Previous research has shown clinical effectiveness of dermal substitution; however, in burn wounds, only limited effect has been shown. A problem in burn wounds is the reduced take of the autograft, when the substitute and graft are applied in one procedure. Recently, application of topical negative pressure (TNP) was shown to improve graft take. The aim of this study was to investigate if application of a dermal substitute in combination with TNP improves scar quality after burns. In a four-armed multicenter randomized controlled trial, a split-skin graft with or without a dermal substitute and with or without TNP was compared in patients with deep dermal or full-thickness burns requiring skin transplantation. Graft take and rate of wound epithelialization were evaluated. Three and 12 months postoperatively, scar parameters were measured. The results of 86 patients showed that graft take and epithelialization did not reveal significant differences. Significantly fewer wounds in the TNP group showed postoperative contamination, compared to other groups. Highest elasticity was measured in scars treated with the substitute and TNP, which was significantly better compared to scars treated with the substitute alone. Concluding, this randomized controlled trial shows the effectiveness of dermal substitution combined with TNP in burns, based on extensive wound and scar measurements.
DOCUMENT
Het opsporen van bedwantsen blijft een intensieve bezigheid. Door methoden te ontwikkelen waarmee bedwantsen in een vroeg stadium worden gedetecteerd, kunnen veel manuren en kosten bespaard blijven. Sinds vorig jaar onderzoekt HAS Hogeschool in opdracht van het KAD of insecten ingezet kunnen worden om bedwantsen op te sporen. De resultaten van vorig jaar waren veelbelovend. Het onderzoek is voortgezet en dit jaar zijn er naast sluipwespen ook honingbijen getraind.
DOCUMENT
Dit lesmateriaal heeft tot doel de leerlingen meer bewust te maken van nut en noodzaak van biodiversiteit en zetten aan tot systeemdenken. Dit op onze schoolterreinen, in productiesystemen en in het stedelijk gebied. Leerlingen gaan deels zelf aan de slag met opdrachten binnen en buiten het schoollokaal. Het schoolterrein is hun onderzoeksgebied. Deze lessenserie heeft Leren voor Duurzame ontwikkeling (LvDO) en de Whole School Approach (WSA) als uitgangspunt voor het gebruikte didactisch model. Onderzoekend leren wordt gestimuleerd, alsmede eigen handelingsperspectief versterkt. Deze lessen zijn van toepassing in lessen Groene Productie (profielmodule 1) en Vergroening Stedelijke Omgeving (profielmodule 3), als PGP project, maar ook zijn ze zeer geschikt voor de lessen biologie (ecologie). Tevens sluit dit thema aan op diverse keuzevakken binnen het vmbo. Aanvullende trefwoorden: vegetatie, bodemdieren, nachtvlinders, inventarisatie, monitoring, onderzoekend leren, biodiversiteit, ecosysteemdiensten, biologie/ecologie, Whole School Approach (WSA), Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO), vmbo onderbouw, vmbo bovenbouw. Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met “Lectoraat Ecologisch Wijs, Insecten en Maatschappij” (NIOO) en Aeres Hogeschool Wageningen en de Vlinderstichting. Voor meer informatie en deelname aan het project kunt u contact opnemen met Marlies Beukenkamp via rewilding@aeres.nl. Bijbehorend lesmateriaal leerlingen: Biodiversiteit leerlingmateriaal VMBO onderbouw. Het bijbehorende lesmateriaal bovenbouw: Rewilding VMBO bovenbouw.
DOCUMENT
Overpeinzing over entomorfisme; in dit geval het toedelen van insecteneigenschappen aan studenten van HAS hogeschool.
DOCUMENT
Educatie en voorlichting, het opzetten van praktisch toepasbare monitoringssystemen en verdien- en bedrijfsmodellen in weidevogelgebieden zijn belangrijke onderwerpen van het lectoraat Weidevogelbeheer van Van Hall Larenstein, waarbij de belangrijkste ambitie aansluiting bij de praktijk is. Astrid Manhoudt heeft veel ervaring met de kennisoverdracht en uitwisseling met collectieven. Zij is gepromoveerd op een onderwerp rondom agrarisch natuurbeheer en is al enige jaren werkzaam voor Stichting Collectief Agrarisch Natuurbeheer (SCAN) en nu bij boerennatuur.nl waarvoor zij 2 dagen in de week werkt. Dit laatste waarborgt de verbinding met de kennisagenda van de collectieven en draagt bij aan de landelijke uitrol van de activiteiten.
DOCUMENT
Binnen het Expertisecentrum Gezondheidszorg en Technologie van Fontys (Fontys EGT1) loopt het meerjaarse project Verpleeghuis van de Toekomst (VETO). Binnen Fontys EGT wordt ruimte gegeven aan een minor gezondheidszorg en technologie aan derdejaars studenten, stagiaires en afstudeerders. Studenten werken in interdisciplinaire groepen aan projecten en onderwijs, onder andere aan het maken van prototypes die met eindgebruikers getest worden.
DOCUMENT
In november 2012 kregen alle brugklasleerlingen van het Leeuwarder Lyceum een iPad uitgereikt. Dit nieuwe ‘device’ is de aanjager van onderwijsvernieuwingen op het gebied van digitalisering van lesmateriaal. Sowijs volgde de implementatie van de iPad en vroeg zich af: hoe is het iPadgebruik na een half jaar? Hoe wordt de tablet gebruikt, welke verwachtingen liggen er en welke kansen zijn er voor de toekomst? Dit onderzoek is de volgende stap in onze reeks onderzoeken naar de implementatie van nieuwe kennismedia in het middelbaar en hoger onderwijs
DOCUMENT
Dit is de docentenhandleiding Boer en omgeving: Keuzes maken in een veranderende agrarische wereld voor het MBO. Dit materiaal is geïnspireerd door de lessen Landbouw en Omgeving die door Ron Methorst zijn ontwikkeld voor de tweedejaars studenten Dier- en Veehouderij en Ondernemerschap aan de Aeres Hogeschool in Dronten. De lessen blijken jonge agrariërs aan het denken te zetten wanneer zij keuzes (moeten) maken.
DOCUMENT
Hieronder vindt u de presentaties van het webinar Insect culture in the Netherlands for feed and food op 19 januari 2021.
MULTIFILE