Het lijkt of de e(sthe)tisch-politieke dialectiek tussen kunst en wetenschap de laatste jaren sterk aan erosie onderhevig is. De ‘druk van het hedendaagse’ heeft behoorlijke sporen getrokken door dat subtiele landschap en het is essentieel om te onderzoeken wat de consequenties daarvan zijn.
Met de uitvoering van het onderzoek ‘Het stedenbouwkundig bureau van de toekomst’ (zie eerste rapportage van het RAAK-project) aan de Hogeschool van Amsterdam is een kennisplatform tot stand gekomen over de inhoud en onderlinge positionering van stedelijke theorieën, methoden en casussen. Het platform stelt de stedelijk professional (al werkend en lerend) in staat, in samenspraak met collega’s, de beschikbare interdisciplinaire kennis over ruimtelijke analyses in stedelijke gebieden te ontsluiten, te delen en te vergroten.
Debates about social theory and social policy are highly fragmented and unclear in subject and direction. A recognised paradigm is failing. Maybe we have to accept that social reality is not to reconstruct in social theory. But we certainly need social theorists and social theories to support citizens, policy makers and social workers in improving social reality. Social reality in post modern societies is to be characterized by problematic relationships among citizens and between citizens and the public sector and by a sharp rise in problematic behaviour. The affluent society has failed to create a more sensitive world where people behave more socially. The dominant social problem is no longer seen from a social economic perspective but from a social cultural one. Social competences and social capital are considerer to be essential assets to cope with life in post modern society. For people weak ties and thin trust are essential to integrate into society. Thick trust and strong ties can bind people to much and cause inflexibility. The current social problem is a matter of designing a social world where relationships and behaviour are fair and reasonable. It asks for an interesting and creative social policy and social work, not too much stressing the problematic issues but encouraging people to trust each other. Current social policy is too much focused on the needs and problems. It has to change into a more expressive social policy, a policy that people challenges to express them and to create new relationships. Social behaviour asks for flexibility and creativity, for being authentic and playing roles. Scientists, policymakers, social workers and citizens are in the same field and have access to the same knowledge.
Biodiversiteit is de basis van een gezonde en toekomstbestendige leefomgeving, maar de drang van de mensheid naar economische groei en ontwikkeling ondermijnt deze basis. Om biodiversiteitsverlies te kenteren zijn een goed begrip van de waarde van biodiversiteit, een breed gedragen gevoel van urgentie voor herstel ervan en praktisch toepasbare, effectieve, maatregelen voor biodiversiteitsherstel cruciaal. Herstel van biodiversiteit vraagt ook om samenwerking tussen partijen wiens belangen en perspectieven kunnen verschillen, en dus om ‘over grenzen heen’ te kunnen kijken en denken. In dit project gaan leerlingen, studenten en docenten samenwerken met wetenschappers om biodiversiteit te herstellen op schoolterreinen en vervolgens te monitoren via citizen science methoden, gericht op planten en insecten. We doen dat met het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs omdat de meeste jongeren in Nederland onderwijs op (v)mbo-niveau volgen en in deze doelgroep de potentie voor biodiversiteitsherstel nog onvoldoende wordt benut. Onze hypothese is dat theoretische en complexe begrippen als ecologie en biodiversiteit effectiever geleerd worden als deze aangeboden worden in een betekenisvolle context middels authentieke opdrachten waarbij ervaren, onderzoeken en handelen centraal staan. De doelstellingen van dit project zijn: (1) een leeromgeving creëren voor (v)mbo citizen science m.b.t. biodiversiteitsherstel op schoolterreinen; (2) validatie van biodiversiteitgegevens verzameld met (v)mbo citizen scientists; en (3) onderzoeken hoe (v)mbo citizen science effectief ingezet en geïntegreerd kan worden in het curriculum van het (v)mbo. Deze nieuwe aanpak werkt als een vliegwiel voor herstel van biodiversiteit omdat kennis en bewustzijn van (v)mbo-studenten en -leerlingen m.b.t. biodiversiteit wordt vergroot en praktisch handelingsperspectief wordt ontwikkeld waarmee studenten en leerlingen in hun toekomstige loopbaan én als burger kunnen bijdragen aan het verduurzamen van de maatschappij.
Momenteel staat de mensheid voor de uitdaging om duurzame energiebronnen te ontwikkelen en in te zetten in onze transitie naar een duurzame en inclusieve maatschappij. Windenergie speelt een belangrijke rol in die energietransitie, maar is net als andere alternatieve bronnen niet zonder negatieve aspecten. De noordelijke Nederlandse regio biedt een mogelijkheid om een geïntegreerde aanpak voor deze opgave te ontwikkelen, die vervolgens ook in Europees verband kan worden ingezet. Het project The Turbine Plays is een artistiek-gedreven project dat door middel van gelijkwaardige samenwerking tussen verschillende stakeholders een brug kan slaan en verschillende vormen van kennis samenbrengt om die op innovatieve manieren toe te passen. De samenwerking tussen verschillende kunstenaars, onderzoekers uit de energiesector en burgers begint vanuit de vraag hoe de kunsten door het aandragen van creatieve invalshoeken en het ‘out-of-the-box’ denkvermogen, een verbindende en grensoverstijgende rol kunnen spelen in de aanpak en kenniscreatie rondom energievraagstukken. En meer specifiek in de context van de uitdagingen die windenergie met zich meebrengt. Door middel van een intensieve onderzoeksweek en regulier geplande workshops kunnen wij elkaars instrumenten, methodes en data verkennen, uitwisselen en zodoende de energietransitie op een nieuwe manier bevragen vanuit een trans-disciplinaire co-creatieve aanpak. Het tweejarige project The Turbine Plays bestaat uit twee fasen. Fase 1 is een verkennende fase, met als beoogd doel: het creëren van nieuwe kennis, uitbreiden van het netwerk, en een methodologie ontwerpen om deze nieuwe kennis te delen en op innovatieve wijze te representeren en te communiceren. Fase 2 is een uitvoerende fase: in deze fase vinden performances plaats. In deze tweede fase zal de nadruk liggen op het consolideren van het netwerk met het oog op fondsenwerving, om het netwerk/project op Europees niveau uit te breiden. Het specifieke voorstel voor KIEM GoCI is gericht op de financiering van activiteiten in fase 1.
Naast klimaatverandering en de dreigingen in het Midden-Oosten, wordt het gevaar van het verspreiden van valse informatie op het internet genoemd als een van de grootste gevaren waar de mensheid de komende jaren mee te maken krijgt. TrusttheSource is een applicatie waarmee de betrouwbaarheid van social media data geëvalueerd kan worden. Het programma volgt een bericht terug naar de originele bron en toont dan vervolgens informatie, die de betrouwbaarheid weergeeft van de originele poster. Het doel is om de verspreiding van valse informatie tegen te gaan en er voor te zorgen dat journalisten, het begrip hoor en wederhoor geautomatiseerd toe kunnen passen op social media data. Er is op dit moment geen fact-checking tool beschikbaar voor de Nederlandse markt. TrustTheSource gaat zich onderscheiden van de buitenlandse concurrenten door data uit verschillende sociale media bronnen te combineren en taal- en statement analyse toe te passen op de berichten. In dit project wordt er een haalbaarheidsstudie uitgevoerd om de technische, praktische en commerciële mogelijkheden van TrusttheSourcete te onderzoeken en worden het algoritme en de applicatie ontwikkelt waarmee commerciële producten ontwikkelt kunnen worden en social media onderzoek kan plaatsvinden.