Mediation in strafzaken is een bemiddelingsproces dat in gang kan worden gezet als een officier van justitie of rechter, al dan niet op verzoek van een slachtoffer, verdachte of advocaat, naar een mediator in strafzaken doorverwijst. Na enkele pilots in 2010 is mediation in strafzaken in 2017 landelijk uitgerold en vanaf 2018 structureel gefinancierd. Borging van de kwaliteit van het mediationtraject ligt vooral in de borging van de kwaliteit van de mediators. Er is echter nog onvoldoende kennis over de (mogelijk specifieke) competenties die mediators in strafzaken dienen te hebben. Een beknopte literatuurstudie laat zien dat internationale en Europese instrumenten wijzen op het belang van goed opgeleide mediators. De meeste regels zijn vrij algemeen van aard en laten veel ruimte voor een nationale invulling. De Slachtofferrichtlijn van de Europese Commissie is een bindend instrument, waarin onder andere duidelijk is opgenomen dat secundaire victimisatie voorkomen dient te worden en dat slachtoffers volledig en duidelijk geïnformeerd dienen te worden. Onderhavig onderzoek naar opvattingen van de verschillende stakeholders over te hanteren kwaliteitseisen laat zien dat er geen grote verschillen zijn tussen rechters, officieren van justitie, strafrechtadvocaten, mediationfunctionarissen en mediators.
DOCUMENT
Mensen en conflicten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens conflicten is er vaak sprake van machtsongelijkheid tussen partijen. Deze ongelijkheid in de machtsverhouding tussen partijen is regelmatig onderwerp van gesprek tussen mediators. Dit vormde de aanleiding voor een onderzoek naar de machtbalans in arbeidsmediations. De ervaringen opgedaan tijdens dit onderzoek nemen we mee in dit artikel en we pogen een antwoord te geven op de vraag ‘Heeft de mediator een rol in het herstellen van het machtsevenwicht tijdens een Mediation waarbij sprake is van machtsongelijkheid tussen partijen?’
DOCUMENT
Introduction: Illness Perceptions (IPs) may play a role in the management of persistent low back pain. The mediation and/or moderation effect of IPs on primary outcomes in physiotherapy treatment is unknown. Methods: A multiple single-case experimental design, using a matched care physiotherapy intervention, with three phases (phases A-B-A’) was used including a 3 month follow up (phase A’). Primary outcomes: pain intensity, physical functioning and pain interference in daily life. Analyzes: linear mixed models, adjusted for fear of movement, catastrophizing, avoidance, sombreness and sleep. Results: Nine patients were included by six different primary care physiotherapists. Repeated measures on 196 data points showed that IPs Consequences, Personal control, Identity, Concern and Emotional response had a mediation effect on all three primary outcomes. The IP Personal control acted as a moderator for all primary outcomes, with clinically relevant improvements at 3 month follow up. Conclusion: Our study might indicate that some IPs have a mediating or a moderating effect on the outcome of a matched care physiotherapy treatment. Assessing Personal control at baseline, as a relevant moderator for the outcome prognosis of successful physiotherapy management of persistent low back pain, should be further eplored.
DOCUMENT
Professionals moeten tijdens het gehele mediationproces omgaan met het thema ‘verantwoordelijkheid nemen’ door de verdachte. Zij komen echter een aantal knelpunten tegen. Wat is bijvoorbeeld nodig qua verantwoordelijkheid nemen om door te verwijzen naar de volgende fase in het mediationtraject? Hoe kunnen mediators verantwoordelijkheid nemen stimuleren en op welke manier kunnen zij dit omschrijven in de slotovereenkomst? De hoofdvraag van dit onderzoek is daarom: ‘Welke criteria kunnen stakeholders (rechters, officieren van justitie, mediationfunctionarissen en mediators) hanteren bij het vaststellen en stimuleren van ‘verantwoordelijkheid nemen door een verdachte’ tijdens het mediation in strafzaken traject en welk handelingsrepertoire is hiervoor nodig? Door middel van interviews met rechters, OvJ’s, mediationfunctionarissen, mediators, strafrechtadvocaten, slachtoffers en verdachten alsook via focusgroepen met mediators en mediationfunctionarissen is deze vraag onderzocht.
