Het project "De Vliegende Skatebaan" is geïnitieerd door Welzijnsstichting de Combinatie, die hiermee mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding wilde creëren voor kinderen, tieners en jongeren in de publieke ruimte van het stadsdeel de Baarsjes in Amsterdam. Het project is uitgevoerd in 2005 en 2006. Deze publicatie vormt een beschrijving van dit project en de nauw daarop aansluitende methodiek. Hoe draagt De Vliegende Skatebaan bij aan zelfredzaamheid van de doelgroep en aan sociale cohesie binnen de doelgroep en eventueel tussen de doelgroep en overige betrokkenen? Hoe draagt De Vliegende Skatebaan bij aan de zelfredzaamheid van deelnemers aan haar activiteiten en hoe levert het een bijdrage aan sociale cohesie tussen de deelnemers en eventueel tussen de deelnemers en andere buurtbewoners?
De huiskamer is een nieuwe praktijk in de wijk Selwerd Paddepoel Tuinwijk die speciaal bedoeld is voor kinderen die opgroeien in armoede en die daar na schooltijd een warm welkom vinden en deel kunnen nemen aan naschoolse activiteiten. Deze bijdrage geeft een korte beschrijving van de huiskamer en de kansen die dit biedt in het kader van het positief lokaal jeugdbeleid.
LINK
In deze rapportage schetsen we praktijkvoorbeelden van activiteiten en samenwerkingsrelaties die binnen de bredeschoolcontext tot stand zijn gekomen. Het is geen uitputtend overzicht van wat goed gaat op de ABC-scholen, maar een selectie, die duidelijk maakt op welke manier de samenwerking tussen partijen uitwerkt op kinderen en hun opgroeien. De gekozen onderzoeksmethoden maakten het mogelijk om de bredeschoolpraktijken van meerdere kanten te belichten. Dit levert een veelzijdig beeld op: enerzijds bracht het traject kennis over de complexiteit van de samenwerking binnen de brede school; anderzijds verkregen we inzicht in de wijze waarop opbrengsten in beeld kunnen worden gebracht. Het doel van deze rapportage is te beschrijven hoe brede scholen vanuit hun visie en binnen gestelde kaders kunnen laten zien wat een goede brede school is.