Boekbespreking van het proefschrift van Rick Everts, waarin zijn promotieonderzoek staat beschreven naar de carrières van beginnende popmuzikanten, de rol van popmuziekonderwijs en de carrières van muzikanten in de livemuzieksector.
MULTIFILE
Onderzoekers van Hogeschool Inholland hebben in samenwerking met de Popcoalitie een nieuwe onderzoeks- en innovatieagenda opgesteld voor de popmuzieksector. Hierin zijn de meest urgente thema’s en vragen vanuit de sector, waar onderzoek gewenst is of waar innovaties nodig zijn, in kaart gebracht. Na de COVID-19 pandemie was het tijd om een nieuwe impuls te geven aan de muziekindustrie. Het stilleggen van de live popmuziek tijdens de pandemie heeft grote gevolgen heeft gehad voor makers, organisaties en medewerkers in deze branche. Het heeft daarnaast de aandacht gevestigd op al langer lopende vraagstukken, zoals een eerlijke vergoeding voor makers, de kwetsbare arbeidssituatie van medewerkers en onregelmatige werktijden. Tegelijkertijd heeft de pandemie de industrie ook gedwongen te experimenteren met nieuwe verdienmodellen, waaronder hybride en online optredens. Dit alles terwijl maatschappelijke kwesties zoals inclusie, diversiteit, klimaatverandering en digitale ontwikkelingen blijven spelen.
Net als voor andere rurale regio’s in Nederland en de rest van Europa is een nieuw toekomstperspectief voor het Noord-Nederlandse platteland hard nodig als gevolg van complexe vraagstukken rondom aardbevingsproblematiek, landbouwtransitie en bevolkingskrimp. Een aantal professionele musici ziet voor zichzelf een rol weggelegd voor het leveren van een bijdrage aan dit nieuwe perspectief als het gaat om leefbaarheid. Stakeholdergesprekken en kleinschalige experimenten laten zien dat deze bijdrage relevant is. Participatieve kunstvormen lijken met name veelbelovend: ze versterken de sociale cohesie tussen en het welzijn van bewoners en hebben het unieke potentieel om mensen (opnieuw) in contact te brengen met elkaar en met de natuur, en systeemverandering te verbeelden. Tegelijkertijd geven musici die reeds werkzaam zijn in rurale contexten aan te worstelen met traditionele rollen en zijn zij zoekende in het ontwikkelen van passende (participatieve) werkwijzen. Systematisch vergaarde kennis over gevalideerde rurale (participatieve) muziekpraktijken is namelijk schaars. Verder zijn musici en muziekpartners in Noord-Nederland die met ruraliteit bezig (willen) zijn alsook hun ambities nog onvoldoende in beeld. Het praktijkgerichte, verkennende onderzoeksproject Sound Soils speelt in op de vraag van muziekprofessionals om rurale contexten als toekomstig werkveld te willen verkennen. Het heeft als doel het formuleren van kansen voor musici en muziekorganisaties in Noord-Nederlandse rurale gebieden, met specifieke aandacht voor participatieve muziekpraktijken, als mogelijke opmaat naar (ontwerpend) actie-onderzoek als vervolg op dit projectvoorstel. Methodologisch stoelt Sound Soils op Participatief Actie-Onderzoek en etnografisch vergaarde onderzoeksdata. Gezien de vergelijkbare problematiek in andere rurale gebieden zijn de resultaten overdraagbaar. Daarnaast, met het oog op de ontwikkeling van de nieuwe onderzoekslijn Muziek & Ruraliteit als uitbreiding van het onderzoeksportfolio van het lectoraat Music in Context, dient dit project ook als voeding voor het identificeren van onderzoeksthema’s en behoeftes van stakeholders voor verder onderzoek.
Momenteel staat de mensheid voor de uitdaging om duurzame energiebronnen te ontwikkelen en in te zetten in onze transitie naar een duurzame en inclusieve maatschappij. Windenergie speelt een belangrijke rol in die energietransitie, maar is net als andere alternatieve bronnen niet zonder negatieve aspecten. De noordelijke Nederlandse regio biedt een mogelijkheid om een geïntegreerde aanpak voor deze opgave te ontwikkelen, die vervolgens ook in Europees verband kan worden ingezet. Het project The Turbine Plays is een artistiek-gedreven project dat door middel van gelijkwaardige samenwerking tussen verschillende stakeholders een brug kan slaan en verschillende vormen van kennis samenbrengt om die op innovatieve manieren toe te passen. De samenwerking tussen verschillende kunstenaars, onderzoekers uit de energiesector en burgers begint vanuit de vraag hoe de kunsten door het aandragen van creatieve invalshoeken en het ‘out-of-the-box’ denkvermogen, een verbindende en grensoverstijgende rol kunnen spelen in de aanpak en kenniscreatie rondom energievraagstukken. En meer specifiek in de context van de uitdagingen die windenergie met zich meebrengt. Door middel van een intensieve onderzoeksweek en regulier geplande workshops kunnen wij elkaars instrumenten, methodes en data verkennen, uitwisselen en zodoende de energietransitie op een nieuwe manier bevragen vanuit een trans-disciplinaire co-creatieve aanpak. Het tweejarige project The Turbine Plays bestaat uit twee fasen. Fase 1 is een verkennende fase, met als beoogd doel: het creëren van nieuwe kennis, uitbreiden van het netwerk, en een methodologie ontwerpen om deze nieuwe kennis te delen en op innovatieve wijze te representeren en te communiceren. Fase 2 is een uitvoerende fase: in deze fase vinden performances plaats. In deze tweede fase zal de nadruk liggen op het consolideren van het netwerk met het oog op fondsenwerving, om het netwerk/project op Europees niveau uit te breiden. Het specifieke voorstel voor KIEM GoCI is gericht op de financiering van activiteiten in fase 1.