Desinformatie in dynamische mediaomgevingen hebben unieke kenmerken, zijn onderonderzocht en ondergereguleerd.Deze quickscan is onderdeel van een breder onderzoek naar desinformatie en focust op de wisselwerking tussen dynamische – veelal veranderlijke - content en desinformatie. Het onderzoek komt voort uit de vraag of in nieuwe mediaomgevingen andere vormen van desinformatie ontstaan- qua productie, verspreiding en consumptie -dan in traditionelere, statische media.We richten ons op vier mediaomgevingen: podcasts, TikTok en Instagram Stories, livestreams, en games of gameomgevingen. Deze zijn gekozen vanwege hun groeiende populariteit en de beperkte kennis over hoe desinformatie hierin functioneert.Recent onderzoek laat zien dat Nederlanders diverse mediakanalen gebruiken voor nieuws, met onder jongeren een verschuiving naar sociale media, zoekmachines en podcasts. Ook groeit de populariteit van podcasts en games.In de verkenning vinden we genoeg basis om aan te nemen dat misleidende en propagandistische content wordt verspreid via deze mediaomgevingen. Ieder medium heeft eigen kenmerken die kunnen worden benut om dergelijke content effectief over te brengen en te verspreiden. Bijvoorbeeld: TikTok nodigt uit tot korte video's met muziek, niet tot uitgebreide tekst met nuances en bronvermeldingen.Platforms verschillen ook in hoe content wordt gedeeld: alleen aan vrienden/volgers of openbaar; live of terugkijken; tijdelijk of permanent. Deze kenmerken worden bepaald door platformontwerp en gebruikersculturen met eigen trends en hypes.
MULTIFILE
The research focuses on the key role played by ‘collectives of makers’ from SMEs in urban transformations. Case studies are central. At a time when space in the city is becoming increasingly scarce, the pressure on space for work is increasing. Entrepreneurs of 6 best practices secure space for work by operating as a collective. By securing their (affordable) space for work, collective can yield added value for area development in urban environments. If applied to into a social investment businessmodel, entrepreneurs could 1. more clearly legitimise the position and relevance of SMEs in the city 2. make unprofitable end affordable (to be shared among the benefit-holders) 3. Offer SME collectives a permanent role in area development 4. Make better use of real estate, facilities and infrastructures (densify/stack/cluster) 5. Promote urban-mining and last mile of circular chains back to the city.We describe three specific preconditions that contribute to scaling up entrepreneurial collectives: 1) measuring their impact at building, area and city level, 2) embracing new forms of collaboration and 3) developing a long-term vision of workspace in the city. The perspective of the entrepreneur is central. But there is also a focus on the role of government, the necessary policy support and the tools to enable upscaling.
DOCUMENT
full text via link. Social media stellen mensen, merken en bedrijven in staat om zichzelf te versterken. Soms wordt optimaal gebruik gemaakt van Social Media Empowerment, bijvoorbeeld bij het versterken van de brand equity zoals bij KLM en Jillz. Soms wordt er minder goed gebruik van social media gemaakt, vooral als het gaat om het genereren van additioneel, kosteloos bereik. Regel 4: Gelijkwaardigheid & Inspraak zorgen voor meer Online Sharing
LINK
Het aanzien, de rol en de invloed van marketing binnen bedrijven wordt vooral bepaald door marketingaccountability en innovativiteit, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Fact-based en/of resultaatgedreven werken met een nadruk op klantgedreven innovaties zijn de mogelijkheden die worden gezien om marketing een grotere rol te laten spelen.Ton Borchert en Gerrita van der Veen geven in dit artikel aan dat om dit mogelijk te maken, onder andere een ‘evidence-based’ beroepspraktijk noodzakelijk is.
LINK
full text via link. Wat zijn de ontwikkelingen in social media research, naar wie luisteren we nu eigenlijk in social media, wie is de werkelijke innovator en wie is de werkelijke deler, en wat kunnen merken met klantervaringen? Anita Cox (Insights Director) trapt af met de vraag: Waarom zagen we social media 5 jaar geleden niet aankomen? -
LINK
Door de rap toenemende en veranderende rol van internet is het gebruik van het online kanaal inmiddels vanzelfsprekend geworden en de keuze aan online kanalen zeer divers. Hiermee zijn de keuzemogelijkheden voor consumenten vergroot, het kanaalgebruik meer divers en intensiever geworden, is de kanaalvoorkeur voortdurend aan het veranderen en hebben consumenten meer controle gekregen over het proces van oriëntatie en aanschaf van goederen en diensten. Wat betekent dit voor marketeers en hun uitdaging om klanten te raken en te binden? - See more at: http://www.marketingonline.nl/achtergrond/bericht/1001-variaties-in-klantcontact-de-uitdaging-van-de-nieuw-marketeer#sthash.XsRTtWef.dpuf
LINK
Gastblog op Marketing Online ter gelegenheid van een kennisdiner van het NIMA Noord over zorgmarketing.
LINK
full text via link. Synovate heeft de afgelopen twee jaar onderzoek verricht op dit terrein. Anita Cox, Emile Rikken en Stephan van Velthoven zetten op basis daarvan zaken op een rij in een serie van 5 artikelen, hier op Molblog te lezen. In dit artikel staat brand-building via social media centraal. Effectief inzetten van social media. Regel 3: Creëer emotionele verbondenheid
LINK