Nu kan het nog: deskundigheid verwerven over mobiele apparaten. Mits je er tijd en energie insteekt om de mogelijkheden te onderzoeken. De mediatheek van Fontys Hogescholen deed dit, schafte er een aantal aan en nam ze onder de loep.
DOCUMENT
-
DOCUMENT
The ever increasing technological developments and greater demands from our society for qualitative better, safer, sustainable products, processes and systems are pushing the boundaries of what is possible from an engineer’s perspective. Besides the (local) grand challenges in energy, sustainability, health and mobility the world is getting smaller due to advances in communication and digitalization. The exponential increase of complexity and data driven systems (big data) which are integrated and connected to different networks calls for rethinking and inventing new business models [1]. To stay competitive in the world OEM’s and SME’s have to develop breakthrough technological, innovative and advanced systems and processes. These changes have a major impact on engineering education. The industry needs engineers with different competences and skills to fulfil the challenges and demands mentioned earlier. Universities should follow up on these changes and can only deliver and prepare the engineers of the future by close collaboration with the high tech industry. Fontys University is fully aware of this and developed a Centre of Expertise in High Tech Systems & Materials (CoE HTSM) to close the gap between the university and industry. This CoE is a public-private cooperation where applied research, projects and educational programs for different curricula are being developed and executed. By making the industry partner and giving them a role within the university, the engineering education programs and the future engineering profile can be better aligned in a faster and more structural way.
DOCUMENT
Geschreven door Annemieke Schildmeijer, studente bij Petra Biemans aan Hogeschool Inholland.
DOCUMENT
De behoefte om informatie te ordenen zodat ze 'beheersbaar' wordt, resulteert vaak in een top-down aanpak zoals bibliotheeksystemen die kennen. Betrekkelijk nieuw is de bottom-up aanpak, metadatering gebaseerd op het sociale aspect van consensus. Sybilla Poortman en Gerard Bierens zoomen in op de achtergronden van folksonomy en nemen de nieuwe 'sociale' tools onder de loep met aandacht voor toepassingsmogelijkheden in de bibliotheekomgeving. En ook: folksonomy versus taxonomie, samen door één deur of ieder een eigen ingang?
DOCUMENT
Begint de wetenschap zich eindelijk te ontworstelen aan de houdgreep van uitgevers? Publiceren in open-access-tijdschriften neemt immers flink toe. Tijdens het seminar Toegang tot de toekomst werd de balans opgemaakt van het Open Access Jaar 2009. "Verplichten helpt niet, verleiden wel", vindt NWO-directeur Jos Engelen.
DOCUMENT
In de afgelopen jaren is de belangstelling voor gebruik van open leermaterialen en open online cursussen sterk gegroeid. Met name de Massive Open Online Courses (MOOC’s) hebben deze belangstelling aangewakkerd. Medio 2015 heeft minister Bussemaker in haar strategische agenda “HO2025, de waarde(n) van weten” als ambities uitgesproken dat in 2025 alle docenten in het hoger onderwijs hun leermaterialen delen en dat instellingen elkaars MOOC’s gaan erkennen. Om deze ambities realiteit te maken zal nog veel werk verricht moeten worden, zowel door instellingen als door de overheid en instellingsoverstijgende organisaties als SURF. Om beter te kunnen bepalen welke activiteiten daarvoor moeten worden gestart is een beeld van de huidige stand van zaken rondom publiceren en gebruik van zowel Open Educational Resources (OER) als MOOC’s nuttig. Deze survey is bedoeld om inzicht krijgen in de stand van zaken rond gebruik en hergebruik van Open Educational Resources en MOOC´s bij bekostigde hogeronderwijsinstellingen in Nederland.
DOCUMENT
Interview met Daan Andriessen op ScienceGuide. Bijna 90% van de lectoren staat positief tegenover het vrij beschikbaar maken van hun onderzoeksresultaten, zo blijkt uit het rapport ‘Lectoren en hun publicaties’ van Daan Andriessen (Inholland). Ook antwoorden op vragen naar de rol van de impactfactor en de HBO Kennisbank noemt Andriessen ‘zeer opvallend’.
DOCUMENT
Het onderzoek is onderdeel van het SURFfoundation project 'Open Onderzoek II'. Lectoren hebben hart voor hun zaak. Hun zaak is het verrijken van de wereld met kennis. Het belang van het vrij beschikbaar maken van onderzoeksresultaten wordt door vele lectoren onderschreven ― blijkt uit dit onderzoek ― en een aantal pleit zelfs voor een revolutie om dit te realiseren! Net zoals kunst eigenlijk niet acht jaar in de kast van het gesloten Stedelijk Museum zou mogen worden opgesloten, zo mogen publicaties van lectoraten niet achter de deuren van uitgeverijen verdwijnen. Het vereist lef om dit te voorkomen. Lef van de auteur om eisen te stellen aan de uitgevers. Lef om brutaal en ‘burgerlijk ongehoorzaam’ te zijn.
DOCUMENT