The special introduces the topic for young purchasing professionals or purchasing students. It focuses on more complex negotiations that can take several negotiation rounds. The special discusses the negotiation context, the negotiation process, and the negotiation strategy. It continues with discussing negotiation skills for purchasers and negotiation in other cultures. It ends with a summary and discussion questions.
LINK
Een goede samenwerking tussen een onderwijs- en een jeugdhulpprofessional kan helpend zijn bij het ondersteunen van elkaar en van de leerling met een ingewikkelde zorgvraag. Vanuit deze verschillen in achtergrond en expertise kunnen echter ook verschillen in visie ontstaan die het samenwerken juist belemmeren. Wanneer twee mensen een andere visie hebben over de aanpak van een ingewikkelde zorgvraag, ontstaat er vaak een dilemma tussen krijgen wat je hebben wilt (namelijk de aanpak die volgens jou het beste is) en het behouden van een goede relatie met de ander. Om een oplossing te vinden die recht doet aan beide partijen en hun onderlinge verhouding is van belang dat professionals (principieel) kunnen onderhandelen. Deze leervideo biedt inzicht in het effect van de stappen van het onderhandelen. In deze video wordt een gesprek gevoerd tussen een jeugdhulpprofessional en een leerkracht waarbij beide een andere visie hebben op een complexe zorgvraag van een leerling. Bij elk fragment kunnen opties worden gekozen voor de beste manier van reageren, waarna zichtbaar wordt wat het effect van deze reactie is op de ander. Dit wordt gevolgd door een theoretische uitleg over de gemaakte keuze en het effect, waarna het gesprek wordt voortgezet met een volgend fragment totdat het volledige gesprek is doorlopen.
LINK
Artikel in NRC next. Spraakverwarring onderzocht. Telkens onderhandelen. Brutaal. Docenten in het hoger onderwijs vinden het lastig met allochtone studenten om te gaan. Machteld de Jong schreef er een boek over.
DOCUMENT
Op basis van een longitudinaal onderzoek onder (oorspronkelijk)120 jongeren die vanaf 1990 regelmatig werden geinterviewd, wordt beschreven welke veranderingen zich voordoen in de zorg-werk orientaties van jonge ouders en uitstellers van ouderschap. Ook wordt geanalyseerd welke factoren deze veranderingen beinvloeden. In een theoretische inleiding wordt beschreven hoe de verschillende moderniseringsparadoxen in het leven van kinderen, vrouwen en mannen bijdragen aan het in stand houden van het zogenoemde anderhalf model waarbij mannen voltijds werken en vrouwen arbeid en zorg combineren. Op basis van gegevens uit vijf rondes van interviews onder (inmiddels) 27-31 jarige jongvolwassenen werd een indeling gemaakt in keuzebiografische en standaardbiografische ouders en uitstellers van ouderschap. Van alle groepen wordt beschreven hoe zij met hun partners onderhandelen over de zorg-arbeid verdeling en van welke vorm van kinderopvang zij gebruik (wensen) te maken. De resultaten laten zien dat jong volwassenen in Nederland vooral op een pragmatisch niveau onderhandelen. Voor jonge vrouwen blijkt het belangrijk dat hun partners bijdragen aan huishoudelijk werk en meehelpen bij de zorg voor hun kinderen gedurende de drukste uren van de dag. Maar met betrekking tot meer fundamentele vragen zoals een (her) verdeling van betaalde arbeidsuren en zorguren tussen partners en gebruik maken van verlofregelingen worden behoeften en wensen nauwelijks uitgewisseld.
DOCUMENT
This Article presents the PSO matrix as a tool for making choices in change projects – choices for simplicity or for complexity. A good process structure is essential for a simple organization, but it is the employees and the managers who are expected to take the lead in the changes and the improvement proposals. The PSO matrix is a useful and usable instrument that promotes simplicity and respects the intelligence that is already present in the organization, particularly that of the ordinary employees. The approach leads to drastic savings. Do as much nothing as possible.
MULTIFILE
The Internet is changing the way we organize work. It is shifting the requirement for what we call the ‘schedule push’ and the hierarchical organization that it implies, and therefore it is removing the type of control that is conventionally used to match resources to tasks, and customer demand to supplies and services. Organizational hierarchies have become too expensive to sustain, and in many cases their style of coordination is simply no longer necessary. The cost complexity of the industrial complex starts to outweigh the benefits and the Internet is making it redundant.
MULTIFILE
MULTIFILE
Op basis van een kwalitatief onderzoek onder 30 peergroups, waarbij gebruik gemaakt werd van focus group interviews, wordt de volgende vraag beantwoord: Welke functies vervullen peer groups voor de individuele leden bij het leren onderhandelen metleeftijdgenoten, ouders en docenten? Welke sociale competenties worden in de peergroup verkregen en hoe gaan peer groups om met de risico's van de moderne samenleving? Het artikel geeft inzicht in de onderscheiden onderhandellingsstrategieen van meisjes en jongens met verschillende opleidingsachtergronden. Uit de gegevens blijkt dat jongeren binnen de context van de peergroup een betekenisvolle werkelijkheid creëren die hen belangrijke oriëntaties biedt voor de huidige samenleving. Peergroups leren elkaar bijvoorbeeld de gevolgen van hun handelen in te schatten en op een verantwoordelijke manier met de moderne risico's om te gaan. Jongeren uit een peergroup steunen elkaar bij moeilijke beslissingen inzake studie- beroeps- en relatiekeuzes waarvan gevolgen niet altijd zijn te overzien. In multiculturele contexten dient de peergroup als een platform voor discussies waarmee jongeren een balans zoeken tussen tegenstrijdige waarden en levenswijzen thuis, op school en in de vriendengroep. En tenslotte: De peergroep stimuleert informeel jeugdcultureel leren en creativiteit. Als zodanig zijn scholen waar leeftijdgenoten veel tijd doorbrengen niet alleen een broedplaats voor het verkrijgen van schools (leer) kapitaal, maar vooral ook van jeugdcultureel kapitaal. Voor jongeren (vooral jongens)met een problematische onderwijsloopbaan vervult de peer group vooral de functie van het verdragen van frustraties die zij op school en in hun buurten ondervinden. Vanuit deze peer groups krijgen agressie en criminele handelingen vorm.
DOCUMENT