Digital Twins of the Ocean (DTO) are a rapidly emerging topic that has attracted significant interest from scientists in recent years. The initiative, strongly driven by the EU, aims to create a digital replica of the ocean to better understand and manage marine environments. The Iliad project, funded under the EU Green Deal call, is developing a framework to support multiple interoperable DTO using a federated systems-of-systems approach across various fields of applications and ocean areas, called pilots. This paper presents the results of a Water Quality DTO pilot located in the Trondheim fjord in Norway. This paper details the building blocks of DTO, specific to this environmental monitoring pilot. A crucial aspect of any DTO is data, which can be sourced internally, externally, or through a hybrid approach utilizing both. To realistically twin ocean processes, the Water Quality pilot acquires data from both surface and benthic observatories, as well as from mobile sensor platforms for on-demand data collection. Data ingested into an InfluxDB are made available to users via an API or an interface for interacting with the DTO and setting up alerts or events to support ’what-if’ scenarios. Grafana, an interactive visualization application, is used to visualize and interact with not only time-series data but also more complex data such as video streams, maps, and embedded applications. An additional visualization approach leverages game technology based on Unity and Cesium, utilizing their advanced rendering capabilities and physical computations to integrate and dynamically render real-time data from the pilot and diverse sources. This paper includes two case studies that illustrate the use of particle sensors to detect microplastics and monitor algae blooms in the fjord. Numerical models for particle fate and transport, OpenDrift and DREAM, are used to forecast the evolution of these events, simulating the distribution of observed plankton and microplastics during the forecasting period.
DOCUMENT
Het tekort aan handjes in de accountancy neemt toe. Tegelijk groeit de maatschappelijk druk om bedrijven zo goed mogelijk te controleren, om te zorgen dat ze financieel, fiscaal en qua duurzaamheid in de pas blijven lopen met de (toenemende) regelgeving. Gelukkig komt er steeds meer technologie voorhanden die de accountant kan helpen bij het controleren van de boeken, schetst Eric Mantelaers, hoofd Bureau Vaktechniek, RSM Accountants. Medio juni is hij aan de Open Universiteit gepromoveerd op zijn proefschrift ‘An evaluation of technologies to improve auditing’.
LINK
Dit essay geeft een systeemvisie op het ontwikkelen van embedded software voor slimme systemen: (mobiele) robots en sensornetwerken.
DOCUMENT
Wat zijn belangrijke succesfactoren om onderzoek, onderwijs en ondernemen bij elkaar te brengen, zó dat 'het klikt'. De uitdaging voor de toekomst van bedrijven in de smart factoryligt bij data science: het omzetten van ruwe (sensor) data naar (zinnige) informatie en kennis, waarmee producten en diensten verbeterd kunnen worden. Tevens programma van het symposium t.g.l. inauguratie 3 december 2015
MULTIFILE
A rail-guided robotic system is currently being designed for the inspection of ballast water tanks in ships. This robotic system will manipulate sensors toward the interior walls of the tank. In this paper, the influence of rail compliance on the end-effector position error due to ship movement is investigated. An analytical model of the six degrees-of-freedom (DOF) rail stiffness is presented and implemented in a reduced-order analytical frequency response model. This model describes the transfer function between ship acceleration and end-effector position as a function of rail geometry and material properties. Moreover, the influence of the robot compliance is investigated, resulting in design parameters for the robot. The models and calculations are evaluated and compared with a multibody model and prove to be accurate. The analytic models indicate whether or not a proposed robotic system is feasible and if so, optimize rail dimensions, material and robot design. A use-case scenario has been developed which shows that the proposed design will be unlikely to meet the requirements of this robot system design; therefore an alternative design strategy is recommended.
DOCUMENT
De maritieme industrie staat voor een grote duurzaamheidsopgave, waarbij oude methodes niet meer toereikend zijn. Nieuwe technieken (zoals grootschalige sensormetingen, dataverwerking, gegevensmodellering) kunnen ondersteuning bieden bij het ontwerpen van de schepen van de toekomst. Naast dit hoofdonderwerp wordt er ook aandacht geschonken aan een stabiliteitsgame, bovenwettelijke veiligheidsmaatregelen en de digital twin.
DOCUMENT
In deze lectorale rede wordt eerst geschetst hoe de maritieme industrie zich op een kruispunt van wegen bevindt. Met op de ene weg de enorme opgave van het ontwerpen, bouwen en exploiteren van een revolutionair nieuwe generatie van schone en veilige schepen. En op de andere de beschikbaarheid van steeds betere ontwerpgereedschappen, die gedreven wordt door krachtige ontwikkelingen op het gebied van (numerieke) wiskunde, IT, mathematisch modelleren, visualisatie en simulaties. Vervolgens wordt aangegeven op welke wijze het lectoraat meent hierbij van dienst te kunnen zijn, en welke concrete onderwijs- en onderzoeksinspanningen daartoe voorgenomen zijn.
DOCUMENT
Deze publicatie is gemaakt om een overzicht te geven van de mogelijkheden van het toepassen van thermisch gespoten aluminium deklagen. Naast deze publicatie verschijnen in het kader van het project "Nieuwe coatingtechnieken voor het MKB" nog vier andere publicaties die gezamenlijk een, zij het niet volledig, beeld geven van coatingtechnologie in het algemeen en de vele aspecten die daarmee samenhangen.
DOCUMENT
Snelle technologische ontwikkelingen bieden kansen voor de maritieme sector. Zij maken de scheepvaart efficiënter, veiliger en schoner. De techniek heeft regelgeving en professionals nodig die ook klaar zijn voor de toekomst. Het lectoraat Maritime Law voert praktijkgericht onderzoek uit op de scheidslijn van recht en (maritieme) techniek samen met studenten, docenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen.
MULTIFILE
Uit het rapport: "Hogescholen verrichten praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo-afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk. Hogescholen worden dan ook al geruime tijd betrokken bij het nationaal en regionaal beleid dat zich richt op de maatschappelijke waardecreatie vanuit kennis ofwel valorisatie. Zo zijn zij sinds het ontstaan actief betrokken bij het Valorisatieprogramma (2010) en wordt in het Hoofdlijnenakkoord (2011) gesproken over het ontwikkelen van een eigen set valorisatieindicatoren voor hogescholen. De brief ‘Wetenschap met Impact’ van staatssecretaris Dekker van 19 januari 2017 richt zich echter voornamelijk op de universiteiten. Dit is mede aanleiding voor de Vereniging Hogescholen om een eigen visie te ontwikkelen op de maatschappelijke waardecreatie vanuit kennis in het hbo en hier uitwerking aan te geven. Daarvoor is een Ad hoc commissie opgericht bestaande uit bestuurders en lectoren. In dit rapport presenteren zij hun visie en de uitwerking daarvan."
DOCUMENT