Wat kunnen we leren van hulpverleningstrajecten die eindigen in specialistische jeugdhulp? Die vraag wilden we beantwoorden met ouders, jeugdigen, professionals en beleidsmakers in het landelijke onderzoek Ketenbreed Leren. Samen hebben we met de ‘kennis van nu’ gekeken welke factoren belemmerend zijn geweest of juist hebben geholpen om de hulp goed te laten verlopen. We hebben met elkaar verbeterpunten besproken en een leer- en verbeterbeweging in de regio proberen te creëren. Binnen het project Ketenbreed Leren wilden we leren van hulpverleningstrajecten waar specialistische of weinig voorkomende jeugdhulp is ingezet met als uiteindelijke doel om: - sneller effectieve jeugdhulp te kunnen inzetten, - steeds beter te kunnen voorkomen dat ernstige problematiek ontstaat en - steeds beter te kunnen voorkomen dat deze vormen van hulp ingezet moeten worden. In vijf regio’s in Nederland verrichtten regionale onderzoekspartners in samenwerking met collega-instellingen casusonderzoeken. Het casusonderzoek werd uitgevoerd bij jeugdigen die verbleven in een justitiële jeugdinrichting, jeugdzorg+-instelling, een orthopedagogisch behandelcentrum (OBC) of in de jeugd-GGZ. In de regio Zuid-Holland Noord werd het onderzoek uitgevoerd door Curium-LUMC en het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie van de Haagse Hogeschool. Het onderzoek loopt nog tot half 2022, waarbij de werving van casuïstiek liep tot half januari 2022. In deze factsheet beschrijven we alleen de resultaten van het casusonderzoek in de regio Zuid-Holland Noord, waar de regio Haaglanden onderdeel van is. In de loop van 2022 verschijnt een uitgebreide landelijke rapportage.
MULTIFILE
Voor een minor als Migratievraagstukken, waar het delen van (levens)verhalen en ervaringen een heel belangrijk element is, betekende het ontbreken van ‘echt contact’ met de groep een groot gemis. Desalniettemin kunnen we constateren dat er in het contact dat er wel mogelijk was veel is gedeeld en met oprechte interesse in de leef- en denkwereld van de medestudenten is geluisterd naar elkaar en de studenten elkaar hebben bevraagd. Aan het einde van de collegereeks hoorden we vaak dat de lessen de studenten hadden verrijkt omdat het een inkijkje bood in de levens van leeftijdsgenoten, een inkijkje die anders nooit zou hebben plaatsgevonden.
Een diagnose dementie verandert je leven ingrijpend. Je hebt behoefte aan verhalen, ervaringen en tips van anderen. Van mensen die zelf wéten wat dat betekent: leven met dementie, elke dag. Dit boek beschrijft hoe alles anders wordt: je activiteiten, de relaties met mensen om je heen, je zelfgevoel en hoe mensen tegen je aankijken. Jacoba Huizenga heeft hier onderzoek naar gedaan, uitgevoerd bij en samen met mensen met dementie. Zij zette als eerste in Nederland een groep ervaringsdeskundigen op die medeonderzoekers zijn. Deze groep noemt zichzelf Brain Power. Brain Power heeft het initiatief genomen om het onderzoek naar ‘Alledaags leven met dementie’ ook toegankelijk te maken voor anderen. Dit boek is gemaakt voor mensen die leven met dementie, hun naaste omgeving, partners, familie en vrienden. Ook voor professionals zoals casemanagers, huisartsen, en anderen. Met hart en ziel is gewerkt om de ervaringen, inzichten en levenswijsheden samen te brengen in dit boek. Boekscout: Hoe leef ik met dementie? van J. Huizenga, H. Tigchelaar en Brain Power: E. Doorn, M. Geurtsen, R. den Hartoog, A. Linskens https://www.boekscout.nl/shop2/boek/9789089281661
MULTIFILE
In de Eindhovense wijk Meerhoven is er in toenemende mate sprake van jeugdoverlast. Dit concentreert zich vooral rond het winkelcentrum waar door bewoners in toenemende mate melding bij de politie melding wordt gemaakt van vernielingen, geluidsoverlast en het achterlaten van rommel. Bewoners en jongeren komen steeds meer tegenover elkaar te staan. Binnen het lopende project Bubble Games wordt een design interventie uitgevoerd om deze groepen weer dichter bij elkaar te brengen. Virtual Reality (VR) en samenwerking worden ingezet om mensen te helpen zich in ‘de ander’ en diens leefwereld te verplaatsen en daarmee begrip en empathie te bevorderen. Het stimuleren van verbindend contact tussen groepen via onderlinge samenwerking bevordert positieve beeldvorming over en weer. De interventie die ontwikkeld is in het lopende Bubble Games project is echter lastig opschaalbaar vanwege de hoge kosten die ermee zijn gemoeid. De gemeente Eindhoven heeft aangegeven behoefte te hebben aan een praktische vertaling van de resultaten uit Bubble Games die kan worden ingezet in andere wijken in de stad. Immers, politie en het jeugd- en jongerenwerk hebben vaker te maken met groepen waartussen spanningen bestaan. Er is dan ook behoefte aan een ‘pocket size’ versie van de interventie die (a) aansluit bij de leefwereld van jongeren, (b) relatief makkelijk is in te zetten en (c) groepen dichterbij elkaar brengt. Tot op heden wordt in het jeugd- en jongerenwerk veelal gebruik gemaakt van de dialoog als middel om partijen tot elkaar te brengen. De nieuw te ontwerpen tool vormt een vernieuwende aanvulling op deze bestaande werkwijze. Voor het ontwikkelen en testen van een proof-of-concept wordt voortgebouwd op de kennis die is opgedaan binnen het lopende Bubble Games project. In co-creatie met de doelgroep worden de werkzame mechanismen vertaald naar ontwerpen en ontwerprichtlijnen voor een schaalbare (laagdrempelige en adaptieve) tool.
