Geleide Audiomotor Exploratie (GAME) is een innovatieve lesmethode waarmee slechthorenden met een Cochleair Implantaat (CI) piano kunnen leren spelen zonder muzieknotatie. Het doel van GAME is om door actief muziek te maken, transfereffecten van muziek- naar het spraakdomein te realiseren. Hierdoor kunnen CI-gebruikers zowel muziek als spraak beter gaan verstaan. Hoewel GAME ontworpen is om in de gewone lespraktijk gebruikt te worden, vereist het lesgeven met GAME nieuwe kennis en vaardigheden van pianodocenten. Dit onderzoek is daarom gericht op het ontwikkelen van instructiemateriaal en scholing voor het lesgeven met GAME. Zes pianodocenten en een ‘critical friend’ deden mee aan dit onderwijskundig ontwerp onderzoek. Tijdens het onderzoek zijn de lesmethode en het lesmateriaal aangepast en doorontwikkeld. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat docenten een ‘totaalpakket’ nodig hebben: (1) een handleiding gecombineerd met (2) demonstratie video’s, (3) lesmateriaal en voorbeeld lesplannen, (4) workshops en (5) collegiaal overleg. Deelnemende docenten vonden vooral de video’s gecombineerd met uitleg belangrijk omdat GAME totaal anders is dan traditionele lesmethodes. Het onderzoek heeft geleid tot suggesties voor implementatie in lespraktijken en Hoger Beroeps Onderwijs en aanbevelingen voor mogelijke toepassingen van GAME bij andere doelgroepen, zoals leerlingen met leerproblemen.
DOCUMENT
At the end of the 1920s the International Review i10 was published in the Netherlands. This avant-garde magazine was characterized by the search for radical innovation in art and society. The editors of i10 created an international platform where several European avant-garde movements could exchange their ideas. How did this avant-garde platform realize the transnational ambitions of the editors? And what kind of ideas on Europe can be identified in i10 in the context of a more general discourse on moder-nity? This article focuses on the extent to which i10 realized these transnational ambitions to provide an innovative platform of the European avant-garde.
LINK
Veel methodes CKV vragen de leerlingen om teksten te lezen, gekoppeld aan een schrijf- of tekenopdracht in het werkboek. De methodes houden weinig rekening met de uiteenlopende interesses en niveaus van leerlingen. Marthe Knaap is docent CKV op een school voor speciaal voortgezet onderwijs in Groningen en zij heeft gewerkt aan een oplossing voor dat probleem.
LINK
De gemeenten Wageningen en Ede, studentenhuisvester Idealis, Wageningen University & Research en Christelijke Hogeschool Ede willen de kennis en expertise van de aanwezige studenten en kennisinstellingen meer inzetten voor lokale maatschappelijke opgaven in de directe leefomgeving. Dit betekent een nieuwe manier van samenwerken waarin studenten, inwoners, onderzoekers, gemeente en bedrijven samen kennis en expertise opbouwen, delen en toepassen. Op deze manier beogen we samen de zogenaamde complexe opgaven – “wicked problems” – op te pakken in een lokale context, de resultaten meer van effect op de inwoners van de stad te laten zijn en de grenzen tussen organisaties hierin meer te laten vervagen. De betrokken partijen hebben als ambitie dat deze manier van samenwerken over vijf jaar (eind 2022) vanzelfsprekend is. Met andere woorden: dat de basis voor het “Living Knowledge Network Wageningen & Ede” is gelegd. Om deze ambitie te behalen is experimenteerruimte nodig waarin we samen, in een veilige omgeving en binnen overzichtelijke concrete projecten, ervaring opdoen in het integraal samenwerken, kennis delen en toepassen. We kiezen er daarom voor om in 2018-2019 met twee pilotprojecten te starten op het gebied van voedselverspilling en klimaat neutrale stad in Wageningen. Het is onze ambitie dat deze twee projecten een sneeuwbaleffect veroorzaken waar meerdere vervolgprojecten (Living Labs), in zowel Wageningen als Ede, uit volgen. We vragen ondersteuning van de Impuls City Deal Kennis Maken om een aanjager aan te stellen die de coördinatie van deze twee pilotprojecten op zich neemt. De aanjager stimuleert de samenwerking, zichtbaarheid en evaluatie van beide projecten en ontwikkelt een plan van aanpak voor de doorontwikkeling van deze projecten tot Living Labs en vervolgprojecten. Ook vragen we de aanjager opgedane kennis te delen in het landelijke netwerk City Deal Kennis Maken.
'Computational thinking’ is het denken in oplossingen met behulp van computertechnologie. Het overheidsbeleid in Nederland wil dit én programmeren onderdeel maken van de lesstof binnen het basisonderwijs. Maar wat is dan een geschikte leerlijn? En welke kennis en vaardigheden hebben de leerkrachten hiervoor nodig?
'Computational thinking’ is het denken in oplossingen met behulp van computertechnologie. Het overheidsbeleid in Nederland wil dit én programmeren onderdeel maken van de lesstof binnen het basisonderwijs. Maar wat is dan een geschikte leerlijn? En welke kennis en vaardigheden hebben de leerkrachten hiervoor nodig?Doel Het centrale doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een geschikte, aansprekende en haalbare leerlijn voor de bovenbouw van het basisonderwijs. We willen inzicht geven in; het ontwikkelingsniveau van leerlingen en hoe dit het leren van ‘computational thinking’ en programmeren beïnvloedt; welke praktijkvoorbeelden aansprekend zijn voor leerlingen; hoe er een balans gevonden kan worden tussen verschillende lesmethodes; hoe vooruitgang zichtbaar gemaakt kan worden; welke deskundigheid leerkrachten nodig hebben om de leerlingen te begeleiden en onderwijzen in ‘computational thinking’ en programmeren. Resultaten We verwachten dat de ontwikkelde leerlijn het volgende zal opleveren: Onderwijsmaterialen Mogelijke onderwijsmethodes Beoordelingsinstrumenten Een beschrijving van de kennisontwikkeling van leerlingen Mogelijkheden voor het professioneler maken van leerkrachten We publiceren de praktijkopbrengsten in de vorm van lessen, opdrachten en handleidingen onder Creative Commons-licentie. Wetenschappelijke opbrengsten stellen we open in de vorm van vier wetenschappelijke artikelen. Looptijd 01 december 2017 - 01 september 2022 Aanpak We doen onderzoek naar het ontwerp van de leerlijn in samenwerking met leerkrachten. We testen versies van het ontwerp op meerdere scholen van de SPO Utrecht en KSU. De leerkrachten doen mee in de verschillende fasen van het onderzoek als bron, medeontwerper en proefpersoon.