Wat kan een reguliere school doen om ook slechthorende kinderen onderwijs te kunnen geven, in een klimaat waarin deze kinderen zich prettig voelen en tot hun recht komen? Inclusief onderwijs betekent dat elk kind de mogelijkheid krijgt om effectief onderwijs te volgen in de eigen buurt, waarbij verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gerespecteerd. Bij inclusief onderwijs kan elk kind zijn of haar capaciteiten volledig ontplooien. Dat zou dus ook voor slechthorende kinderen moeten gelden. Maar is inclusief onderwijs voor deze groep mogelijk, terwijl recht wordt gedaan aan hun bijzondere communicatiebehoefte? In dit dossier vind je een interview met Annemiek Voor in 't Holt over dit onderwerp. Daarnaast biedt haar achtergrondartikel "Westervoort Inclusief. Een fictieve inclusieve school met dove en slechthorende leerlingen" tal van handvatten waarmee leerkrachten van diverse schooltypen hun onderwijs toegankelijk kunnen maken voor kinderen met een gehoorverlies. Ook vind je verschillende instrumenten waarmee je zelf als horende leraar een indruk kunt krijgen wat jouw slechthorende leerling(en) hoort, en vooral: wat niet. Door een blaffend hondje wordt in een powerpointboekje uitgelegd hoe het oor in elkaar zit, leuk om met de klas eens te bekijken. Op de pagina Voor kids: zo werkt je oor zijn ook nog handige links voor kinderen te vinden. Met een checklist kun je nagaan in hoeverre je zelf daadwerkelijk een actieve luisteraar bent.
DOCUMENT
Met de toenemende drukte in de stad neemt ook het autogebruik toe. Deze toename zorgt voor extra druk op de veiligheid en gezondheid voor mens en natuur. Om de negatieve impact van verkeer te mitigeren kan gekeken worden naar strengere eisen aan hinder en uitstoot. Met Smooth Traffic Management (STM) wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve verkeerseffecten rond ‘gevoelige locaties’ door bestuurders middels een navigatiesysteem een alternatieve, omgevingsbewuste route aan te bieden.
DOCUMENT
Door de krapte op de arbeidsmarkt groeit de vraag naar technische oplossingen om taken van mensen te kunnen overnemen. Onder andere in de beveiligingsbranche is er grote schaarste aan personeel. Sorama is een bedrijf dat akoestische camera’s maakt dat ongewone omgevingsgeluiden (geluidsanomalieën) kan detecteren, analyseren, en visualiseren. Een akoestische camera is een sensor met meerdere gerichte microfoons die in een normaal camerabeeld kan aangeven waar een bepaald geluid zich bevindt en met welke intensiteit. Dit systeem passen zij toe in voetbalstadions en uitgaansgebieden. Avular is een bedrijf dat rijdende robots en drones maakt voor inspectietoepassingen. Samen willen zij een robot maken die met behulp van akoestische- en videocamera’s surveillance taken kan uitvoeren. Sorama en Avular zijn met Fontys Engineering, Lectoraat Mechatronica & Robotica in contact gekomen om te onderzoeken welke nieuwe technologieën toegepast kunnen worden om een robot deze surveillance taak te laten volbrengen. Uitdagingen zijn: • Hoe kunnen we herkennen waar een specifiek geluid zich bevindt ten opzichte van de robot? • Hoe kunnen we hier naar toe rijden? • Hoe kunnen we de informatie van verschillende sensoren (beeld en geluid) gebruiken om te identificeren wat de oorzaak is van het geluid en wat zou het gedrag van de robot moeten zijn afhankelijk van de situatie? Het Lectoraat Mechatronica & Robotica heeft jarenlang ervaring met onderzoek op het gebied van mobiele robots en doet onderzoek naar de technologieën die in dit project van toepassing zullen zijn zoals: robot navigatie, sensor fusie, object detectie en AI. Gezamenlijk hebben de partners alle technische kennis in huis om dit project tot een goed einde te brengen en kennis op het gebied van ieders expertise aan elkaar over te dragen.
Het project ‘Geluidskaart van Noord-Nederland’ heeft als doel muziek- en geluidsfragmenten en gegevens over de omstandigheden ervan verzamelen van inwoners van de drie Noordelijke provincies. De fragmenten worden in de vorm van een online kaartool vrij beschikbaar gesteld voor (her)gebruik voor onderzoek, onderwijs en artistieke doeleinden.