Om de maatschappelijke waarde van topsportevenementen te vergroten heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) samen met NOC*NSF en de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) een Nationale Topsportevenementen Strategie (NTS) voor de periode 2021-2030 ontwikkeld. De minister voor Medische Zorg en Sport geeft in de kamerbrief (d.d. 25 november 2020) aan daaraansluitend een onderzoeksprogramma naar de maatschappelijke betekenis van sportevenementen te willen (laten) ontwikkelen en financieren, zoals ook de Nationale Sportraad eerder adviseerde. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft aan de Haagse Hogeschool (HHS) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gevraagd om gezamenlijk een eerste stap te zetten voor een breed gedragen en duurzaam onderzoeksprogramma op het gebied van (top)sportevenementen. De onderzoeksvragen daarbij luiden: 1) Welke kennisbehoefte is er bij stakeholders om een breed palet aan maatschappelijk verantwoord georganiseerde topsportevenementen te realiseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van het bijkomende podium en 2) op welke manier dient het proces georganiseerd te worden volgens stakeholders om te komen tot bruikbare inzichten die voorzien in deze kennisbehoeften.
Events are becoming more complex as their range of functions grows, as meeting places, creative spaces, economic catalysts, social drivers, community builders, image makers, business forums and network nodes. Effective design can produce more successful business models that can help to sustain cultural and sporting activities even in difficult economic times. This process requires creative imagination, and a design methodology or in other words ‘imagineering’. This book brings together a wide range of international experts in the fields of events, design and imagineering to examine the event design process. It explores the entire event experience from conception and production to consumption and co-creation. By doing so it offers insight into effective strategies for coping with the shift in value creation away from transactional economic value towards social and relational value which benefit a range of stakeholders from the community to policy makers. Mega-events, small community events, business events and festivals in eight different countries are examined providing an international view of social issues in event design. A wide selection of current research perspectives is employed, integrating both theoretical and applied contributions. The multidisciplinary nature of the material means that it will appeal to a broad academic audience, such as art and design, cultural studies, tourism, events studies, sociology and hospitality.
De veelheid aan verschillende festiviteiten en evenementen roept de vraag op of deze veelheid zich laat opdelen in verschillende categorieën zodat we beter kunnen duiden wat bijvoorbeeld een festival is. We voelen aan dat een bruiloft, carnaval, de WK finale Rugby, een TeDtalk en het Sziget festival naast overeenkomsten ook verschillen kennen. In ieder geval gelden er andere regels over hoe we ons (moeten) gedragen en wat we mogen verwachten. Maar wat zijn die overeenkomsten en verschillen dan precies? Het antwoord op deze vraag helpt om preciezer te kunnen aangeven waar uitspraken in artikelen en boeken betrekking op hebben: een bewering doen over de toename over de jaren van het aantal festivals vereist wel dat we weten waarover we praten.