This paper is a result of the project News, networks, and users in the hybrid media system. Transformation of media industries and the news in the post-industrial era (RTI2018-095775-B-C43). We present our insights on the latest movements of the Spanish media industry and their influence in the conception of news production during 2020. Specifically, we focus on the implementation of news business models, namely paywalls and membership models, and the movements regarding intellectual property to protect the industry – and their impact on journalists as well. The irruption of the COVID-19 pandemics has accelerated some tendencies in this respect.
MULTIFILE
Although basic features of journalism have remained the same over the last decades, the tasks journalists perform, the skills they need and the position they have within news organizations have changed dramatically. Usually the focus in the discourse on changes in journalism is on skills, especially on technical multi-media skills or research skills. In this paper we focus on changes in professional roles of journalists, arguing that these roles have changed fundamentally, leading to a new generation of journalists. We distinguish between different trends in journalism. Journalism has become more technical, ranging from editing video to programming. At the same time, many journalists are now more ‘harvesters’ and ‘managers’ of information and news instead of producers of news. Thirdly, journalists are expected to gather information from citizens and social media, and edit and moderate user-contributions as well. Lastly, many journalists are no longer employed by media but work as freelancers or independent entrepreneurs. We track these trends and provide a detailed description of developments with examples from job descriptions in the Netherlands.
Een gebeurtenis wordt steeds vaker live verslagen. Rampen, rechtszaken, sportwedstrijden en verkiezingen zijn online in tekst en beeld van minuut-tot-minuut te volgen. Wat doen journalisten om hun berichten geloofwaardig te maken? En welk effect hebben die pogingen op het publiek? Kortom: hoe ontstaat journalistieke geloofwaardigheid onder onmiddellijke omstandigheden? Doel Klassieke studies naar geloofwaardigheid kijken naar de afzender, het communicatiekanaal of de boodschap. Maar online zijn er ook netwerkeffecten die de geloofwaardigheid bepalen. Lezers gaan zelf aan de slag met de informatie die ze aangeboden krijgen. In dit promotieonderzoek stellen we dat geloofwaardigheid geen product is, maar een uitkomst van een proces tussen de journalisten en publiek. Het doel van dit onderzoek is om journalistieke strategieën van geloofwaardigheid vast te stellen en de acceptatie (of verwerping) door publiek te toetsen. Resultaten Dit onderzoek loopt momenteel. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Tijdens het onderzoek schrijft Sebastiaan van der Lubben blogs waaronder: Ik kwam, zag en deed verslag Onmiddellijkheid is subjectiever Genrevervuiling: liveblog KPN-storing Bloggen over boeven - maar hoe lang nog? Livebloggen in 280 tekens Looptijd 01 december 2018 - 01 december 2022 Aanpak In dit onderzoek worden drie methoden gebruikt: Genre-analyse (van liveblogs) Inhoudsanalyse (van gerealiseerde geloofwaardigheid) Semi-experimenten (naar geaccepteerde geloofwaardigheid)