrated approach to multiproblem situations, with due attention to different client values. Similarly, it proves important to incorporate skills and knowledge that specifically address multiproblem situations in education and training programmes of frontline legal professionals. Nederlandse samenvatting: Mensen in multiprobleem situaties maken veelvuldig gebruik van eerstelijns rechtshulp. De ondersteuning door eerstelijns rechtshulp wordt beperkt door de focus op de voorliggende rechtsvraag, in plaats van de onderliggende problematiek. Een sterke focus op klantwaarden – de opbrengsten van de dienstverlening in de ogen van de cliënt – zou weleens tot een effectievere werkwijze kunnen leiden, omdat de achterliggende problemen worden aangepakt. Aan de hand van diepteinterviews onder cliënten en professionals is onderzocht welke klantwaarden voor deze doelgroep relevant zijn en welke dienstverleningsaspecten daaraan kunnen bijdragen. Naast functionele klantwaarden gericht op oplossingen voor de probleemsituatie, blijken emotionele klantwaarden als vertrouwen en ontzorging minstens zo relevant. Ook dragen niet alleen juridisch vakmanschap, bereikbaarheid en de vaardigheden om met de klant een relatie op te bouwen van de professional aan klantwaarden bij, maar ook specifieke kennis en vaardigheden gericht op multiproblematiek, zoals de vaardigheid om de klant te empoweren, de bereidheid om te werken aan concrete behoeften, en het werken met een geïntegreerde aanpak. De onderzoeksbevindingen onderstrepen de relevantie van een integrale aanpak bij multiproblematiek met aandacht voor diverse klantwaarden. Evenzo blijkt van belang dat vaardigheden en kennis die specifiek gericht zijn op multiproblematiek in de opleiding van eerstelijns rechtshulp professionals worden geïncorporeerd.
DOCUMENT
Since an increasing amount of business decision/logic management solutions are utilized, organizations search for guidance to design such solutions. An important aspect of such a solution is the ability to guard the quality of the specified or modified business decisions and underlying business logic to ensure logical soundness. This particular capability is referred to as verification. As an increasing amount of organizations adopt the new Decision Management and Notation (DMN) standard, introduced in September 2015, it is essential that organizations are able to guard the logical soundness of their business decisions and business logic with the help of certain verification capabilities. However, the current knowledge base regarding verification as a capability is not yet researched in relation to the new DMN standard. In this paper, we re-address and - present our earlier work on the identification of 28 verification capabilities applied by the Dutch government [1]. Yet, we extended the previous research with more detailed descriptions of the related literature, findings, and results, which provide a grounded basis from which further, empirical, research on verification capabilities with regards to business decisions and business logic can be explored.
DOCUMENT
Promotor Prof. dr. ir. J.M. Versendaal, Open Universiteit Co-promotoren Dr. ir. R.G. Slot MBA, Hogeschool Utrecht Dr. ing. M.M. Zoet, Zuyd Hogeschool Uit de Nederlandse samenvatting: "Het is voor organisaties van belang om besluitvorming en zogenaamde 'bedrijfslogica' goed in te richten. Organisaties in het algemeen, en zeker ook overheidsinstellingen, maken meer en meer gebruik van (semi-)geautomatiseerde besluitvormingsprocessen bij het leveren van hun producten en diensten. Organisaties krijgen grip op de nale-ving van wet- en regelgeving door de besluitvormingsprocessen goed te beheren. Een adequate vertaling van wet- en regelgeving naar producten en diensten is hierbij no-dig. Business Rules Management (BRM) maakt een en ander mogelijk. Het meeste onderzoek dat wordt uitgevoerd naar BRM kan worden geclassificeerd als technisch (vanuit een informatietechnologieperspectief). Echter, onderzoek naar de implementatie van BRM in de organisatie (vanuit een informatiesysteemperspectief), inclusief het beschouwen van allerlei organisatorische aspecten, ontbreekt groten-deels. Bovendien houdt het bestaande onderzoek naar BRM niet altijd voldoende re-kening met de praktische toepassing van onderzoeksresultaten; met andere woorden: kan een organisatie de voorgestelde theorie of het opgeleverde resultaat daadwerke-lijk gebruiken?"
DOCUMENT