De wereld verandert snel. Hoe moeten wij ons op de toekomst voorbereiden? Dat begint met een goed begrip van hoe de wereld feitelijk in elkaar zit, wat de drijvende krachten zijn, hoe machtspolitiek van de grote mogendheden op andere landen inwerkt en aan welke eisen van volkenrecht en politieke ethiek goed beleid hoort te voldoen. Ook de werking van de mondiale economie en van internationale organisaties als de VN, de NAVO en de EU is erg belangrijk. Dit studieboek geeft een inleiding in de leer van de internationale betrekkingen. Deskundigen leggen helder uit hoe de huidige politieke wereld is ontstaan, wat er op de agenda van het buitenlands beleid staat, en in welke richting de mondiale problematiek zich ontwikkelt. Wat is het risico op nieuwe oorlogen? Zou de Europese Unie uiteen kunnen vallen? Waarom is er ontwikkelingssamenwerking? Hoe op te treden tegen agressie en schendingen van het volkenrecht en de rechten van de mens? Hoe kunnen kleine, maar welvarende en moderne landen als Nederland en België zich staande houden en voor een veilige toekomst helpen zorgen? Horen we vooral het nationale belang te behartigen of moeten we ons als echte wereldburgers opstellen? Hoe is er opbouwende invloed uit te oefenen, als burger, kiezer, politicus, belangenbehartiger of activist voor goede doelen? Dat zijn relevante vragen die steeds opnieuw, kritisch nadenkend, moeten worden beantwoord om betere resultaten te boeken. Wereld in Beweging is een handreiking daarvoor. Dit is de 2de druk van deze publicatie. De 3de druk is in 2021 verschenen: https://www.boomdenhaag.nl/webshop/wereld-in-beweging-2
MULTIFILE
Het curriculum van het basisjaar van de meeste Nederlandse kunst-(vak-) opleidingen is anno 2009 (nog steeds) sterk geënt op het leren omgaan met de formele “elements of design” zoals die o.a. door Johannes Itten in de Bauhaus Vorkurs rond 1930 al experimenterend werden ontwikkeld. Je mag dit gerust karakteriseren als het aanleren - en verder ontwikkelen - van de formele beeldtaal; de analogie van het aanleren van de reken- en schrijftaal dringt zich op. Vervolgens is de onderwijsvisie van waaruit men didactisch aan de slag gaat te karakteriseren als een mix van de meester-/gezelwerkplaats en het renaissancistische academiemodel
DOCUMENT
De huidige en toekomstige generaties staan voor verschillende grote (mondiale) uitdagingen die worden gekenmerkt door een grote complexiteit. De huidige Covid-19 pandemie is een voorbeeld van een complex thema waar veel kennis en vaardigheden vanuit verschillende vakgebieden nodig is om alle informatie te kunnen begrijpen, op waarde te schatten en je hier vervolgens als kritisch democratisch burger toe te verhouden. De thema’s bieden mogelijkheden voor wat wij grensverleggend burgerschapsonderwijs noemen, waarbij er vanuit verschillende disciplines betekenissystemen worden ingebracht die stimulerend zijn voor de dialoog en de (kritische) interpretatie van de complexe thema’s. In dit postdoc-onderzoek zal er vanuit kritisch rekenen-wiskunde onderwijs, kritisch wetenschap en technologie onderwijs en kritisch burgerschapsonderwijs onderzocht worden welke kennis, vaardigheden en perspectieven er vanuit deze vakgebieden aangeboden kunnen worden binnen deze complexe thema’s. Onderzoeksvragen In het onderzoek zal het idee van grensverleggend burgerschapsonderwijs verder worden uitgewerkt. Ook zal het onderzoek zich richten op de kenmerken van de professionalisering van (aanstaand) leerkrachten. Dit alles leidt tot de volgende onderzoeksvragen: 1. Wat zijn de kenmerken van grensverleggend burgerschapsonderwijs op in het primair onderwijs? 2. Wat zijn de kenmerken van de (post) initiële professionalisering van (aanstaand) leerkrachten met betrekking tot grensverleggend burgerschapsonderwijs in het primair onderwijs? Onderzoeksopzet De onderzoeksvragen worden beantwoord in een ontwerponderzoek dat gericht is op twee lagen: in de eerste plaats zal er onderzocht worden wat de kenmerken zijn van grensverleggend burgerschapsonderwijs. Hierbij zal er samen met (aanstaand) leerkrachten gezocht worden naar kenmerken en praktijkvoorbeelden. In de tweede plaats richt het onderzoek zich op de kenmerken van de (post) initiële professionalisering van (aanstaand) leerkrachten. Hierbij zal gezocht worden naar betekenisvolle leeromgevingen voor (aanstaand) leerkrachten met betrekking tot grensverleggend burgerschapsonderwijs. Centraal in dit postdoc-onderzoek staat de samenwerking tussen het opleidingsinstituut Hogeschool IPABO en de onderwijspraktijk waarbij de verschillende expertises vanuit beide contexten benut zullen worden.
Het geopolitieke krachtenveld is het afgelopen decennium sterk in beweging. Grote landen in het Verre Oosten bouwen aan een krachtige economie en vergroten hun mondiale invloed. Tegelijkertijd wordt in het Westen steeds duidelijker dat stabiele partnerschappen, die al een halve eeuw als vanzelfsprekend werden beschouwd, ingrijpende veranderingen ondergaan. De toenemende dreiging vanuit Oost-Europa, in combinatie met een vergrijzende beroepsbevolking en de door de Europese Commissie ingezette klimaat- en energietransitie, creëert een steeds complexere en volatielere inzetomgeving voor de Koninklijke Landmacht. Binnen deze context vormt het opschalen van bepaalde supply chains een aanzienlijke uitdaging. Dit komt onder andere door een tekort aan betrouwbare toeleveranciers, schaarste aan grondstoffen en componenten, beperkte productiecapaciteit en een gebrek aan specifieke expertise. Bovendien heeft de mondiale geopolitiek een diepgaande en onvoorspelbare impact op deze ketens. Dit project heeft als doel een inventarisatie te maken van de actuele status van de supply chains voor de productie van drones tot 150 kg die binnen de Landmacht worden ingezet voor verschillende doeleinden. Het onderzoek brengt in kaart welke logistieke aanpassingen mogelijk zijn als alternatief om de verwerving van deze drones beter af te stemmen op verschillende prioriteitsscenario’s. Daarnaast wordt onderzocht hoe de supply chain de komende twee jaar robuuster kan worden gemaakt. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de Koninklijke Landmacht, vier hogescholen met aanvullende expertise en twee MKB bedrijven.