The increasing interest in Aronia melanocarpa berries for their antioxidant properties sets the necessity to define sustainable strategies to valorize the by-products. This study investigates the use of supercritical carbon dioxide (scCO2) extraction, with and without ethanol as a co-solvent, for recovering lipophilic and phenolic compounds from aronia pomace. Extractions were performed at 20, 30, and 40 MPa and temperatures of 50, 70, and 90 °C. A yield of about 2.7 g per 100 g of dried pomace was obtained at 40 MPa and 90 °C. However, the highest total phenolic content of about 165 mg of gallic acid equivalent per 100 g of dried pomace was achieved with 5 % ethanol co-solvent at 50 °C and 30 MPa. The lipid extracts were rich in linoleic acid and the wax portion increased under low-density scCO2 conditions. A feedforward neural network was developed to model extraction kinetics and predict yield as a function of temperature, pressure, and time, demonstrating high predictive accuracy. These findings highlight scCO2 extraction as a viable route for the efficient and selective recovery of valuable bioactives from aronia pomace, contributing to a circular bioeconomy.
DOCUMENT
Bij het bevorderen van intrinsieke motivatie is essentieel dat studenten leerdoelen die centraal staan van belang vinden, hierdoor wordt eerder voldaan aan hun behoefte aan competentie en zullen zij beter in staat zijn hun eigen leerproces vorm te geven. Dit onderzoek richt zich op het gebruik van een competentieprofiel in honoursonderwijs. Gekeken wordt of honoursstudenten acht verschillende competentiedomeinen van het profiel als essentieel zien voor een excellente paramedicus. Daarnaast worden eerste ervaringen met dit profiel besproken. Honoursstudenten (N=14) van het honoursprogramma Healthy Ageing van de Hanzehogeschool is een vragenlijst voorgelegd. Daarnaast zijn verdiepende interviews gehouden met drie studenten die zowel met als zonder het profiel deelnamen aan het honoursprogramma. De resultaten laten zien dat de honoursstudenten de meeste domeinen als essentieel beoordelen, echter bij ‘innoveren’ en ‘initiëren’ is deze relevantie nog niet altijd duidelijk. Verder herkennen studenten de domeinen in hun programma, hebben ze de vrijheid zich in verschillende domeinen meer te ontwikkelen dan in andere en het profiel ondersteunt hen bij het sturen van hun leerproces. Door voorbeelden te gebruiken en het bespreken van het profiel in de groep zou het werken met een profiel verder kunnen verbeteren en zou de relevantie van de domeinen verder verduidelijkt kunnen worden.
DOCUMENT
Presentatie Paper NVMO 2014, 6 november 2014.AchtergrondVeranderingen in de zorg, waarbij ingespeeld moet worden op een vergrijzende populatie en efficiëntie en effectiviteit steeds belangrijker worden, zorgen voor groeiende aandacht voor excellentie en het bevorderen van excellentie.1 Dit geldt zeker ook voor de paramedicus. Een manier om excellentie te bevorderen is het implementeren van honoursprogramma’s, programma’s in het Hoger Onderwijs voor talentvolle studenten die meer willen en kunnen dan hun reguliere opleiding biedt. Voor het vormgeven van honoursprogramma’s is het van belang te weten welke competenties horen bij een excellente professional, in dit geval de excellente paramedicus. In deze presentatie richten we ons op twee vragen: 1) Welke competenties beschrijven , volgens professionals, de excellente paramedicus? 2) Hoe beoordelen honours studenten het profiel van de excellente paramedicus, en hun eigen ontwikkeling in de competentiedomeinen van het profiel?
DOCUMENT
Hoofdstuk 7 in Schakels in de buurt. Nadat we in hoofdstuk 6 het schakelteam besproken hebben, wordt in dit hoofdstuk ingegaan op het profiel van de leden van een dergelijk team. Hoewel we in dit boek een pleidooi houden voor een teamaanpak, waarbij er binnen iedere wijk een basisteam is dat geïntegreerde zorgen welzijnsdiensten levert, laat dit onverlet dat we van mening zijn dat iedere moderne sociale professional een ‘schakelprofessional’ dient te zijn, ook al werkt hij niet in een wijkteam.
DOCUMENT
Dit Profiel Informele Zorg is een handreiking voor sociale professionals die werken met mensen die leven met een niet-aangeboren hersenletsel en hun naasten. Onder NAH verstaan we de mensen die ergens in hun leven een beschadiging aan hun hersenen hebben opgelopen zoals door een hersentumor, een ongeluk, een beroerte, een zuurstoftekort of door een vergiftiging. Ook progressieve ziekten zoals Dementie of Parkinson worden onder hersenletsel gerekend. Er zijn in Nederland 500.000 mensen die met hersenletsel leven.
DOCUMENT
Interview: Profielen op internet. De kansen en bedreigingen volgens Frans van der Reep.
DOCUMENT
Presteren met profielen is de titel van het rapport van het onderzoek dat het FAC heeft uitgevoerd naar de samenhang tussen de havo-profielkeuze, de hbo-opleidingskeuze en de studieprestaties voor de directe instromers in Fontys Hogescholen vanaf de havo in 2001. Van de totale directe instroom in 2001 met een havo-profieldiploma, zo'n 2000 studenten, is gekeken naar de procentuele verdeling over de 4 verschillende profielen. Dit blijkt Fontysbreed een goede afspiegeling te zijn van de verdeling, zoals die regionaal en landelijk gemiddeld in havo5 een jaar eerder (en in havo4 twee jaar eerder) wordt aangetroffen. Dit heeft enerzijds te maken met de grootte van de toeleverende regio en anderzijds met het brede aanbod van hbo-opleidingen door Fontys Hogescholen. De aantallen directe instromers met havo-profiel per Fontys-opleiding zijn over het algemeen te gering om betrouwbare uitspraken te kunnen doen. Als de opleidingen per hbo-sector geclusterd worden kan dat wel. Ook per hbo-sector kan de procentuele bijdrage vanuit de 4 verschillende havo-profielen bepaald worden.
DOCUMENT
Zoals u weet is er in het schooljaar 2000/2001 voor het eerst een kleine groep havisten ingestroomd met een profiel. Wij hebben deze groep en een vergelijkbare groep instromers met een vakkenpakket een enqujte voorgelegd om er achter te komen of er verschillen zijn tussen deze twee groepen. Maakt het studiehuis waar wat het belooft? Sluit de nieuwe tweede fase beter aan bij het hoger onderwijs?? Hierover is in november 2001 een brochure verschenen die u kunt downloaden.
DOCUMENT
In het schema zijn 10 kenmerken van de inclusiegerichte sociaal werker op een rij gezet.
DOCUMENT
Deze Wmo-wijzer biedt een handreiking voor professionals die werken met mensen die leven met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun naasten. Daarnaast is het een leidraad voor opleiders bij beroepsopleidingen om te zorgen dat studenten de noodzakelijke competenties verwerven. Het in deze publicatie geschetste ‘profiel’ is een uitwerking van de houding, kennis en vaardigheden die studenten zich eigen moeten maken. Hoewel dit profiel specifiek gericht is op mensen met NAH en dementie, en hun naasten, is het profile ook te gebruiken voor andere groepen mensen die langdurig aangewezen zijn op hulp van anderen.
DOCUMENT