Het belang van goede leraren werd in maart haarscherp duidelijk toe scholen hun deuren door de coronacrsis moesten sluiten. In een week tijd bleken leraren in staat om hun onderwijs om te gooien van fysieke naar virtuele ontmoetingen en online instructie en ondersteuning. Natuurlijk ging er veel mis en werd er een zware wissel getrokken op de energie van leraren, maar het maakte duidelijk met hoeveel passie en toewijding zij zich inzetten voor hun leerlingen en hoe deze inzet leidde tot creativiteit in een situatie die niemand voor ogen had gehouden. Dat roept de vraag op: Hoe houd je als schoolleider en bestuurder deze passie en toewijding van je leraren op peil voor de toekomst?
DOCUMENT
P. Biemans en H. Kuit. Loopbaanbeleid. Career coaching of loopbaancoaching. Centraal HR-instrument in een decentrale organisatie.
DOCUMENT
Nadenken over loopbaanontwikkeling in het beroep van docent krijgt een duwtje in de rug. De beroepsvereniging voor opleiders in het mbo (BVMBO) en de MBO raad hebben het initiatief genomen om een beroepsbeeld voor de docent mbo te ontwikkelen. Lector Marco Snoek heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van dit beroepsbeeld dat een varaiant is op het beroepsbeeld voor leraren in het voortgezet onderwijs. Het beroepsbeeld Docent MBO biedt handvatten voor het ontwikkelen van loopbaanbeleid binnen mbo-instellingen.
DOCUMENT