Het boek ‘Create Health Ways of Working: Insights from ten eHealth innovation research projects’ presenteert inzichten uit het meta-onderzoeksproject ‘Create & Health Innovation WAys of Working Analysis’, ook wel CHIWAWA genoemd. Binnen dit meta-onderzoeksproject inventariseerden onderzoekers van de Hogeschool Utrecht (Lectoraat Onderzoekend Vermogen en Lectoraat Co-design) het gebruik van creatieve manieren van werken bij innovatieprocessen in de zorg, waarvoor zij tien onderzoeksprojecten van Nederlandse kennisinstellingen volgende in de periode 2018 – 2022. Deze tien onderzoeksprojecten en het meta-onderzoek waren onderdeel van het ZonMw-programma Create Health. Het boek presenteert case-portretten van de tien onderzoeksprojecten naar eHealth innovatie die zich concentreerden rondom de thema’s dementie, eenzaamheid en overgewicht. Vervolgens geeft het boek verdieping met betrekking tot de creatieve manieren van werken in de tien Create Health-onderzoeksprojecten, begrip van relationele processen bij het creëren van kennisuitwisseling en zicht op de impact die een dergelijke samenwerking heeft op de zorg- en welzijnssector en op de creatieve industrie. Het boek bevat aanbevelingen voor toekomstige onderzoeksconsortia, financiers en de praktijk (creatieve industrie, zorgsector en doelgroep) en sluit af met de beschrijving van een tool die gebaseerd is op het Research Pathway Model, dat als instrument gebruikt kan worden om het gesprek tussen stakeholders van innovatieprocessen in de zorg te ondersteunen.
DOCUMENT
Zorggroep Alliade biedt zorg en ondersteuning aan meer dan 7.000 mensen met een verstandelijke beperking (VB) en kwetsbare ouderen in Friesland. Zorggroep Alliade bestaat uit een aantal zorgonderdelen waarvan Talant (gehandicaptenzorg) en Meriant (ouderenzorg) de bekendste zijn. Naast het verlenen van directe zorg en ondersteuning aan cliënten, heeft Alliade onderzoek en ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Onderzoek draagt bij aan kennisontwikkeling, deskundigheidsbevordering, betere screening, diagnostiek en behandeling en zinnige/effectieve zorg. De afdeling Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (PWO) richt zich hierop en voert een brede waaier aan onderzoeksprojecten uit in de gehandicaptenzorg en ouderenzorg. De afdeling PWO bestaat uit een aantal (gepromoveerde) onderzoekers en ondersteuners die samen met zorgprofessionals praktijkgericht onderzoek doen. Vaak zijn dit behandelaren, zoals artsen, gedragskundigen en logopedisten die naast hun klinische werk deeltijds onderzoek verrichten binnen hun deskundigheidsdomein. Onderzoek binnen Alliade voldoet aan twee voorwaarden vervat in de afdelingsnaam: het komt ten goede aan de cliënt van vandaag en/of morgen (praktijkgericht) én voldoet aan wetenschappelijke standaarden. Daarbij wordt gefocust op twee onderzoekslijnen die aansluiten bij de missie, visie en identiteit van de organisatie: 1) veroudering & dementie en 2) evidence-based screening, diagnostiek & behandeling. Binnen deze twee onderzoekslijnen lopen diverse onderzoeksprojecten die zelfstandig of in samenwerking met collega-zorginstellingen, hogescholen of universiteiten worden uitgevoerd. Op het internationale gehandicaptenzorgcongres van IASSIDD (6-8 juli 2021) worden resultaten gedeeld van vier onderzoeksprojecten.
DOCUMENT
Posterpresentatie over rapportages bij beroepsproducten gehouden tijdens de Onderwijs Research Dagen 2022. De volgende onderzoeksvragen worden behandeld: 1. Wat zijn geschikte vormen voor verantwoordingen waarbij studenten: de meeste energie kunnen besteden aan het maken van inhoudelijk interessante beroepsproducten • overtuigend kunnen communiceren over hun beroepsproducten. 2. Wat zijn geschikte didactische handvatten om studenten hierbij te ondersteunen.
