Doel van het onderzoek is inzicht geven in de uitvoeringspraktijk van de groepsrisicoverantwoording binnen gemeenten in de provincie Drenthe. Waarbij speciale aandacht is voor de rol van het advies van de regionale brandweer. Het inzicht moet leiden tot aanbevelingen, waarmee de provincie, gemeenten en de regionale brandweer de verantwoording van het groepsrisico kunnen optimaliseren.
MULTIFILE
In research methodology, epistemology is concerned with the question how humans generate knowledge. In facility management (FM) research, for instance, it deals with the evaluation criteria such as validity and reliability by which researchers discriminate good knowledge from bad. The objective of this paper is to add to the scholarly methodological aspects in FM research. The paper takes a postpositivist stance and pre-supposes that scholars are able to discover what happens in FM through the categorization and scientific measurement of affective responses. It applies a method by which scholars are able to develop good knowledge and by which talented bachelor students are involved in FM research.In this study 26 semi-structured interviews were conducted at nine different organizations in the Netherlands. Interviews, which focused on office environments and productivity, were conducted in pairs by Honours students. This paper reports on methodological issues of this study. Data collection and analysis by different researchers revealed serious threats to validity and reliability. Consequently an interrater agreement (IRA), measuring the degree of agreement between raters, was introduced to reveal and overcome differences in interpretations.In this paper the difficulties of achieving good agreement were considered. Adjustment between raters and clear demarcation of constructs are necessary. A synopsis of usage and reporting of qualitative interview approaches is shown.
Studentbegeleiding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Studenten dienen tijdens hun opleiding begeleid te worden bij hun studievoortgang, bij het maken van loopbaankeuzes en bij hun ontwikkeling naar startbekwame professional. Opleidingen in de HvA maken eigen keuzes in de manier waarop zij studentbegeleiding ‘neerzetten’. Hierbinnen vervullen studentbegeleiders vaak een sleutelrol.In de periode 2021-2026 zal de HvA inzetten op het versterken van studentbegeleiding (zie de ambities in het HvA-Instellingsplan, 2020). De HvA beschrijft hierin studentbegeleiding als een belangrijke voorwaarde voor studentsucces. Ook de ontwikkeling naar meer persoonlijke leerpaden en flexibel onderwijs met meer regie voor de student is gebaat bij een goede studentbegeleiding. In de HvA heeft het Programma Persoonlijke Leerpaden tot taak de randvoorwaarden voor onderwijs en beleid in kaart te brengen die nodig zijn om persoonlijke leerpaden voor studenten mogelijk te maken. In opdracht van dit Programma heeft het HvA-Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad onderzocht hoe studentbegeleiding op dit moment wordt vormgegeven in bachelor-opleidingen van de HvA (n = 32), met aandacht voor de succeservaringen en ervaren knelpunten. De centrale vraag in dit onderzoek was: Welke aanknopingspunten voor de versterking van studentbegeleiding bieden de ervaringen en afwegingen van HvA-opleidingen inzake studentbegeleiding in de opleiding?