In mei 2019 boog een kleine groep experts uit 11 Europese lidstaten zich over de vraag hoe loopbanen voor leraren versterkt kunnen worden en welke rol schoolleiders daarbij spelen. De werkconferentie die plaats vond in Antwerpen was georganiseerd door de Working Group Schools van de Europese Commissie. De Nederlandse deelname bestond uit Marco Snoek (lector HvA) en Maud Lourens (directie primair onderwijs, ministerie van OCW). In dit rapport doen zij verslag van de werkconferentie en van de opbrengsten voor Nederland.
MULTIFILE
Rosa Alberto (HU) en Bart Kleine Deters (ECBO) deden onderzoek naar welke lessen we als Nederland kunnen leren van het buitenland op het gebied van beleid in gecijferdheid. Dit deden ze aan de hand van een thematische analyse op vier terreinen: 1. Samenhang in basisvaardigheden(-beleid) 2. Implementatiemethode van basisvaardighedenbeleid 3. De rol van kenniscentra 4. Rol van werkgevers in het versterken van basisvaardigheden Het onderzoek geeft mooie aanknopingspunten en inspiratie voor de ve-plannen die bij het ministerie van OCW in de maak zijn. Dit onderzoek is verschenen binnen het project Gecijferdheid als Basisvaardigheid, waarbij de HU, CINOP en Freudenthal Instituut (UU) samen optrekken.