Vier masterstudenten Nederlands van de Hogeschool Utrecht, werkzaam op zeer uiteenlopende scholen voor voortgezet onderwijs, hebben in het kader van een eerstejaars cursus literatuurtheorie en verhaalanalyse meegewerkt aan een vooronderzoek waarin de volgende vragen centraal stonden: 1. Sluit klimaatfictie aan bij de belangstelling /leesinteresse van de leerlingen in de bovenbouw van het havo/vwo? 2. Werkt klimaatfictie motivatie-verhogend bij het lezen voor de literatuurlijst Nederlands in de bovenbouw van het havo/vwo?
DOCUMENT
Welke verschillende rollen speelt de burger in de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem? Dat is de centrale vraag van deze publicatie, voortkomend uit het onderzoek van de promovendi van het lectoraat Voedsel en Gezond Leven aan Aeres Hogeschool Almere, in samenwerking met masterstudenten en andere onderzoekers. Met deze publicatie geven de promovendi je graag een inkijkje in de laatste ontwikkelingen en de diverse kanten van Almere.
DOCUMENT
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Meurs benadrukt dat ook bachelor- of masterstudenten bij een Hogeschool op zijn minst basale kennis dienen te hebben van kwantitatief onderzoek. Een ander punt dat zij benadrukt is de focus en massa die goed en serieus onderzoek vereist. Ga met elkaar samenwerken: universiteiten en hogescholen, maar ook het praktijkveld met de hogescholen en universiteiten. Meurs legt tevens de nadruk op het belang van onderzoek voor de verbetering van onze samenleving.
DOCUMENT
Het verpleegkundig werk en het beroep verder versterken en verduurzamen. Dat is het doel van het actieonderzoek RN2Blend. RN2Blend staat voor: Registered Nurses to Blend. Oftewel: de mix/mengeling van geregistreerde verpleegkundigen. RN2Blend is een actieonderzoek dat wordt uitgevoerd door een consortium van het Radboudumc, de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, de Fontys Hogescholen en het Spaarne Gasthuis. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Verder zijn er masterstudenten die delen van het onderzoek mee uitvoeren. We onderzoeken gedifferentieerd en functiegericht werk van verpleegkundigen in ziekenhuizen en universitair medische centra (UMC's). Dit doen we sámen met de verpleegkundigen en andere zorgprofessionals die daar werkzaam zijn.* Gedifferentieerd werken is er daarbij op gericht onderscheid tussen verpleegkundige functies te maken op basis van (en passend bij) ieders kwaliteiten, ambities, werkervaring en opleiding (zie: ). Het doel is het verpleegkundig werk en het beroep verder te versterken en te verduurzamen. Het actieonderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS), is in 2019 gestart en zal in deze vorm doorlopen tot medio 2023.
MULTIFILE
Lisette Munneke beschrijft haar ervaringen met 8 jaar begeleiden van hbo bachelor- en masterstudenten. Praktijkgericht onderzoek is voor haar gericht op het onderzoeksmatig verbeteren van beroepsproducten door studenten.
DOCUMENT
Drie professionals verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) evalueren de eerste effecten van de Master Social Work die vanaf 2008 bestaat . Als uitgangspunt nemen zij de eerste gepubliceerde artikelen van studenten en alumni en hun bijdrage aan een boek dat onlangs verscheen over de opleiding. Positieve effecten worden niet alleen gevonden in de uitvoering in het werkveld, maar ook het vertrouwen in de eigen professionaliteit en het stimuleren van anderen in het werkveld. De masterstudenten profileren zich als primus inter pares, staan model voor het vakmanschap en durven kritisch constructief te zijn. Enkele kanttekeningen bij deze positieve effecten zijn dat de nadruk bij sommige studenten ligt op de uitleg van theoretische concepten binnen de specifieke situatie i.p.v. de toevoeging van kennis aan de stam van sociaal werk.
DOCUMENT
In 2002 werd met het oog op de in te richten kenniskring Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK) en de start van de Masteropleiding Vaktherapieën een marktonderzoek uitgevoerd naar de behoefte van het werkveld op het gebied van onderzoeksactiviteiten en opleidingsactiviteiten die respectievelijk binnen de kenniskring en de masteropleiding voorrang zouden moeten hebben. Op basis van de resultaten zijn destijds binnen KenVaK onderzoeksprojecten en binnen de masteropleiding onderwijsactiviteiten gestart. KenVaK bestaat sinds januari 2003 en de masteropleiding ging van start in juni 2004.
DOCUMENT
Dit handboek is nuttig voor HR(D)-professionals, werkgevers, ondernemers en beleidsmakers op het thema ‘Arbeidsmarkt & Onderwijs’ die geïnteresseerd zijn in het begeleiden van organisaties en werkenden richting toekomstbestendig werk. De vele voorbeelden uit de praktijk helpen om nieuwe aanpakken te ontwikkelen binnen verschillende sectoren. Het boek wordt daarom van harte aanbevolen voor zowel bachelor- als masterstudenten die een opleiding volgen binnen bijvoorbeeld bedrijfskunde, organisatiekunde, management, (arbeids- en organisatie)psychologie, opleidingskunde of HRM.
DOCUMENT
Bijna de helft van de Nederlandse volwassenen voelt zich eenzaam. Tussen 2012 en 2022 is het percentage dat zich matig of sterk eenzaam voelt toegenomen van 39% naar 49%. Het percentage volwassenen dat zich sterk eenzaam voelt, nam toe van 8 naar 14% (VZinfo, 2023). De inrichting van de openbare ruimte kan bijdragen aan het verlichten van gevoelens van eenzaamheid. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen welke kenmerken van de openbare ruimte het sterkst samenhangen met gevoelens van eenzaamheid onder jongvolwassenen.
LINK