How do global audiences use streaming platforms like YouTube, Netflix and iPlayer? How does the experience of digital video change according to location? What strategies do people use to access out-of-region content? What are the commercial and governmental motivations behind geoblocking?Geoblocking and Global Video Culture explores the cultural implications of access control and circumvention in an age of VPNs. Featuring seventeen chapters from diverse critical positions and locations – including China, Iran, Malaysia, Turkey, Cuba, Brazil, USA, Sweden and Australia.
MULTIFILE
How do (temporary) societies actually arise, bottom-up (co-creation), or top-down (organized by an elite)? In this article, both the book The Dawn of Everything (Graeber and Wengrow, 2021) and the Netflix documentary Trainwreck: Woodstock '99 are presented to answer this queston: both forms of emerging/organizing order (co-creation), and top-down are possible. However, it is argued that in current society systems (that rule and regulate) are mainly viewed and developed top-down and that we lost sight on the possibilities of bottom-up (co-creation) aspects of (regional) forms of society, with all the (psychological) consequences that entails. .
MULTIFILE
The cloud has become an essential part of our daily lives. We use it to store our documents (Dropbox), to stream our music and films (Spotify and Netflix) and without giving it any thought, we use it to work on documents in the cloud (Google Docs).
DOCUMENT
In Nederland komen maandelijks mensen in vertelgroepen bij elkaar om samen de kunst van het verhalen vertellen te beoefenen. Tekla Slangen liep een half jaar als participerend onderzoeker mee met een lokale vertelgroep. In dit artikel geeft ze een inkijk in wat vertellers beweegt en waaraan ze hun waarde ontlenen.Lang voordat Netflix ons elke dag duizend en een verhalen kon vertellen via een beeldscherm, waren er mensen die de mooiste verhalen in geuren en kleuren uit de doeken deden en hun publiek van alles lieten beleven:verhalenvertellers.Heden ten dage zijn er in Nederland nog steeds tal van vertellers en vertelgroepen actief die voor groot en klein publiek optreden. Zij vertellen uit het hoofd allerlei soorten verhalen, van sprookjes, mythes en fabels tot fragmenten uit de geschiedenis en persoonlijke ervaringen. Wat is de aantrekkingskracht van het verhalen vertellen voor de individuele verteller? Wat voor activiteiten ondernemen zij? En wanneer vinden ze het vertellen van een verhaal echt geslaagd? Deze vragen zijn de aanleiding geweest voor een kleinschalig etnografisch onderzoek naar vertellers bij een vertelgroep. In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste resultaten, met de Nederlandse vertelscene als kader.
DOCUMENT
At this critical moment in time, April 2020, when we are living with the cataclysmic event of Covid-19, television – a medium declared almost dead at the beginning of this millennium – has become a vital resource for solace, daydreaming, social ritual, knowledge and storytelling. In conditions of lockdown, we turn towards television, not away from it (Ellis, 2020; Negra, 2020). We are checking news on national channels, and tuning to live broadcasting for campaigns to help the health services and communities in need, such as with the globally broadcast One World: Together At Home special. We are curling up on the sofa to engage with gripping drama, like Ozark streaming on Netflix, re-watching favourite series from the beginning, such as Buffy or Breaking Bad, and taking part in television quiz shows like Pointless, even watching repeats, to recreate a pub quiz atmosphere in the living room. On a darker note, we are also overloaded with corona news; the ritual evening news bulletin can be a source of anxiety and a cause of sleeplessness. Television infrastructure can break down, from broken satellite dishes to lost remote controls, which are tricky to fix when technicians are not so readily available to help; and television can be an economic burden. The cost of streaming Breaking Bad can push the limits of monthly contracts and data packages. Television both lightens and darkens the mood of domestic spaces and social relations in lockdown culture.
MULTIFILE
We won 't get a healthier planet with lifestyle programmes and new technologies if we don 't understand the psychological mechanisms behind overconsumption. Today there is food and Netflix, tomorrow is uncertain. Politicians let companies invest in smart technology, smart houses, robotics, AI, so that we can even more easily compensate for our human shortages. A technocratic (robotized) world evokes a lack of recognition and an experience of meaninglessness. Meaninglessness increases insecurity and thus causes more overconsumption, which in turn calls for new control technologies. This is a vicious circle, which ultimately threatens our very survival.
MULTIFILE
Blog in het kader van het onderzoeksproject ‘The Network is the Message‘ Met dit onderzoek willen Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht een antwoord geven op de vraag: “Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?” In deze blog: Inhakers werken! Ze worden gemiddeld drie keer vaker gedeeld op sociale media dan niet-inhakers (zoals branded content of advertenties) en bereiken bovendien meer mensen buiten de fanbase van de organisatie zelf (Waardenburg & Mazerant, 2018). Dit is nu niet direct een oproep aan alle merken om meteen met inhakers aan de slag te gaan: inhaakmoeheid ligt namelijk op de loer. Deze blog is een oproep om met kwalitatief goede inhakers aan de slag te gaan, want ze zijn alleen effectief als ze ook de moeite waard zijn om te delen.
DOCUMENT
Het tweejarige onderzoeksprogramma The Network is the Message richt zich op de effectiviteit van sociale media: wanneer zijn ze effectief, wat bepaalt die effectiviteit en hoe kunnen we dit meten? Startpunt in deze management summary fase 2B is het inzicht dat inhakers belangrijke dragers van brand content zijn, maar dat er ook nog een wereld te winnen is. Dit is nu niet direct een oproep aan alle merken om meteen met inhakers aan de slag te gaan; ‘inhaakmoeheid’ ligt op de loer. In deze management summary wordt beschreven wat goede inhakers zijn, wat een inhaker nou eigenlijk effectief maakt. We beschrijven de vier stappen die een rol spelen bij het ontwikkelen van kwalitatief goede inhakers.
DOCUMENT
Onlangs verscheen op Netflix een documentaire die al veel stof heeft doen opwaaien. Niet voor niets. De documentaire geeft naar mijn idee goed aan wat er op dit moment in de maatschappij aan de hand is en wat daarbij de uitdagingen zijn voor marketeers. Terwijl het economisch systeem nog vrijwel geheel gebaseerd is op het stimuleren van de economische groei en het gros van de bedrijven nog steeds gefocust is op het maximaliseren van aandeelhouderswaarde en het maken van zoveel mogelijk omzet, winst, zullen organisaties en consumenten op zoek moeten gaan naar mechanismen die de transitie naar een duurzame samenleving mogelijk moeten maken.
LINK
1e alinea column: De Miljoenennota 2012 zwijgt over cybercrime. Ik kan je verzekeren dat het onderwerp, na het Diginotar-debacle, wel snel weer op de agenda komt. Nog voordat er een oplossing is. Het bestuurlijk en wettelijk kader, maar ook het besef van de omvang van cybercrime, passen zich onvoldoende snel aan. We beseffen nog niet wat cybercrime kan aanrichten in een mensenleven en hoe afhankelijk van internet we al zijn. Totdat je een keer slachtoffer wordt van identiteitsfraude. De recente Blackberry uitval van een paar dagen geeft je misschien een gevoel van die afhankelijkheid? Nou, cybercrime is nog veel erger.
LINK