De overheid trekt zich terug en legt steeds meer verantwoordelijkheid bij de burger. Dat is reden tot zorg, want door bezuinigingen op bijvoorbeeld de rechtsbijstand kan de toegankelijkheid van het recht in het gedrang komen. Maar er zijn ook kansen. Voortschrijdende digitalisering stelt mensen in staat zelf oplossingen te zoeken bij juridische problemen. Dit kan meer keuzevrijheid en meer zelfstandigheid betekenen, hoewel onzekerheid over dit palet aan mogelijkheden evenzeer op de loer ligt. Een mogelijk bijeffect is dat er nog meer juridische problemen ontstaan, omdat door onzekerheid of onwetendheid kan worden besloten geen rechtszaak te starten, geen aanvraag in te dienen of niet tot actie over te gaan wanneer rechten worden geschonden. Een ding staat vast: het beroep op de eigen kracht van de burger neemt toe. Maar in hoeverre zijn burgers zelfstandig in staat gebruik te maken van het recht en hun rechtspositie te beschermen? De vraag is niet nieuw. Sinds het einde van de negentiende eeuw is hier aandacht voor. Deze aandacht verloopt in golfbewegingen en verandert in de loop der tijd van accent en betekenis. In het huidige tijdsbestek, waarin een transitie gaande is van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving is de vraag opnieuw actueel. Als mensen meer op zichzelf zijn aangewezen en zelf oplossingen moeten zoeken voor hun juridische problemen, hoe zet je hen dan in hun kracht? De vraag wat legal empowerment kan betekenen voor de toegankelijkheid van het recht in de Nederlandse participatiesamenleving staat hier centraal. In het eerste hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen in de literatuur over de toegankelijkheid van het recht beschreven. De nadruk ligt hierbij op gebruikers van het recht en het daadwerkelijk kunnen gebruiken van het recht. Dit kader helpt om het concept legal empowerment te kunnen plaatsen. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk een analyse gemaakt van de achtergrond, de kenmerken en de toepassing van legal empowerment om het begrip beter te kunnen duiden. De lessen die we hieruit kunnen trekken, worden in het laatste hoofdstuk toegepast op de situatie in Nederland, met name op thema’s als de terugtredende overheid, decentralisatie, digitalisering en juridische dienstverlening.
DOCUMENT
Legal departments play a pivotal role in the quality of contracts and contracting processes within an organization. This article reflects on current developments and innovations in contracting practice and their impact on the role of legal professionals and legal departments within organizations. Based on empirical research among legal professionals and legal departments in Dutch legal practice, the article positions contracts and contracting within the legal function of an organization and discusses developments in contract management, automated contract assembly and legal design and their potential impact on the role of legal professionals and legal departments. Finally, areas for future research are identified. Throughout the article, the focus is on large commercial organizations.
MULTIFILE
The value of data in general has become eminent in recent times. Autonomous vehicles and Connected Intelligent Transport Systems (C-ITS), in particular, are rapidly emerging fields that rely a lot on “big data”. Data acquisition has been an important part of automotive research and development for years even before the advent of Internet of Things (IoT). Most datalogging is done using specialized hardware that stores data in proprietary formats on traditional hard drives in PCs or dedicated managed servers. The use of Artificial Intelligence (AI) throughout the world and specifically in the automotive sector is largely reliant on the data for the development of new and reliable technologies. With the advent of IoT technologies, the reliability of data capture could be enhanced and can improve ease of real-time analytics for analysis/development of C-ITS services and Autonomous systems using vehicle data. Data acquisition for C-ITS applications requires putting together several different domains ranging from hardware, software, communication systems, cloud storage/processing, data analytics, legal and privacy aspects. This requires expertise from different domains that small and medium scale businesses usually lack. This project aims at investigating requirements that have to be met in order to collect data from vehicles. Furthermore, this project also aims at laying foundations required for the development of a unified guidelines required to collect data from vehicles. With these guidelines, businesses that intend to use vehicle data for their applications are not only guided on the technical aspects of data collection but also equally understand how data from vehicles could be harvested in a secure, efficient and responsible manner.
An efficient and sustainable logistics process is essential for logistics companies to remain competitive and to manage the dynamic demands and service requirements. Specifically, the first- and last-mile hub-to-hub (inter) logistics is one of the most difficult operations to manage due to low volumes, repetitive operation and short-distance transport, and relatively high waiting times. With the advancements in Industry 4.0 technologies (Internet of Things, Big Data, Cloud computing, Artificial Intelligence), the consortium partners expect that the intelligent and connected technology is a viable solution to improve operational efficiency, coordination, and sustainability of this inter-hub logistics. Despite the promising potential, the impact of technology on inter- and intra-hub (inside hub) logistics operations (such as transportation, communication, and planning) is not well-established. The focus of STEERS is to explore the real-life challenges associated with the logistics operation in a small-to-medium size logistics hub and investigate the potential of intelligent and connected technology to address such challenges. This project will investigate the requirements for the application of automated vehicles in inter-hub transportation and simultaneously explore the potential of intelligent inter-hub corridors. Additionally, inter-hub communications will also provide the opportunity to explore their potential impact on the planning and coordination of intra-hub activities, with an explicit focus on the changing role of human planners. It combines the knowledge of education and research institutes (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, The University of Twente and Hogeschool Rotterdam), logistics industry partners (Bolk Container Transport and Combi Terminal Twente) and public institutes (XL Business Park, Port of Twente and Regio Twente). The insights obtained in this exploratory study will serve as a foundation for the follow-up RAAK-PRO project, in which real-world demonstrators will be developed and tested inside XL Business Park.