Als Turks-Nederlandse ondernemer weet Atilla Aytekin als geen ander hoeveel doorzettingsvermogen je als ondernemer nodig hebt om te kunnen slagen. Om andere ondernemers met een biculturele achtergrond te helpen, besloot hij met zijn Dutch Dream Foundation een traject te starten waarin gedurende een jaar ervaren topmanagers aan ondernemers worden gekoppeld om ze te ondersteunen en te motiveren. Willem Klijnstra en Annemien van der Veen volgden het traject. De interviews met de ondernemers en managers leverden zeer interessante, leerzame en vaak ook ontroerende verhalen op. Het leidde tot het idee om de verhalen te bundelen in een boekje, zodat andere ondernemers en studenten in opleiding voor een internationale carrière zich erdoor kunnen laten inspireren.
Het project ‘Creatief MKB Limburg’ is in 2009 o.a. ontstaan vanuit de behoefte van een aantal jonge creatieve ondernemers uit Heerlen aan ondersteuning bij hun ondernemerschap . Ondernemen vereist naast de wil en de bereidheid om risico te lopen in het aan de man brengen van je diensten, ook specifieke kennis en vaardigheden. Niet iedereen is vanzelfsprekend in het bezit van de benodigde kwaliteiten, maar deze ‘creatieve zoekers’ zijn bereid zich te ontwikkelen. In 2009 gaat het project ‘Creatief MKB Limburg’ van start. Hierbij zijn diverse partijen betrokken, waaronder het Lectoraat Toerisme en Cultuur van Hogeschool Zuyd, Gemeente Heerlen en een aantal maatschappelijke organisaties. Zij gaan samenwerken onder leiding van programmaleider Herman Langeveld. Binnen het programmavoorstel worden een drietal deelprojecten gelokaliseerd, en ook de sturing en operationalisering worden vastgesteld. Het project wordt in augustus 2011 afgesloten en levert een aantal resultaten op. Zo is er o.a. door middel van gesprekken met creatieve ondernemers kennis opgebouwd omtrent hun behoeften, hebben bestaande netwerken hun kennis en bereik vergroot, en binnen de Hogeschool is er meer coaching- en trainingsmateriaal voor handen. Creatieve ondernemers uit de kunstensector zijn zich er na het project meer van bewust dat economische en bedrijfsmatige elementen behoren tot het ondernemerschap. Alle projectresultaten komen verder in de uitgave tot uitdrukking.
Ter gelegenheid van het afscheid van Jelle Zijlstra heeft Hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) zijn inaugurele rede uit 2012, getiteld MOOI (Melkveehouderij Opent, Onderneemt en Innoveert), in boekvorm uitgebracht. Als lector Melkveehouderij werkte Zijlstra de afgelopen jaren met name aan het moderniseren van onderwijs en onderzoek binnen zijn vakgebied. In zijn inaugurele rede benadrukt Zijlstra dat de veranderingen in markt en maatschappij veel nieuwe kansen bieden voor de melkveesector. Door bijvoorbeeld samen te werken met andere partners in de zuivelketen, kan de melkveesector sneller inspelen op de behoeften vanuit de markt. Innovaties binnen melkveebedrijven, zoals nieuwe beweidingsconcepten, welzijnsvriendelijke stallen en initiatieven ter bevordering van de gezondheid van de koe, kunnen dit proces versnellen. Voor de melkveesector is het heel belangrijk om open te staan voor de veranderingen in markt en maatschappij, aldus Zijlstra. Met een open houding vergroot de sector zijn kansen op een mooie toekomst. Ook op het gebied van bedrijfsvoering zou het goed zijn als de melkveesector de blik verruimt. Het management van bedrijven zal duidelijk veranderen onder invloed van zaken als marktgerichter produceren en schaalvergroting van melkveebedrijven. Het accent komt steeds meer te liggen op ondernemerskwaliteiten, bedrijfsorganisatie, inzet van ICT en financieel management.
MULTIFILE