In dit artikel worden de posities van verschillende actoren, die actief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en assurance, geïdentificeerd en geanalyseerd. De nadruk wordt momenteel gelegd op vrijwillige activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het rapporteren over deze activiteiten, ondanks dat een nieuwe richtlijn op Europees niveau bepaalde Nederlandse ondernemingen verplicht te rapporteren over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door het vrijwillige karakter van rapportages over maatschappelijk verantwoord ondernemen en het ontbreken van formele regelgeving is er een verhoogd risico dat bedrijven misbruik maken van mvo-rapportages voor bijvoorbeeld zakelijk of persoonlijk gewin. De verwachting is echter dat het belang en de kwaliteit van mvo-rapportages zal toenemen in de nabije toekomst om transparantie te verhogen binnen verschillende branches en sectoren. Hierdoor kunnen mvo-rapportages en de controle hierop ingezet worden om onethisch gedrag te verminderen en meer openheid van zaken te geven hoe ondernemingen te werk gaan.
DOCUMENT
Dit artikel is het eerste van een drieluik over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (hierna: MVO) in de sport. Met dit drieluik beogen de auteurs MVO in de sport te conceptualiseren en vervolgens aan te geven hoe hoog de lat van MVO kan en moet liggen binnen de sport, en in het bijzonder bij betaald voetbal-organisaties in Nederland. In dit artikel wordt ingegaan op wat de auteurs onder MVO in de sport verstaan. Vervolgartikelen verschijnen in juli en augustus op www.sportknowhowxl.nl
LINK
Ondernemen in een veranderende wereld is geschreven voor beleidsmakers, managers, ondernemers, organisatieadviseurs en studenten. Vanuit diverse ontwikkelingen op het gebied van technologische connectiviteit, open innovatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, outsourcing, de herrijzenis van China, samenwerking tussen organisaties, de veranderende consument, de veranderende marketing en authenticiteit, biedt Ondernemen in een veranderende wereld een nieuw perspectief op een veranderende wereld. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Vaak in één adem genoemd met duurzaamheid. Geen onderneming lijkt zich meer te kunnen veroorloven er niet aan te doen. Waar komt deze ontwikkeling vandaan? Wat moeten we nu precies onder maatschappelijk of duurzaam ondernemen verstaan? En is MVO verenigbaar met meer gangbare financiële ondernemingsdoelstellingen? Vragen die een antwoord, of minstens een aanzet daartoe verdienen.
DOCUMENT
Dit artikel is het tweede van een drieluik over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (hierna: MVO) in de sport. In het eerste artikel hebben we MVO in de sport geconceptualiseerd. In dit tweede artikel gaan we in op de vraag wat we van het sportbedrijfsleven mogen verlangen wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het laatste artikel zullen we specifiek ingaan op wat we mogen verlangen van organisaties in het betaald voetbal. Om onze vraag te beantwoorden, wordt eerst een zekere categorisering aangebracht in het sportbedrijfsleven: profit, not-for-profit en goede doelen-organisaties. Sportorganisaties hebben vaak zeer verschillende doelstellingen. Deze doelstellingen hangen samen met de functies die de organisaties vervullen in het maatschappelijk leven. De doelstellingen van commerciële sportorganisaties komen voort uit de maatschappelijke taak van ondernemingen om op een zo efficiënt mogelijke wijze goederen en diensten voort te brengen en aldus een bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling van een land. Dat vraagt een bepaald niveau van maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar wel beperkt. Voor een sportbond gelden andere doelstellingen: bijvoorbeeld zorgen dat zoveel mogelijk mensen op hun eigen niveau kunnen deelnemen aan de sport. Een hoger niveau van maatschappelijk verantwoord ondernemen kan daarbij verlangd worden. Nog weer anders liggen de doelstellingen van een goed doel, zoals de Johan Cruyff Foundation. Uiteindelijk wil deze stichting een bijdrage leveren aan een betere wereld, waarbij sport het communicatieplatform is. Doelstellingen van ideële sportorganisaties sluiten vaak al naadloos aan bij wat vaak gezien wordt als ‘maatschappelijk verantwoord’
LINK
Over de financiele crisis, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de veranderende wereld
DOCUMENT
Door riscovol beleggen hebben veel pensioenfondsen veel geld op de aandelenmarkten verloren waardoor pensioen niet meer geïndexeerd kunnen worden. Ligt de schuld bij de crisis of bij de pensioenfondsen? Hoe kunnen zijn MVO-beleggen.
DOCUMENT
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de laatste jaren in opkomst. MVO is zaken doen waarbij een organisatie zich niet alleen kan verantwoorden ten opzichte van individuen, groepen en instanties waar ze direct mee te maken heeft (zoals medewerkers, afnemers en aandeelhouders), maar ook ten opzichte van allen die op enigerlei wijze geraakt worden in de samenleving: nu of in de toekomst, hier of ver weg (dus niet alleen in het land van vestiging). Een organisatie die aan MVO doet, zorgt ervoor dat in haar kernactiviteiten de belangen van de economische en maatschappelijke stakeholders mee worden gewogen. In dit artikel laten we zien hoe het betaald voetbal vorm geeft aan deze verantwoordelijkheid. Allereerst laten we zien dat BVO's op verschillende beleidsterreinen al aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Vervolgens gaan we dieper in op de verschillende redenen die BVO's kunnen hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het tweede gedeelte van dit artikel vragen we ons af wat we van een BVO mogen verwachten op ethisch gebied. Daarbij geven we veel aandacht aan de rol die BVO's kunnen spelen bij 'community ontwikkeling' en de rol van topvoetballers daarbij. We ronden af met de stichting 'Voetbal heeft meer dan twee doelen', die sociale initiatieven van BVO's in Nederland coördineert en stimuleert.
DOCUMENT
De tekst is een overzicht van de projecten waarbinnen studenten, lector en docent vanaf 2012 samenwerken met stichting Assen voor Assen. De projecten zijn alle gericht op het bevorderen van Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de regio Assen.
DOCUMENT
In dit artikel wordt antwoord gegeven op de vraag: wat mogen we verlangen van organisaties in het betaald voetbal als het gaat over MVO? Elke BVO hoort minimaal transactie-ethiek te hanteren. Er wordt ook verwacht dat ze in sommige situaties voor zichzelf morele plichten erkent in relatie tot rechten van stakeholders. Participatie-ethiek wordt niet gezien als een morele plicht voor een BVO, maar wel als prijzenwaardig. Veranderingsethiek mag in zijn algemeenheid niet verwacht worden van BVO’s, omdat dat teveel spanning genereert met de eigen hoofddoelstellingen. Het lijkt erop dat BVO´s in Nederland de ambitie hebben om participatie-ethiek aan te tikken. Tegelijkertijd zijn er praktijken waarbij meer basale niveaus van ethiek (transactie-ethiek en erkenningsethiek) niet of slechts voor een deel gerealiseerd worden. Zie bijvoorbeeld financieel wanbeleid en misleiding bij FC Twente in de afgelopen jaren. Maar denk ook aan structuren waarbij eigendom, bestuur en beheer van BVO’s steeds meer in één of enkele handen is. Dat raakt de democratische representatie van fans en andere stakeholders (zoals werknemers) in beleid en bestuur van de club. Dat basale niveaus van MVO soms niet gerealiseerd worden, raakt de geloofwaardigheid van maatschappelijke projecten van BVO’s.
MULTIFILE