This study explores if multiple alterations of the classrooms' indoor environmental conditions, which lead to environmental conditions meeting quality class A of Dutch guidelines, result in a positive effect on students' perceptions and performance. A field study, with a between-group experimental design, was conducted during the academic course in 2020–2021. First, the reverberation time (RT) was lowered in the intervention condition to 0.4 s (control condition 0.6 s). Next, the horizontal illuminance (HI) level was raised in the intervention condition to 750 lx (control condition 500 lx). Finally, the indoor air quality (IAQ) in both conditions was improved by increasing the ventilation rate, resulting in a reduction of carbon dioxide concentrations, as a proxy for IAQ, from ~1100 to
Ondanks de toegenomen virtualisering van ons werk en de daarmee samenhangende nieuwe werkvormen is het kantoor voor veel mensen nog steeds de belangrijkste plek waar het werk wordt gedaan. Daarmee is het kantoor ook een plek waar veel tijd wordt doorgebracht. Maar hoe is de situatie feitelijk? En hoe beleven medewerkers het comfort in de kantoorgebouwen? De Indoor Comfort Index©, afgekort ICI, geeft inzicht. Het doel van het onderzoek is om inzichtelijk te maken hoe medewerkers het binnenklimaat op een bepaald moment beleven. Verschillen en overeenkomsten tussen reële en gepercipieerde situaties worden ook inzichtelijk gemaakt. Met de resultaten krijgt de organisatie een gedetailleerd beeld van het binnenklimaat.