Toekomstbestendige business modellen voor mediadiensten zijn lastig te ontwikkelen door het adembenemend tempo waarin de markt zich vernieuwt. Als ondernemer wil je weten welke concepten werken én standhouden. Ondernemers zijn continue op zoek naar het vergroten van het rendement op hun media investeringen. De vraag voor het programma The Future Now is ontstaan vanuit de vraag van mediaondernemers om ‘businesswise’ te kunnen innoveren; generieke business modellen en tools voor handen te hebben waarmee ze nieuwe diensten kunnen ontwikkelen die toekomstbestendig zijn. De vraag naar wat gaat werken, waarom en hoe speelt een terugkerende rol in de ontwikkeling van nieuwe mediadiensten.
ICT is veel meer dan een hulpmiddel bij onderwijs en opleiding: zij provoceert een voortdurend nieuwe kijk op de essentie van leren en daarmee ook op het leraarschap. Opvallend is dat ICT in onderwijs penetreert nog voordat er enig model of theorievorming over haar bijdrage gevormd is; dat is pragmatisch en opportunistisch. Sterker nog: als we achteraf kijken naar hervormingen van onderwijsopvattingen, dan worden ze vaak aangedreven door technologische innovaties op dat moment: de entree van de boekdruk, telecommunicatie, computersystemen en virtuele realiteit. Binnenkort zullen we ingrijpende invloeden zien vanuit de biotechnologie, genetische modificatie, nanotechnologie etcetera. De huidige stap van laptop naar het veelkunnende mobieltje is er slechts één van de lange rij ICT-hulpmiddelen die er nog aan gaan komen. Als we de trend van ICT in onderwijs doortrekken, dan valt te verwachten dat 'mobiel leren' vooral zal leiden tot 'ubiquitous learning': overal- en voortdurend leren. Het begrip 'learning by heart' krijgt opnieuw betekenis: niet alleen het 'van buiten' leren, maar het opbouwen van een relatie met het onderwerp dat je bestudeert. De persoon van de docent wordt nog belangrijker dan hij nu al is. Mobiele communicatie gaat haar eerste vruchten afwerpen bij het 'voortdurend leren' van de docent. Het mobieltje en de on-line PDA gaan hierin een cruciale rol spelen. De Fontys lerarenopleidingen nemen met enthousiasme deze voortrekkersrol op zich. Het lectoraat Educatieve Functies van ICT begeleidt docenten en promovendi hierbij.
OBJECTIVE: To assess the reliability and validity of a shortened version of the Rainbow Model of Integrated Care (RMIC) measurement tool (MT). The original version of the measurement tool has been modified (shortened) for the Australian context.DESIGN: Validation of the psychometric properties of the RMIC-MT.SETTING: Healthcare providers providing services to a geographically defined rural area in New South Wales (NSW), Australia.PARTICIPANTS: A sample of 56 healthcare providers providing mental and physical healthcare.MAIN OUTCOME MEASURES: The psychometric properties of the tool were tested using principal component analysis for validity and Cronbach's alpha for reliability.RESULTS: The tool was shown to have good validity and reliability. The 35 items used in the shortened version of the tool were reduced to 29 items grouped into four dimensions: community-governance orientation, normative integration, functional integration and clinical-professional coordination.CONCLUSIONS: The shortened version of the RMIC-MT is a valid and reliable tool that evaluates integrated care from a healthcare provider's perspective in NSW, Australia. In order to assess the tool's appropriateness in an international context, future studies should focus on validating the tool in other healthcare settings.