OBJECTIVE: Loneliness and social isolation are pressing issues that can seriously impact the mental health and well-being of older adults. Interacting with nature can stimulate a feeling of connectedness. However, for older adults, access to nature is often troublesome because of physical limitations and mobility restrictions.METHODS: In the present mixed-method study, 37 older adults (62-99 years old) with varying care needs and mobility restrictions watched a video presenting a walkthrough of a simulated digital nature landscape.RESULTS: Quantitative results show a significant increase in social connectedness scores and enhanced peacefulness after experiencing a digital nature. Qualitative results stress the importance of variations in nature scenery and highlight the influence of contextual and person-related factors including nature experiences throughout the life span and mobility constraints that older adults may face.CONCLUSION: These findings testify to the potential of using digital nature as a complementary strategy when interactions with outdoor nature become increasingly difficult due to old age.
DOCUMENT
Supportive social interactions between nonparental adults (i.e. social work professionals, volunteers, and other parents that have contact with children but are not the primary caregiver), parents, and children are important for children’s well-being and development. Parenting styles, types of child behaviour, and location in the neighbourhood may influence these interactions. The aim of the present study was to identify when and how nonparental adults respond in interactions with other adults and children in the neighbourhood. A mixed-method study with vignettes and interviews (N = 114) was conducted to gain insight into which factors (parenting style, child behaviour, location in the neighbourhood) influence the nonparental adults’ intention to respond to children and/or parents. Nonparental adults indicated they were most likely to respond in the context of a permissive parenting style or a child’s externalising behaviour. Professionals more often felt responsible than parents and volunteers, although they did not respond more often. All three factors were related to the participants’ willingness to respond and promote a supportive social structure in the neighbourhood. Social work professionals and their organisations can use this study to identify social support interactions and to discuss their responsibilities.--Sociaal ondersteunende interacties tussen mede-opvoeders (zoals sociaal werk-professionals, vrijwilligers en andere ouders die contact met kinderen hebben, maar niet primair verantwoordelijk zijn) zijn belangrijk voor het welzijn en een positieve ontwikkeling van kinderen. Het doel van deze studie was inzicht geven in hoe mede-opvoeders reageren in interacties met andere opvoeders en kinderen in de buurt. Een mixed-method design met vignetten en interviews is toegepast om inzicht te krijgen in welke factoren (opvoedstijl, gedrag van een kind en locatie in de buurt) de reactie van mede-opvoeders beïnvloeden. Mede-opvoeders gaven aan dat ze het meest reageren in situaties waar sprake is van een permissieve opvoedingsstijl of externaliserend gedrag van een kind. Professionals voelen zich meer verantwoordelijk dan ouders en vrijwilligers, maar reageren niet vaker. Opvoedstijl, gedrag van het kind en locatie in de buurt hangen samen met de mate waarin respondenten reageren en om een ondersteunende sociale structuur in de buurt te bevorderen. Sociaal werkers en hun organisaties kunnen deze studie gebruiken om sociaal ondersteunende interacties te identificeren and over hun verantwoordelijkheid te discussiëren.
DOCUMENT
The shortage for ICT personal in the EU is large and expected to increase. The aim of this research is to contribute to a better understanding of the roles and competences needed, so that education curricula can be better aligned to evolving market demand by answering the research question: Which competence gaps do we need to bridge in order to meet the future need for sufficiently qualified personnel in the EU Software sector? In this research, a mixed method approach was executed in twelve European countries, to map the current and future needs for competences in the EU. The analyses shows changes in demand regarding technical skills, e.g. low-code and a stronger focus on soft skills like communication and critical thinking. Besides this, the research showed educational institutes would do well to develop their curricula in a practical way by integration of real live cases and work together with organizations.