DOCUMENT
Interview met prof. Dr. Berno van Meijel over de nieuwe leerstoel GGZ-verpleegkunde. Hij bespreekt de onderzoeksprojecten die aan deze leerstoel gekoppeld zijn, de betekenis van het onderzoek voor de praktijk en voor het onderwijs
DOCUMENT
Het veranderende klimaat heeft grote gevolgen voor het waterbeheer in de landbouwgebieden. In toenemende mate sprake is er van extreme droogte en periodes met wateroverlast. Gebeurtenissen in Noord-Holland en Limburg lieten vorig jaar zien hoe hoog de noodzaak is om te anticiperen op extreem weer. Daarnaast is de waterkwaliteit in de landbouwgebieden, ten gevolge van de landbouw, nog steeds onvoldoende. Om in 2027 aan de normen van de Kaderrichtlijn Water te voldoen zijn er dringend maatregelen nodig. Aeres Hogeschool Dronten (Flevoland) is sinds twee jaar actief bezig met onderzoeksprojecten op het gebied van agrarisch waterbeheer. Eén van de onderzoeksprojecten is een helofytensloot met stuw.
DOCUMENT
Deze lijst bevat verschillende verenigingen die zich (deels) richten op jongeren met een migratieachtergrond, opgesteld vanuit het onderzoeksproject naar de rol die identiteitsnetwerken spelen voor Amsterdamse jongeren met een migratieachtergrond. Zie de projectwebsite: https://www.inholland.nl/onderzoek/onderzoeksprojecten/jongerennetwerken-ongelijkheid-en-agency/ Mocht je als netwerk of vereniging aan deze lijst toegevoegd willen worden, of ervan verwijderd willen worden, laat het ons weten via een mailtje aan: diversiteiteninclusie@inholland.nl
MULTIFILE
Op hogeschool Van Hall Larenstein zijn net als op vele andere hogescholen lectoraten opgezet. Het doel van deze lectoraten is om door middel van praktijkgericht onderzoek, de koppeling tussen het onderwijs en het werkveld te versterken. Door het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek worden actuele vraagstukken uit het werkveld opgepakt door een lectoraat en uitgezet bij docent-onderzoekers. De docent-onderzoekers werken de vraagstukken gezamenlijk met de lector uit tot onderzoeksprojecten.
DOCUMENT
Korte promotievideo voor het doen van een afstudeeronderzoek of stage op de Klimaatproeftuin op BuildinG. Daarin vertellen studenten van Built Environment over hun onderzoeken die ze daar gedaan hebben.
YOUTUBE
A B S T R A C T Background: Approximately 4 years ago a new concept of learning in practice called the ‘Learning and Innovation Network (LIN)’ was introduced in The Netherlands. To develop a definition of the LIN, to identify working elements of the LIN in order to provide a preliminary framework for evaluation, a concept analysis was conducted. Method: For the concept analysis, we adopted the method of Walker and Avant. We searched for relevant publications in the EBSCO host portal, grey literature and snowball searches, as well as Google internet searches and dictionary consults. Results: Compared to other forms of workplace learning, the LIN is in the centre of the research, education and practice triangle. The most important attributes of the LIN are social learning, innovation, daily practice, reflection and co-production. Often described antecedents are societal developments, such as increasing complexity of work, and time and space to learn. Frequently identified consequences are an attractive workplace, advancements of expertise of care professionals, innovations that endorse daily practice, improvement of quality of care and the integration of education and practice. Conclusions: Based on the results of the concept analysis, we describe the LIN as ‘a group of care professionals, students and an education representatives who come together in clinical practice and are all part of a learning and innovation community in nursing. They work together on practice-based projects in which they combine best practices, research evidence and client perspectives in order to innovate and improve quality of care and in which an integration of education, research and practice takes place’. We transferred the outcomes of the concept analysis to an input-throughput-output model that can be used as a preliminary framework for future research.
DOCUMENT
Er is een toename van het aanbod van e-health-toepassingen in Nederland, dat blijkt onder meer uit de e-health monitor 2016 (www.e-health-monitor.nl). Eén van de aanbevelingen uit deze monitor is dat meer onderzoek moet plaatsvinden naar veilige en effectieve e-health-toepassingen. In dit artikel bundelen onderzoekers van verschillende kenniscentra hun ervaringen en beschrijven de door hen geleerde lessen die zijn gebaseerd op diverse onderzoeksprojecten.
DOCUMENT