Many countries and health systems are pursuing integrated care as a means of achieving better outcomes. However, no standard approaches exist for comparing integration approaches across models or settings, and for evaluating whether the key components of integrated care are present in different initiatives. This study sheds light on how integrated care is being implemented in Australia, using a new tool to characterise and compare integration strategies at micro, meso and macro levels. In total, 114 staff from a purposive sample of 38 integrated care projects completed a survey based on the Rainbow Model of Integrated Care. Ten key informants gave follow-up interviews. Participating projects reported using multiple strategies to implement integrated care, but descriptions of implementation were often inconsistent. Micro-level strategies, including clinical-professional service coordination and person-centred care, were most commonly reported. A common vision was often described as an essential foundation for joint work. However, performance feedback appeared under-utilised, as did strategies requiring macro-level action such as data linkages or payment reform. The results suggest that current integrated care efforts are unevenly weighted towards micro-level strategies. Increased attention to macro-level strategies may be warranted in order to accelerate progress and sustain integrated care in Australia.
DOCUMENT
Doelstellingen Na bestudering van dit hoofdstuk: • weet je dat gereguleerde marktwerking in het Nederlandse zorgstelsel niet zonder problemen is; • weet je dat bekostiging van zorg in belangrijke mate bepalend is voor de inrichting en vormgeving van zorgprocessen; • besef je dat de huidige regels rondom bekostiging van zorg de inrichting van preventieve zorg in de weg staan; • heb je kennis genomen van alternatieve vormen van bekostiging van zorg, ieder met eigen voordelen en nadelen; • besef je dat een zorgdomeinoverstijgend perspectief noodzakelijk is, omdat een goede gezondheid ook bepaald wordt door factoren die buiten het zorgdomein liggen; • weet je dat maatschappelijke effecten niet altijd in cijfers zijn uit te drukken en dat een maatschappelijke kosten-batenanalyse hier mogelijk uitkomst kan bieden; • heb je kennis genomen van het ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ van businessmodellen in de zorg.
DOCUMENT