As multifunctional places that combine shopping and hospitality with public space and residential functions, urban consumption spaces are sites where different normative orders surface and sometimes clash. In Amsterdam, such a clash emerged over touristification of consumption spaces, eroding place attachment for local residents and urging the city government to take action. Based on policy analysis and interviews with entrepreneurs and key informants, we demonstrate how Amsterdam’s city government is responding to this issue, using legal pluralism that exists within formal state law. Specifically, the city government combines four instruments to manage touristification of consumption spaces, targeting so-called tourist shops with the aim to drive them out of the inner city. This strategic combination of policy instruments designed on various scales and for different publics to pursue a local political goal jeopardizes entrepreneurs’ rights to legal certainty. Moreover, implicitly based on class-based tastes and distrust towards particular minority groups of entrepreneurs, this policy strategy results in institutional discrimination that has far-reaching consequences for entrepreneurs in itself, but also affects trust relations among local stakeholders.
In Antenne Amsterdam wordt sinds 1993 jaarlijks het middelengebruik bij jongeren en jongvolwassenen in de hoofdstad in kaart gebracht. Dit gebeurt op basis van een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve methoden. In 2023 verzamelden we informatie via (1) interviews met een 26-koppig uitgaanspanel die vanuit insidersperspectief of vanuit hun werk als beveiliger, manager of organisator vertellen over het trendsettende uitgaansleven; (2) interviews met een panel kwetsbare jeugd waarin zeven professionals zijn vertegenwoordigd die met buurtjongeren werken; (3) een anonieme survey (vragenlijsten) over middelengebruik onder voetballers en publiek bij twaalf amateurclubs; en (4) analyse van testuitslagen van meer dan vijfduizend vrijwillig aangeleverde drugsmonsters bij testservices. De Amsterdamse drugs- en gebruikersmarkt wordt gekenmerkt door golfbewegingen. Twintig jaar geleden werd in Antenne 2003 een 'nieuwe nuchterheid’ aangekondigd; tien jaar later zagen we in Antenne 2013 meer middelengebruik over de hele linie; en weer tien jaar verder lijken zich onder trendsettende uitgaanders in 2023 de contouren van een hernieuwde nuchterheid af te tekenen. De voetbalsurvey laat zien dat vrijetijdsdomeinen van sport en uitgaansleven overlappen. Sporten en middelengebruik zijn niet noodzakelijk tegenpolen, maar vaak twee kanten van dezelfde medaille. De meeste sporters en uitgaanders zijn mensen die gezonde en ongezonde gewoontes balanceren.
Responsive public spaces use interactive technologies to adapt to users and situations. This enhances the quality of the space as a public realm. However, the application of responsive technologies in spatial design is still to be explored. What exactly are the options for incorporating responsive technologies in spatial designs to improve the quality of public spaces? The book Responsive Public Spaces explores and disentangles this new assignment for designers, and presents inspiring examples. A consortium of spatial designers, interaction designers and local stakeholders, headed by the Chair of Spatial Urban Transformation of Amsterdam University of Applied Sciences, carried out a two-year practice-based study of responsive public spaces. This book draws on those insights to provide a practical approach and a roadmap for the new design process for responsive public spaces.The study results are of signi¬icance for various professional fields. The book is intended for clients and stakeholders involved in planning and design of public spaces, spatial designers, interaction designers and students.