In de geestelijke gezondheidszorg wordt in toenemende mate wetenschappelijk onderzoek gedaan, vooral in het kader van opleidingen. Er is onbekendheid met de regelgeving en ethiek bij beginnend onderzoekers. Zorgvuldige overwegingen - conform de richtlijnen voor good clinical practice (gcp) en medisch-ethische toetsing, worden daardoor lang niet altijd gemaakt. DOEL Beschrijven van praktische handvatten en stimuleren van het medisch-ethische denken bij patiëntgebonden onderzoek in de geestelijke gezondheidszorg. METHODE In dit artikel wordt een op de praktijkbehoefte gebaseerd overzicht van praktische handvatten en ethische overwegingen gegeven. RESULTATEN Dit artikel benadrukt dat onderzoekers reeds vóór de start van het onderzoek belangrijke afwegingen dienen te maken. Instructies daarvoor en richtlijnen voor medisch-ethische toetsing zijn te vinden in: het richtsnoer voor good clinical practice, het stroomschema van de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (ccmo) met de bijbehorende e-learningmodule en in de basiscursus ‘Regelgeving en organisatie voor klinisch onderzoekers’(brok). Praktische tips, geïllustreerd met voorbeelden, schetsen een kader om het medisch-ethisch denken te stimuleren. Tot slot is het van belang om de organisatorische inbedding van onderzoek in het kader van opleidingen te verbeteren. CONCLUSIE Basisinformatie over gcp en medisch-ethische toetsing bij patiëntgebonden onderzoek is via diverse kanalen beschikbaar. De uitdaging zit vooral in de inbedding van gcp in patiëntgebonden onderzoek door beginnend onderzoekers in de ggz.
DOCUMENT
Voor onderwijs dat competentiegerichtheid, leren leren en de student centraal stelt, is zoeken naar passende wijzen van toetsing een actueel en prangend vraagstuk. Daarbij moet de toetsing van de gehele opleiding een coherent en consistent geheel vormen, dat past bij de onderwijsvisie en het curriculum. Voor het opstellen van een toetsplan bestaat geen eenvoudig algoritme. Wel is een stappenplan ontwikkeld om een toetsplan op te stellen in een bepaalde, beproefde volgorde. In de praktijk is er echter geen sprake van een rechtlijnig en iinduidig traject. Sommige stappen vergen weinig aandacht, andere krijgen extra accent en dat is afhankelijk van het eindresultaat dat een opleiding wil bereiken. Het maken van een toetsplan kent zeven stappen: 1 Geef redenen voor toetsplanontwikkeling en bepaal de aanpak en het resultaat. 2 Stel de kaders vast waarbinnen het toetsplan inhoud moet krijgen. 3 Maak keuzes bij strategische, inhoudelijke vragen. 4 Geef de kwaliteitseisen bij de toetsing aan en de normering en kwaliteitsborging. 5 Bepaal de organisatorische randvoorwaarden. 6 Stel het toetsplan op. 7 Schrijf de verantwoording bij het toetsplan.
MULTIFILE
BACKGROUND: Early mobilization has been proven effective for patients in intensive care units (ICUs) to improve functional recovery. However, early mobilization of critically ill, often mechanically ventilated, patients is cumbersome because of the attachment to tubes, drains, monitoring devices and muscle weakness. A mobile treadmill with bodyweight support may help to initiate mobilization earlier and more effectively. The aim of this study is to assess the effectiveness of weight-supported treadmill training in critically ill patients during and after ICU stay on time to independent functional ambulation. METHODS: In this randomized controlled trial, a custom-built bedside body weight-supported treadmill will be used and evaluated. Patients are included if they have been mechanically ventilated for at least 48 hours, are able to follow instructions, have quadriceps muscle strength of Medical Research Council sum-score 2 (MRC 2) or higher, can sit unsupported and meet the safety criteria for physical exercise. Exclusion criteria are language barriers, no prior walking ability, contraindications for physiotherapy or a neurological condition as reason for ICU admission. We aim to include 88 patients and randomize them into either the intervention or the control group. The intervention group will receive usual care plus bodyweight-supported treadmill training (BWSTT) daily. The BWSSTT consists of walking on a mobile treadmill while supported by a harness. The control group will receive usual care physiotherapy treatment daily consisting of progressive activities such as bed-cycling and active functional training exercises. In both groups, we will aim for a total of 40 minutes of physiotherapy treatment time every day in one or two sessions, as tolerated by the patient. The primary outcome is time to functional ambulation as measured in days, secondary outcomes include walking distance, muscle strength, status of functional mobility and symptoms of post-traumatic stress. All measurements will be done by assessors who are blinded to the intervention on the regular wards until hospital discharge. DISCUSSION: This will be the first study comparing the effects of BWSTT and conventional physiotherapy for critically ill patients during and after ICU stay. The results of this study contribute to a better understanding of the effectiveness of early physiotherapy interventions for critically ill patients. TRIAL REGISTRATION: Dutch Trial Register (NTR) ID: NL6766. Registered at 1 December 2017.
DOCUMENT