Live blogs are a popular format for covering crises, breaking news, politics, or sports events. Despite their popularity among journalists and the public, the format has also been subject to scholarly debate regarding the conflict between immediacy versus credibility, resulting in a high degree of uncertainty for producers and consumers. Journalists cope with this paradox by performing discourse: imposing valid and persuasive representations of the social world. One way to do so is by the use and representation of sources. In this paper, we uncover the performative discourse of live blogs through possible patterns of sourcing and discursive strategies among a range of live blogs and the way journalists cope with the mix of speed and uncertainty. Based on a quantitative content analysis of nine Dutch live blogs, we conclude that journalists follow the same conventions and routines as regular (online) articles. Despite the possibilities for polyvocality (more and different voices in live blogs) due to the accessibility by social media, journalists choose predominantly formal sources and report their speech predominantly in a direct way.
LINK
The current study analyzed blogs written by four Dutch parents of children with profound intellectual and multiple disabilities, with the aim of deepening the understanding of the parents’ concerns. Thematic analysis was conducted and five main themes were identified: Dealing with uncertainties addressed the impact of unpredictability present in the everyday lives of parents, Love and loss described the complexity of concurrently cherishing the child and grieving various types of loss, Struggling with time, energy and finances detailed imbalances and struggles related to parents’ personal resources, Feeling included in communities and society specified social consequences, and Relating to professional care services reflected on stress and support associated with professional care delivery. The study findings demonstrate how care professionals should acknowledge parents’ vulnerabilities by being aware of their existential distress and empowering parents to exercise control of family thriving.
DOCUMENT
In a matter of weeks last year, discussions regarding tourism in cities changed from how to deal with overtourism to how to deal with ‘no tourism’. Shortly thereafter, a great number of posts on LinkedIn, websites, and blogs highlighted how the tourism crisis that resulted from the COVID-19 pandemic could help reinvent tourism, into something more equal, inclusive, and sustainable. And so, online – at leastin mypersonalonlinebubble – there seemedtobe a real momentum for proper, transformative changes in (urban) tourism. How can we rebuild urban tourism in a sustainable and resilient way?
DOCUMENT
Self-regulation in the Netherlands: Journalists opening up to a more demanding public. In: The Trust factor report on self-regulation 2015
MULTIFILE
Dit artikel gaat over de waarde van Twitter als een nieuwsbron voor journalisten. Het artikel poogt de theoretische discussie in de literatuur over de mogelijkheden en de waarde van Twitter een empirische grondslag te geven. In die discussie speelt het artikel van Alfred Hermida, 'Twittering the News', een centrale rol. In dit artikel wordt berichtgeving via Twitter rondom de crash van Turkish Airline TK 1951 op 25 februari 2009 op Schiphol tot uitgangspunt genomen. De analyse, gebaseerd op een beoordeling van de tweets op verschillende variabelen, beschrijft de nieuwswaarde van Twitter en laat zien hoe het nieuws via Twitter zich ontwikkelt. Ten tweede wordt een vergelijking gemaakt met de crash van Ryanair in Schotland op 23 december en de crash van American Airlines op 22 december op het vliegveld van Kingston op Jamaica. Deze drie gevallen zijn als ongeval goed vergelijkbaar en op alle drie de gevallen is eenzelfde analyse toegepast, waarbij duidelijk verschillen zijn aan te wijzen in de rol van Twitter als nieuwsbron. Aan het eind van het artikel komt de vraag aan de orde of 'wisdom of the crowds', dat is het filteren van het nieuws door de gebruikers zelf, een rol speelt? Daarvoor wordt een vergelijking gemaakt tussen de tweets rondom de Schiphol crash en de verslaggeving via Coveritlive, waarin ook gebruik werd gemaakt van de input van Twitter en commentaar van de gebruikers, en waarbij een journalist de rol van moderator had.
DOCUMENT
De oud-directeur van Hewlett Packard, Lew Platt, wist vorige eeuw al te vertellen dat de meest succesvolle bedrijven in de 21e eeuw precies die bedrijven zijn die er het best in gaan slagen om gestructureerd vast te leggen wat hun werknemers weten. Waar Platt op doelde was een instrument dat in vele sectoren lange tijd werd ondergewaardeerd, maar inmiddels van enorme importantie is: kennismanagement. Anno 2006 is kennismanagement simpelweg een noodzakelijk instrument om te kunnen overleven in het - relatief gezien - nog maar net begonnen informatietijdperk. Iedere organisatie, klein of groot, is immers in sterke mate afhankelijk van kennis in hoofden van medewerkers, van hun opgedane ervaringen en van de informatie zoals door hen vastgelegd in documenten en informatiesystemen.
DOCUMENT
Liveblogs are very popular with the public and journalists alike. The problem, though, is their credibility, given the uncertainty of the covered events and the immediacy of their production. Little is known about how journalists routinize the unexpected—to paraphrase Tuchman—when journalists report about an event that is still unfolding. This paper is about makers of liveblogs, livebloggers, so to speak, and the routines and conventions they follow. To better understand the relationship between those who do the “liveblogging” and how the “liveblogging” is done, we interviewed a selection of nine experienced livebloggers who cover breaking news, sports, and politics for the three most-visited news platforms in the Netherlands. Based on our results, we concluded that journalists working at different platforms follow similar routines and conventions for claiming, acquiring, and justifying knowledge. Journalists covering news in liveblogs must have expert knowledge, as well as technical and organizational skills. Liveblogging—in contrast to regular, online reporting—is best summarized as a social process instead of an autonomous production. These findings are important for three reasons: first, to understand how journalists cope with uncertainty covering events under immediate circumstances using liveblogs; second, to understand the workings of this popular format; and third, to contribute to literature about journalistic genres, discourse communities and, more specifically, generic requirements of liveblogs for effects of credibility to take place.
MULTIFILE
In de eerste aflevering van de Journalismlab duiken we in de wereld van liveblogs. Te gast zijn liveblogger Maarten van Ast van het Algemeen Dagblad en Sebastiaan van der Lubben van de Hogeschool Utrecht die onderzoek doet naar liveblogs.
LINK
In maart 2021 is er een enquête uitgezet onder de ISW studenten van de Hogeschool Utrecht. Het ISW bestaat uit de opleidingen Social Work en Vaktherapie, het aantal respondenten dat op de enquête heeft gereageerd is 362. Volgend op deze enquête zijn er negen interviews afgenomen en heeft er één verdiepende focusgroep plaatsgevonden. De resultaten hiervan zijn beschreven in dit rapport. Het belangrijkste resultaat is dat 75% van de studenten aangeeft dat hun welzijn is verslechterd sinds september 2020. Naar aanleiding van de resultaten zijn er drie aanbevelingen geschreven, voor studenten, de Hogeschool Utrecht en de overheid. Dit rapport heeft vijf hoofdstukken over onder andere het welzijn van de studenten en de mate waarin de student zich verbonden voelt met de HU, docenten en medestudenten. Daarnaast wordt toegelicht welke sociale diensten er momenteel worden aangeboden aan de doelgroep om hun welzijn te kunnen bevorderen en een stuk communicatie hierover naar de student. Er wordt gekeken naar een duurzame dienst of product waarbij de toekomst een grote rol speelt. Ook worden daar de resultaten besproken over de visie van de student en of zij bijvoorbeeld nog op de lange termijneffecten zullen ervaren van het COVID19 virus. Tot slot wordt er in het laatste hoofdstuk beschreven over mogelijk passende diensten of producten die aansluiten bij deze doelgroep. Hierbij wordt de behoefte van de student toegelicht.
DOCUMENT