Local online retail platforms (LORPs) are gaining popularity as digital channels that can increase physical retail agglomerations’ attractiveness and viability by stimulating online sales and consumer footfall. However, insights are needed to enrich academic understanding and guide practitioners in their decision-making process regarding use and optimization of these platforms for boosting retail agglomeration vitality. Drawing on uses and gratifications theory, an online survey of 442 Dutch consumers revealed that positive attitudes toward browsing LORPs induced both online purchase and offline visit intentions. Interestingly, despite LORPs' local focus, non-place-specific motives more substantially impacted positive browsing-related attitudes toward LORPs than place-specific ones.
Depicting news graphically is considered an apt way to deal with challenges of modern journalism: to disclose big data, and present news attractively, visually, and fast to grasp. This study delves into reported obstacles and challenges for the production of news visualizations. It focuses on the question: what are the decisive factors that make news visualizations ‘work’ for the different people involved: journalists, designers and the public? To answer the research question, a threefold approach was taken: a review of both pertinent professional literature and academic studies on the production process of infographics; in-depth interviews with data journalists on their most extensive productions; and case studies around the production of three Dutch media visualizations. Results show that the quality and the use of visualization for news stories not only depends on the availability and the skills of designers and data journalists, but even more so on the willingness of the editors-in-chief to initiate experiments with new concepts and tools and to opt for new ways of news gathering and dissemination.
This paper describes a study into consumers' reasons for buying socially responsible (SR) products, such as Fair Trade products and organic meat. As opposed to other studies, we use a qualitative approach based on 25 in-depth interviews and include several different products in the research. This leads to several new results, such as: (1) buying SR products is perceived as an imperfect moral duty; (2) low quality of SR products is a dissatisfier, but high quality not a satisfier; (3) the attitude towards SR products is related to the reputation of charitable funds; (4) the demand for SR products is negatively related to the frequency of purchasing SR products; (5) reflection on SR products raises the demand for SR products; (6) consumers that have witnessed the social problems that SR products aim to alleviate purchase more SR products. Finally, we find that the demand for different SR products is correlated: if a consumer buys one SR product, it is more likely that (s)he purchases other SR products as well.
Aanleiding Nieuwsuitgeverijen bevinden zich in zwaar weer. Economische malaise en toegenomen concurrentie in het pluriforme medialandschap dwingen uitgeverijen om enerzijds kosten te besparen en tegelijkertijd te investeren in innovatie. De verdere automatisering van de nieuwsredactie vormt hierbij een uitdaging. Buiten de branche ontstaan technieken die uitgeverijen hierbij zouden kunnen gebruiken. Deze zijn nog niet 'vertaald' naar gebruiksvriendelijke systemen voor redactieprocessen. De deelnemers aan het project formuleren voor dit braakliggend terrein een praktijkgericht onderzoek. Doelstelling Dit onderzoek wil antwoord geven op de vraag: Hoe kunnen bewezen en nieuw te ontwikkelen technieken uit het domein van 'natural language processing' een bijdrage leveren aan de automatisering van een nieuwsredactie en het journalistieke product? 'Natural language processing' - het automatisch genereren van taal - is het onderwerp van het onderzoek. In het werkveld staat deze ontwikkeling bekend als 'automated journalism' of 'robotjournalistiek'. Het onderzoek richt zich enerzijds op ontwikkeling van algoritmes ('robots') en anderzijds op de impact van deze technologische ontwikkelingen op het nieuwsveld. De impact wordt onderzocht uit zowel het perspectief van de journalist als de nieuwsconsument. De projectdeelnemers ontwikkelen binnen dit onderzoek twee prototypes die samen het automated-journalismsysteem vormen. Dit systeem gaat tijdens en na het project gebruikt worden door onderzoekers, journalisten, docenten en studenten. Beoogde resultaten Het concrete resultaat van het project is een prototype van een geautomatiseerd redactiesysteem. Verder levert het project inzicht op in de verankering van dit soort systemen binnen een nieuwsredactie. Het onderzoek biedt een nieuw perspectief op de manier waarop de nieuwsconsument de ontwikkeling van 'automated journalism' in Nederland waardeert. Het projectteam deelt de onderzoekresultaten door middel van presentaties voor de uitgeverijbranche, presentaties op wetenschappelijke conferenties, publicaties in (vak)tijdschriften, reflectiebijeenkomsten met collega-opleidingen en een samenvattende white paper.