De missie van het lectoraat Fotonica is om een bijdrage te leveren aan een gezonde wereld en een duurzame economie door het toepasbaar maken van fotonicatechnologie in de praktijk. Ook draagt het lectoraat bij aan het opleiden van professionals op het gebied van fotonica, wat een voorwaarde is om de ambities van deze groeisector waar te kunnen maken. Het fotonica-onderzoek richt zich op de toepassingsgebieden Hightech Industrie, Agri & Food, Energie & Klimaat, Gezondheid en Mobiliteit. Digitale technologie speelt in de ontwikkeling van deze gebieden een grote rol, waarbij fotonica op grote schaal wordt ingezet voor het verkrijgen van digitale data. Sleutelwoorden voor het onderzoek zijn spectroscopie, metrologie en afbeelding. Het toepassen van optische sensoren, zoals spectrometers of glasvezel-gebaseerde sensoren, speelt hierbij een centrale rol. De lijfspreuk van de natuurkundige Heike Kamerlingh Onnes ‘door meten tot weten’, aangevuld met ‘door weten tot handelen’, is dan ook een leidraad voor het lectoraat.
DOCUMENT
Mental health problems in adolescence can have a profound influence on school functioning, educational attainment and thus future societal participation. Supported education (SEd) is a potentially useful method for educational professionals to help adolescents with mental health problems in secondary school improve their functioning by stimulating collaboration, ownership, and participation. In this study, we examined the feasibility of SEd in secondary education by examining its acceptability, implementation, and preliminary effectiveness. We performed a mixed-methods study using quantitative data (questionnaires) and qualitative data (interviews) from educational professionals (EP) and adolescents, aged 13–17, about their experiences with a SEd intervention. Regarding the acceptability of the intervention, three main themes emerged: (a) structure, (b) autonomy, and (c) applicability of the intervention. Themes regarding the implementation were: (a) lack of time, (b) personal attitude, (c) mastery, and (d) complexity of the school environment. The findings show that, for those that followed the intervention, SEd is a promising approach to support adolescents with mental health problems to improve their functioning and participation in school. Further research is needed on the effectiveness of the intervention.This article belongs to the Special Issue Children and Young People’s Participation in Health and Well-Being.
LINK
Deze publicatie bevat de belangrijkste bevindingen van een verkenning van de kansen die de inzet van retail en cultuur bieden voor de ontwikkeling van kwaliteit in binnensteden. Een groot aantal gemeenten wordt geconfronteerd met vraagstukken over de herinrichting van zowel hun kernen als de omliggende wijken en gebieden. Tegelijkertijd geldt dat zowel retail als cultuur zich voor belangrijke uitdagingen gesteld zien in het postcorona tijdperk. In ‘Verbinding als sleutel tot stedelijke kwaliteit’ wordt de problematiek uiteengezet, de kansen en mogelijkheden van een ontwerpbenadering toegelicht en een tweetal cases behandeld: Hart van Zuid in Rotterdam en Osdorpplein in Amsterdam.
MULTIFILE