MULTIFILE
Burgers kunnen met hun juridische vragen aankloppen bij Het Juridisch Loket. Maar wat als er achter hun vraag meerdere problemen schuilgaan, zoals schulden of psychische nood? Daar is de dienstverlening niet op ingericht. Dit onderzoek kijkt hoe mensen met multiproblematiek beter kunnen worden geholpen.Doel Het doel van dit onderzoeksproject is de dienstverlening van Het Juridisch Loket (HJL) aan hulpvragers met multiproblematiek te verbeteren door een multidisciplinaire aanpak. Deze nieuwe klantgerichte aanpak helpt om multiproblematiek op tijd te signaleren en waar nodig de klant door te verwijzen. Hulpvragers met multiproblematiek ervaren niet alleen problemen op het juridische vlak, maar ook psychische, financiële en/of fysieke problemen. De combinatie van problemen op verschillende vlakken maakt de hulpvraag van deze doelgroep complex. Resultaten De resultaten van het onderzoek worden gedeeld in publicaties, workshops en een slotconferentie. Ook worden ze opgenomen in de juridische opleidingen van Hogeschool Utrecht, zodat huidige én toekomstige juridische professionals ervan kunnen profiteren. Highlights Eerstelijns rechtshulp aan mensen met multiproblematiek – Publieksversie eindrapport Samenvatting project t.b.v. eindcongres. Veel aan hun hoofd: mensen met multiproblematiek in de eerstelijns rechtshulp Whiteboard animatie over multiproblematiek in de eerstelijns rechtshulp Blog 'Eerstelijns (rechts)hulp voor cliënten met multiproblematiek. Een wereld te winnen' Rechtshulp moet niet alleen juridisch zijn Artikel op socialevraagstukken.nl Voorkomen van multiproblematiek Factsheet voorkomen multiproblematiek in de eerstelijns rechtshulpverlening Screeningsinstrument Multiproblematiek herkennen Opname college multiproblematiek in de eerstelijns (rechts)hulpverlening Presentatie multiproblematiek in de eerstelijns (rechts)hulpverlening Ontwikkelwerkplaatsen In de werkplaatsen Arnhem en Dordrecht hebben professionals in de eerstelijns (rechts)hulp afspraken gemaakt over de warme doorverwijzing van klanten met multiproblematiek. Afspraken over de warme doorverwijzing Dordrecht Afspraken over de warme doorverwijzing Arnhem Wetenschappelijke publicaties Focus op cliënt behoeften – Een studie over eerstelijns rechtshulp in Nederland Artikel in de European Journal of Social Work Aanbevelingen uit de literatuur Aanbevelingen voor (rechts)hulp bij multiproblematiek Een overzicht van aanbevelingen uit de praktijkliteratuur. Prezi ‘Recht doen’ aan de cliënt met multiproblematiek - Adviezen uit de praktijkliteratuur. Een dynamisch online presentatietool gebaseerd op mindmappen (Prezi) waarin aanbevelingen uit de praktijkliteratuur worden toegelicht. ‘Recht doen’ aan de client met multiproblematiek – Workshop voor professionals Werkvormen waarmee de aanbevelingen uit de praktijkliteratuur kunnen worden overgebracht naar professionals op de werkvloer. Animatie ‘Recht doen’ aan de client met multiproblematiek - Adviezen uit de praktijkliteratuur. In onderstaande animatie wordt uitgelegd hoe op basis van adviezen uit de praktijkliteratuur recht kan worden gedaan aan cliënten met multiproblematiek. Looptijd 01 januari 2019 - 30 juni 2021 Aanpak Mixed-methods opzet: kwantitatieve (enquête onder cliënten) en kwalitatieve (diepte interviews met professionals en cliënten) data-analyse en actieonderzoek in twee lokale settings. Financiering Het onderzoek heeft een subsidie gekregen van SIA-RAAK.