Het onderzoeksproject ‘jong-leren met verschil’ beoogt zicht te krijgen op de kracht van diversiteit door op zoek te gaan naar de aanwezige ervaringskennis van studenten met diverse achtergronden. Studenten worden (betaald) ingezet als onderzoekers binnen het project. Via interviews gaan de studenten op zoek naar de levensverhalen van medestudenten. Uiteindelijk ontwikkelen zij producten die inzetbaar zijn binnen de HU. Doel Het doel is om het verschil en de kracht van diversiteit zichtbaar te maken. Studenten ontwikkelen specifieke competenties; blijken in staat regels om te buigen, leren ‘spelen’ met meerdere identiteiten, weten uitdagingen of problemen (soms noodgedwongen) om te zetten in voordelen. Het project richt zich op drie doelgroepen om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag: Hoe maken studenten met verschillende achtergronden en deel-identiteiten een samenhangend verhaal van hun leven, in toenemend diverse samenleving? De drie groepen bestaan elk uit zeven studenten die worden geworven als student-onderzoeker: Studenten met een -al dan niet gedwongen- migratieverleden Studenten+ LHBT+-studenten De student-onderzoekers interviewen zes studenten (waarvan een interview met henzelf) en maken deel uit van een team. Het team komt jaarlijks acht keer bij elkaar. Resultaten Met de ontwikkelde producten willen we de kracht van diversiteit binnen de HU-gemeenschap belichten. Ieders ervaringen en ervaringskennis rond diversiteit staan hierbij centraal. In vier podcasts gaat het over (grappige) misverstanden over taal die je kunt meemaken wanneer Nederlands niet je moedertaal is. In de film vertellen studenten en medewerkers over hoe het is om binnen de HU te studeren en te werken met een diverse achtergrond. In het tijdschrift schrijven studenten en medewerkers over hun ervaringen met (hun eigen) diversiteit in & om de HU. Looptijd 01 november 2019 - 01 november 2021
De broers Nahib en Nabil zijn als kind gevlucht voor de Taliban. Waar Nahib zijn leven op de rails kreeg en ging werken in een justitiële jeugdinrichting, kwam Nabil in zijn puberteit juist in de criminaliteit terecht. Wat maakt hun verhalen zo verschillend? Welke omstandigheden, beslissingen, gebeurtenissen, en eigenschappen kunnen je levensloop beïnvloeden? Samen met podcastmakers Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt maakte het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid hierover de podcastserie Verklaring omtrent gedrag.Doel De podcastserie is bedoeld om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk, door kennis en inzicht over de ontwikkeling van crimineel gedrag toegankelijk te maken voor studenten en professionals die betrokken zijn bij of geïnteresseerd zijn in het werken met forensische doelgroepen. De volgende stap zal zijn te onderzoeken op welke manieren de podcast gebruikt kan worden in onderwijs en praktijk. Resultaten In de eerste zeven afleveringen van de podcastserie Verklaring omtrent gedrag staan de levensverhalen van de broers centraal. In de laatste vier afleveringen gaan forensisch experts uit wetenschap en praktijk met elkaar in gesprek over bepaalde thema’s rond hun levensverhalen, zoals de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van crimineel gedrag. 'Sorry voor mijn broertje' Voor KRO/NCRV en 3FM is door Sjoerd Litjens en Jan-Paul de Bondt een bewerking gemaakt van de eerste zeven afleveringen onder de naam Sorry voor mijn broertje. Het verhaal van twee broers die, na een barre tocht waarbij hun familie uiteenvalt, elkaar terug vinden in Nederland, waarna de één zich opwerkt tot HBO-docent en de ander in de zware criminaliteit belandt. Een familiegeschiedenis tegen de achtergrond van een oorlog, maar vooral het verhaal van twee Nederlandse jongens die hun generatiegenoten willen laten zien wat er achter een eerste indruk verborgen zit. Looptijd 01 mei 2019 - 06 mei 2021