With climate change and urban development, water systems are changing faster than ever. Currently, the ecological status of water systems is still judged based on single point measurements, without taking into account the spatial and temporal variability of water quality and ecology. There is a need for better and more dynamic monitoring methods and technologies. Aquatic drones are becoming accessible and intuitive tools that may have an important role in water management. This paper describes the outcomes, field experiences and feedback gathered from the use of underwater drones equipped with sensors and video cameras in various pilot applications in The Netherlands, in collaboration with local water managers. It was observed that, in many situations, the use of underwater drones allows one to obtain information that would be costly and even impossible to obtain with other methods and provides a unique combination of three-dimensional data and underwater footage/images. From data collected with drones, it was possible to map different areas with contrasting vegetation, to establish connections between fauna/flora species and local water quality conditions, or to observe variations of water quality parameters with water depth. This study identifies opportunities for the application of this technology, discusses their limitations and obstacles, and proposes recommendation guidelines for new technical designs
LINK
Het (basis)onderwijs is veel in het nieuws. Leerkrachten raken overbelast en moeten vaak lastige keuzes maken. Het gaat om prioriteiten stellen, maar ook om de vraag wat het doel van (goed) onderwijs is. Wat drijft je en hoe houd je dat vast? Hoe motiveer je jouw keuzes voor ouders, inspectie, leerlingen en collega’s? In deze lectoraatsuitgave vind je een toegankelijke onderbouwing van het begrip ‘normatieve professionalisering’ en twintig uiteenlopende werkvormen die bijdragen aan het bewust worden van persoonlijke, professionele en maatschappelijke motivaties voor het werken. Niet alleen nuttig wanneer je je eigen motivatie weer eens wil opdiepen, maar ook voor een belangrijke onderbouwing in onderwijsinnovatie en visievorming.
In regio “De Vallei”, bestaande uit de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen, bestaat er onvoldoende inzicht in de mate waarin maatregelen voor de beheersing van het groepsrisico worden uitgevoerd en de manier waarop deze uitvoering is georganiseerd. Het doel van dit onderzoek is om te verkennen op welke manieren de doorwerking en mate van uitvoering van maatregelen voor de beheersing van het groepsrisico in Regio De Vallei kan worden vergroot. Om inzicht te krijgen in de mate van uitvoering van maatregelen zijn acht ruimtelijke ontwikkelingen in De Vallei onderzocht. Het onderzoeken van meer projecten was hierbij niet mogelijk, omdat er in de periode 2004-2009 niet meer bestemmingsplannen zijn vastgesteld waarin maatregelen voor de beheersing van het groepsrisico zijn opgenomen. Via literatuuronderzoek, dossieronderzoek, interviews met betrokkenen en inspectie is voor deze projecten onderzocht: • welke maatregelen voor de beheersing van het groepsrisico zijn voorgesteld; • in hoeverre en op welke manier voorgestelde maatregelen zijn uitgevoerd;• op welke manier toezicht op en handhaving van maatregelen plaats vindt;• waardoor voorgestelde maatregelen wel of niet gerealiseerd zijn.
MULTIFILE