DOCUMENT
Mediators generally find mediation of hierarchical workplace conflicts difficult, as it often involves structural power imbalances. This dissertation seeks to increase knowledge of how hierarchical conflict affects how parties and mediators perceive mediation across dyads and across time. Three questions are central to this: (a) How effective in the long-term is the mediation of hierarchical workplace conflicts? (b) How does perceived situational power in supervisor-subordinate dyads relate to mediation effectiveness? (c) Do supervisors and subordinates differ in their emotional experiences during mediation, and are mediators able to perceive these emotions accurately? To answer these questions, we rely on the literature on power, emotions, mediation, and conflict management. We introduce our research via a heuristic model (chapter one). We then present our quantitative empirical research in three chapters based on survey data we collected from supervisors, subordinates, and
DOCUMENT
This paper analyses the ways in which informal mediation channels facilitate service delivery in the Citizen Service Bureaus at the Municipal Corporation of Delhi and give rise to an interplay between formal and informal institutions. In particular, the personal backgrounds of brokers as informal mediators and how they ensure their acceptance amongst service seekers are explored. Further, the motivations of the service seekers to solicit help from these mediators as well as institutional responses from the municipal administration along with other relevant actors like the Government of National Capital Territory of Delhi are examined.
MULTIFILE
In een MiS is verantwoordelijkheid nemen door een verdachte een voorwaarde om 1) de mediation te starten en 2) voor een succesvol verloop daarvan. Door het onderzoek dat wij uitvoeren willen we verduidelijken wat het nemen van deze verantwoordelijkheid inhoudt. Tijdens een MiS blijkt het voor de verdachte niet altijd gemakkelijk om de verantwoordelijkheid te nemen, zeker niet als het gaat om een zware verantwoordelijkheid, zoals in strafzaken nogal eens speelt. Zelfbeschermingsmechanismen als ontkenning, bagatellisering, verschuiving van verantwoordelijkheid en dissociatie treden vrijwel automatisch in werking. De mediators hebben tijdens dit proces een ondersteunende rol waar het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid door een verdachte. Dat betekent begrip voor de verdachte, die niet alleen ‘dader’ is maar ook mens. Maar ook moeten mediators soms confronteren als allerlei zelfbeschermingsmechanismen de verdachte in weg zitten om verantwoordelijkheid te nemen. Het onderzoek wil ook bijdragen aan (uitbreiding van) het arsenaal aan effectieve interventies inzake het nemen van verantwoordelijkheid door de verdachte.
DOCUMENT
Dit handboek is geschreven voor zowel de praktiserende mediator in strafzaken als de mediator die dat nog wil worden. Wij hopen dat dit handboek bijdraagt aan het zich eigen maken en/of verdiepen van de kennis en kunde die de praktijk van de mediator in strafzaken vraagt. Omdat niet alle (beginnende) mediators in strafzaken ook jurist zijn, is geprobeerd om de juridische informatie in dit boek zo te verwoorden dat ook de niet-jurist deze informatie kan begrijpen. De MfN (Mediationfederatie Nederland) vraagt van haar mediators een hbo-denkniveau; dit boek sluit hierbij aan en is geschreven op hbo-denkniveau. Mediation in strafzaken is een beroep in ontwikkeling. Dit handboek is daarom ook een boek in ontwikkeling. Mocht u aanbevelingen hebben voor de verdere ontwikkeling van dit handboek dan nodigen wij u van harte uit om die met ons te delen
DOCUMENT
Mediation is in de vorige eeuw vanuit de Verenigde Staten van Amerika en Engeland Nederland binnen komen waaien. De juridisering van de samenleving alsmede de onvrede hierover hebben een grote bijdrage geleverd aan de opmars van mediation. In Nederland heeft mediation een grote impuls gekregen nadat de toenmalige minister van Justitie, de heer Donner ruim baan heeft gegeven aan de toepassing van mediation in juridische procedures via de rechtspraak en het Juridisch Loket. Hoewel het middel mediation nog steeds bij grote groepen ombekend is, heeft mediation veel terrein gewonnen de afgelopen jaren. In de praktijk blijkt dit onder andere uit de mogelijkheid om op toevoegingbasis te medieren (vergelijkbaar met het rechtsbijstandsysteem), waardoor mediation voor een brede, niet kapitaalkrachtige groep toegankelijk is geworden. Daarnaast heeft het Nederlands Mediation Instituut (NMI) een kwaliteitsborgingsysteem voor mediators opgezet.
DOCUMENT
Full text via link met HU account De mediator in strafzaken opereert op een bijzonder terrein dat specifieke eisen stelt aan de mediator: kennis hebben op het terrein van het strafrecht, kennis hebben van psychiatrische/psychische problematiek en in staat zijn om zo nodig een netwerk van deskundigen op dat terrein te raadplegen, opereren in de vaak complexe dader-slachtofferverhouding en in staat zijn om ook met hoog-geëscaleerde conflicten om te gaan. In deze bijdrage signaleren we dat deze vereisten aan de mediator in strafzaken een aantal vragen oproept aangaande de in Nederland van kracht zijnde MfN-regels, die niet specifiek zijn geschreven voor toepassing in het kader van het strafrecht en waarmee de Nederlandse MfN-mediator in strafzaken wel moet opereren
LINK