This project aims to develop a measurement tool to assess the inclusivity of experiences for people with varying challenges and capabilities on the auditory spectrum. In doing so, we performed an in-depth exploration of scientific literature and findings from previous projects by Joint Projects. Based on this, we developed an initial conceptual model that focuses on sensory perception, emotion, cognition, and e[ort in relation to hearing and fatigue. Within, this model a visitor attraction is seen as an “experienscape” with four key elements: content, medium, context, and individual. In co-creative interviews with experts by experience with varying challenges on the auditory spectrum, they provided valuable insights that led to a significant expansion of this initial model. This was a relevant step, as in the scientific and professional literature, little is known about the leisure experiences of people with troubled hearing. For example, personal factors such as a person’s attitude toward their own hearing loss and the social dynamics within their group turned out to greatly influence the experience. The revised model was then applied in a case study at Apenheul, focusing on studying differences in experience of their gorilla presentation amongst people with varying challenges on the auditory spectrum.Societal issueThe Netherlands is one of the countries in Europe with the highest density of visitor attractions. Despite this abundance, many visitor attractions are not fully accessible to everyone, particularly to visitors with disabilities who sometimes are not eligible to ride due to safety concerns, yet when eligible generally still encounter numerous barriers. Accessibility of visitor attractions can be approached in various ways. However, because the focus often lies on operational and technical aspects (e.g., reducing stimuli at certain times of the day by turning o[ music, o[ering alternative wheelchair entrances), strategic and community-focused approaches are often overlooked. More importantly, there is also a lack of attention to the experience of visitors with disabilities. This becomes apparent from several studies from Joint Projects, where visitor attractions are being visited together with experts by experience with various disabilities. Nevertheless, experience is often being regarded as the 'core product' of the leisure sector. The right to meet, discover, develop, relax and thus enjoy this core product is hindered for many people with disabilities due to a lack of knowledge, inaccessibility (physical, digital, social, communicative as well as financial) and discrimination in society. Additionally, recreation entrepreneurs still face a significant gap in reaching the potential market of guests with disabilities and their networks. Thus, despite the numerous initiatives in the leisure sector aimed at improving accessibility on technical and operational fronts, often people with disabilities are still not being able to experience the same kind of enjoyment as those without. These observations form the pressing impetus for initiating the current research project, tapping into the numerous opportunities for learning, development and growth on making leisure offer more inclusive.Benefit to societyIn total, the current project approach comes with a number of enrichments in terms of both knowledge and methodology: a mixed-methods approach that allows for comparing data from different sources to obtain a more complete picture of the experience; a methodological co-design process that honours the 'nothing about us without us' principle; and benchmarking for a group (i.e., people with challenges on the auditory spectrum) that despite the size of its population has thus far mostly been overlooked.
We onderzoeken hoe bestaande, effectieve, valpreventie-programma’s goed kunnen worden geïmplementeerd. Dit doen we samen met belangrijke stakeholders, zoals thuiswonende ouderen met een verhoogd valrisico, fysiotherapeuten, wijkverpleegkundigen, apothekers, welzijnswerkers en beleidsmakers.Doel In dit onderzoeksproject streven we naar het identificeren van succesvolle implementatiestrategieën voor een effectieve, lokale en integrale implementatie van valpreventieprogramma’s in de wijk. Hierbij is specifiek aandacht voor de wensen van thuiswonende ouderen met een verhoogd valrisico en voor het verbeteren van interprofessionele samenwerking. Relevantie Zorgprofessionals ervaren nu veel barrières om valpreventie-interventies goed uit te voeren. Dit onderzoeksproject zal bijdragen aan het overwinnen van deze barrières en het benutten van facilitators. Inzichten uit het onderzoek zullen worden verwerkt in het onderwijsprogramma van toekomstige professionals. Resultaten Een aantal implementatiestrategieën zijn opgesteld naar aanleiding van in de literatuur en wijk geïdentificeerde belemmerende en bevorderende factoren voor de implementatie van valpreventie in de wijk. Op dit moment vinden evaluaties plaats om meetbaar te maken of de strategieën effectief zijn. Meer informatie vindt u ook hier: Projectwebsite FRIEND Stagemogelijkheden en afstudeeronderzoek Bachelor- en masterstudenten van opleidingen gerelateerd aan dit onderwerp worden uitgenodigd om een onderzoek te doen binnen dit project. Neem contact op met Saskia te Velde (Saskia.tevelde@hu.nl) om te vragen naar de mogelijkheden. Looptijd 01 januari 2020 - 31 december 2023 Aanpak Middels een mixed-method aanpak, met zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden, volgen we in vier wijken of gemeenten in de regio Utrecht het implementatieproces van valpreventieprogramma’s. Voor dit project werken wij samen met de volgende kennispartners: UMC Utrecht Afdeling GeriatrieGGD Regio Utrecht Gemeente Utrecht Afdeling VolksgezondheidVeiligheid.nlPharosTrimbos InstituutVilans De betrokken wijken en gemeentes zijn: Leidsche Rijn Julius GezondheidscentrumGezondheidscentrum Oog in AlApotheek Orion, SchothorstGemeente Woudenberg Overige partners Zilveren KruisCOSBOKNGF